Jump to content

Recommended Posts

Tjena!

Snart är det vår!

Sitter och bläddrar i Grufmankatalogen som när man var 8 och lusläste nya katalogen från ToysRus.....

Har funderingar på att investera i ett öppet luftfilter till min GT cab -06. Har hood scope på kärran och tänker då att den extra luft som det nu ev ger kanske kommer ännu bättre till pass med ett öppet filter... Någon som har erfarenhet av detta? Ger det någon effektskillnad egentligen eller är det mest insugsljudet som påverkas?

Sedan är jag ju såpass novis på detta att den djungel av filter och tillverkare som finns känns ogenomtränglig. Så jag tar tacksamt emot tips på vilket filter som nu då ev skulle kunna vara "bäst" för min bil.

I övrigt är bilen original. Jag tänker kanske i första hand ett filter utan tune. Sen får jag se.... Mycket vill ju gärna ha mer....

Som sagt, tips och erfarenheter mottages med glädje!

/Anders

Nja någon extra häst vetetusan om det ger. På min blev det heller inget direkt annat insugsljud.
Körde med ett filter från Airaid.

Däremot är det ju coolt, så jag hade absolut stoppat i ett öppet filter igen.
Kom ihåg att de flesta filterkit kräver att du mappar om bilen ex vis med en SCT Xcal med en custom mappning.

Glöm inte att jämföra priserna från USA och eBay exempelvis. Priserna i Sverige är ibland löjligt dyra.

Kan svara endast ang. KN filter som jag använder på flera av mina bilar.

Javisst rengör jag dem.

Då använder jag mig av KN rengöring som sprutas på och får sitta en stund.

Sedan låter jag hett kranvatten spola (inte för högt tryck) inifrån och ut för att spola ut skiten.

Efter det får det lufttorka över natten.

Efter det sprutas KN filter olja på filtret, sedan klart för montering.

• 1 month later...
Guest nho1

Lånar denna tråd. Kör med ett JLT Series 3 CAI.

Hur gör man med underhåll, byter man filter eller rengör man och oljar in på nytt?

Hur får jag tag i ersättningsfilter, kan jag använda annat fabrikat?