RobbeStockholm March 14, 2016 Report Share March 14, 2016 (redigerad) Ja kan dessa tas bort ? Vet inte om de hängde ihop med AC:n eller nån form utav oljeluftuppsamlare. I det fall de måste vara kvar finns en annan lösning ? Med vänlig hälsning Roberto Ändrade %s av %s (%s) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
lars.bruman March 15, 2016 Report Share March 15, 2016 Ser ut som en del i avluftningen för tanken. Finns säkert en ledning från tanken till denna. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobbeStockholm March 15, 2016 Author Report Share March 15, 2016 (redigerad) Okej, kan den flyttas ? Tas bort... Med vänlig hälsning R Ändrade %s av %s (%s) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
lars.bruman March 15, 2016 Report Share March 15, 2016 Tog bort på min 75:a och pluggade ledningen vid tanken. 1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobbeStockholm March 15, 2016 Author Report Share March 15, 2016 Perfekt tack :-) Med vänlig hälsning R Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pesi March 19, 2016 Report Share March 19, 2016 Hej. Det är en charcoal canister och har följande funktion: This is the charcoal canister. It was mounted in the engine compartment (rear of passenger side as shown above) to the inner fender apron with a bracket. The inlet side (small fitting) hooked up to a tube from the fuel tank. The outlet side (larger tube) ran to a fitting on the air cleaner (with a filter element). When the engine was running, it served as a system to aspirate and burn excess gasoline fumes to prevent the fumes from escaping to the atmosphere. Additional photos of the canister and it's attachment bracket are shown below. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobbeStockholm March 19, 2016 Author Report Share March 19, 2016 Hej Tackar för förklaringen Med vänlig hälsning R Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse March 29, 2016 Report Share March 29, 2016 En primitiv form av avgasrening före katalysatorns tid. Inget krav på våra gamla bilar. Ta bort. 1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobbeStockholm March 29, 2016 Author Report Share March 29, 2016 De har åkt i till återvinningen :-) Med vänlig hälsning Roberto Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
John March 30, 2016 Report Share March 30, 2016 Synd om du slängt den lilla "plåtburken" ! Den är till värme/luftspjällen. Utan den kan du inte reglera /styra defroster mm. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobbeStockholm March 30, 2016 Author Report Share March 30, 2016 Den är kvar på släpet i kasta högen så den går att rädda :-) Men hur skall det vara kopplat ? värmen har aldrig funkat innan, nån slang till vacum och den andra till spjälet ? Med vänlig hälsning R Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
John March 30, 2016 Report Share March 30, 2016 Den ena slangen till insugets vacuum. Den andra in till reglaget. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tbird March 30, 2016 Report Share March 30, 2016 (redigerad) Burken är endast en vacum reserv, det ska sitta en envägs ventil mellan motor vacum och burken. Har man inte burken, så blir det inget eller dåligt vacum vid gas pådrag. Gissar att ni hört historierna om Volvo PV som hade vindrute torkare med vacum som stannade vid omkörning och gick sakta i uppförsbackar. Ganska vanligt är att alla vacum slangarna inne i bilen behöver bytas. Har man en vacum pump (hand pump) så kan man checka om det är läckor och också funktionen för spjällen. Ändrade %s av %s (%s) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
John March 30, 2016 Report Share March 30, 2016 Backventilen sitter i burken !!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobbeStockholm March 30, 2016 Author Report Share March 30, 2016 Okej nu fattar jag nog hur det hänger ihop och varför inte värmen funkat från reglaget ? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse April 1, 2016 Report Share April 1, 2016 Jag har tagit bort mina gamla kolburkar och värmen funkar. (????) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pesi April 1, 2016 Report Share April 1, 2016 Enligt beskrivningen jag la in tidigare: The inlet side (small fitting) hooked up to a tube from the fuel tank. The outlet side (larger tube) ran to a fitting on the air cleaner (with a filter element). When the engine was running, it served as a system to aspirate and burn excess gasoline fumes to prevent the fumes from escaping to the atmosphere. Som jag tolkar det är det som Nacka Bosse skriver, " En primitiv form av avgasrening före katalysatorns tid. Inget krav på våra gamla bilar." Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnRB April 1, 2016 Report Share April 1, 2016 3 timmar sedan, pesi said: Enligt beskrivningen jag la in tidigare: The inlet side (small fitting) hooked up to a tube from the fuel tank. The outlet side (larger tube) ran to a fitting on the air cleaner (with a filter element). When the engine was running, it served as a system to aspirate and burn excess gasoline fumes to prevent the fumes from escaping to the atmosphere. Som jag tolkar det är det som Nacka Bosse skriver, " En primitiv form av avgasrening före katalysatorns tid. Inget krav på våra gamla bilar." Nei, inte direkt nåt som har med avgasreningen. Det er det som heter Fuel Evaporation System. Kom på biler avsedd for California til 1970 års modell. Då kom krav på at biler såld dit inte fikk ha ventilerad tanklokk, men at ånga från tanken skulle ledes til motoren via et filter. Filteret fungerer som et reservoar og bensinångan sugs ut från dette nær motoren starter. Finns even lite enklare system på tidigere årsmodeller. Til 1970 års modell fikk dom even spesiel tank og lokk + lite konstiga plastdetaljer til venster i skuffen! Ja, har det til min bil og blir återmonterad nær den er klar. Ser lite anorlunda ut på 71-73 modellen mvh Johm Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pesi April 1, 2016 Report Share April 1, 2016 Fick för mig, kanske felaktigt, att frågan gällde en Mach 1 från 1971-1973. Ovan av mig nämnda gäller ändats dessa årsmodeller. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanT5 April 2, 2016 Report Share April 2, 2016 Bara så ni vet så pratar ni om TVÅ olika burkar. En till bensinångor och en till vacum för värmereglage. Och NackaBosse, du har ingen vacumstyrning till reglagen. Det kom senare. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
John April 2, 2016 Report Share April 2, 2016 Om jag inte har helt fel så fanns det väl även vacuum styrda reglage 69/70 om du har a/c eller Power ventilation. Rätta mig gärna om jag har fel !!!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanT5 April 3, 2016 Report Share April 3, 2016 21 timmar sedan, John said: Om jag inte har helt fel så fanns det väl även vacuum styrda reglage 69/70 om du har a/c eller Power ventilation. Rätta mig gärna om jag har fel !!!! Du har rätt. Även tidigare bilar har vacuum styrda reglage och burk för vacuum. Om dom är utrustade med AC. Fel av mig. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heine April 3, 2016 Report Share April 3, 2016 Om man har AC så styrs reglagen med vacum även på -67. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobbeStockholm April 8, 2016 Author Report Share April 8, 2016 Burken återuppstår :-) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.