Jump to content

Ta bort 2 plåt burkar ?


RobbeStockholm

Recommended Posts

Hej.

Det är en charcoal canister och har följande funktion:

charcoalcanInstalled.jpg

This is the charcoal canister. It was mounted in the engine compartment (rear of  passenger side as shown above) to the inner fender apron with a bracket. The inlet side (small fitting) hooked up to a tube from the fuel tank. The outlet side (larger tube) ran to a fitting on the air cleaner (with a filter element). When the engine was running, it served as a system to aspirate and burn excess gasoline fumes to prevent the fumes from escaping to the atmosphere. Additional photos of the canister and it's attachment bracket are shown below.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Burken är endast en vacum reserv, det ska sitta en envägs ventil mellan motor vacum och burken.

Har man inte burken, så blir det inget eller dåligt vacum vid gas pådrag.

Gissar att ni hört historierna om Volvo PV som hade vindrute torkare med vacum som stannade vid omkörning och gick sakta i uppförsbackar.

Ganska vanligt är att alla vacum slangarna inne i bilen behöver bytas.

Har man en vacum pump (hand pump) så kan man checka om det är läckor och också funktionen för spjällen.

Edited by Tbird
Link to comment
Share on other sites

Enligt beskrivningen jag la in tidigare:

The inlet side (small fitting) hooked up to a tube from the fuel tank. The outlet side (larger tube) ran to a fitting on the air cleaner (with a filter element). When the engine was running, it served as a system to aspirate and burn excess gasoline fumes to prevent the fumes from escaping to the atmosphere.

Som jag tolkar det är det som Nacka Bosse skriver, "  En primitiv form av avgasrening före katalysatorns tid. Inget krav på våra gamla bilar."

 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, pesi said:

Enligt beskrivningen jag la in tidigare:

The inlet side (small fitting) hooked up to a tube from the fuel tank. The outlet side (larger tube) ran to a fitting on the air cleaner (with a filter element). When the engine was running, it served as a system to aspirate and burn excess gasoline fumes to prevent the fumes from escaping to the atmosphere.

Som jag tolkar det är det som Nacka Bosse skriver, "  En primitiv form av avgasrening före katalysatorns tid. Inget krav på våra gamla bilar."

 

Nei, inte direkt nåt som har med avgasreningen. Det er det som heter Fuel Evaporation System. Kom på biler avsedd for California til 1970 års modell. Då kom krav på at biler såld dit inte fikk ha ventilerad tanklokk, men at ånga från tanken skulle ledes til motoren via et filter. Filteret fungerer som et reservoar og bensinångan sugs ut från dette nær motoren starter. Finns even lite enklare system på tidigere årsmodeller.

Til 1970 års modell fikk dom even spesiel tank og lokk + lite konstiga plastdetaljer til venster i skuffen! Ja, har det til min bil og blir återmonterad nær den er klar.

Ser lite anorlunda ut på 71-73 modellen

mvh

Johm

Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, John said:

Om jag inte har helt fel så fanns det väl även vacuum styrda reglage 69/70 om du har a/c eller Power ventilation.

Rätta mig gärna om jag har fel !!!!

Du har rätt. Även tidigare bilar har vacuum styrda reglage och burk för vacuum. Om dom är utrustade med AC.

Fel av mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...