lmob January 7, 2016 Report January 7, 2016 Har någon bytat packningen mellan blocket och transmissionslocket timingcover. utan att plocka ur motorn... bytade vattenpump då vred sig ta mig tusan packningen till den bakomvarande kåpan. märkte inte det förrän kylarvätskan kom i....tömde och gjorde rent tryckte i packning på tub, men det litar jag ej på då det blir tryck i motorn när man kör... Citera
Tbird January 7, 2016 Report January 7, 2016 Vad pratar du om för årsmodell? typ av motor? Om det är en vanlig Ford smallblock så är det inga som hellst problem. Det finns hur mycket plats som hellst. Har själv även bytt kamaxel och använt gradskiva för att ställa in kammen, med motor i. Citera
lmob January 7, 2016 Author Report January 7, 2016 Ja det kanske vore bra info.... mustang HT 1970 med 351w motor tillverkad 1969. då kan man identifiera vad för kam som sitter i oxå eller... Citera
Tbird January 8, 2016 Report January 8, 2016 (redigerad) Läcker det vatten eller olja efter vattenpumps byte? Läcker det vatten då är det troligtvis fel packning använd för vattenpumpen. Har för mig att det finns 3 olika för Ford smallblock. Har varit med ett flertal gånger att endast en packning följde med vattenpumpen och den var inte den som jag behövde. Det kan också läcka vatten mellan block och kåpa, är det där du har läckan? Läcker det olja kan det vara som du säger att packningen till kåpan bakom är skadad. Ändrade %s av %s (%s) Citera
lmob January 8, 2016 Author Report January 8, 2016 Det läcker vatten, och det hände när jag skruvade i den långa bulten till vänster vid generatorn som går igenom pump och kåpa. där går kylkanalen in i motorn. bara att riva, beställde packningar i går,så det får gå...pumpen har rätt packningar men nu får jag byta allt igen...Så e det med gamla grejer blir inte alltid som man tror. Redigt med packning på tub och nya packningar så får man hoppas det blir tätt...Det är lite dumt att man har olika längder på bultarna då man vill sätta kåpan på först sedan vattenpumpen så packningen inte torkar .. Citera
John January 8, 2016 Report January 8, 2016 12 minuter sedan, lmob said: Det läcker vatten, och det hände när jag skruvade i den långa bulten till vänster vid generatorn som går igenom pump och kåpa. där går kylkanalen in i motorn. bara att riva, beställde packningar i går,så det får gå...pumpen har rätt packningar men nu får jag byta allt igen...Så e det med gamla grejer blir inte alltid som man tror. Redigt med packning på tub och nya packningar så får man hoppas det blir tätt...Det är lite dumt att man har olika längder på bultarna då man vill sätta kåpan på först sedan vattenpumpen så packningen inte torkar .. Räcker det inte med att täta bulten bara med tätnings medel ? jag har varit ute för samma "fenomen" och då räckte det med lite loctite på gängan. // John Citera
lmob January 8, 2016 Author Report January 8, 2016 44 minuter sedan, John said: Räcker det inte med att täta bulten bara med tätnings medel ? jag har varit ute för samma "fenomen" och då räckte det med lite loctite på gängan. // John den vred liksom ut ca 15 mm av packningen, där tryckte jag i packningsklet med det blir ju tryck där, hur högt tryck det är i kylsystemet det vet jag ej, men jag fyllt på kylarvätska och står den bara är det tätt. skall varmköra och se när det blir tryck. men det är dumt att chansa när man skall ut i sommar.. nu finns det ju tid att skruva.. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.