Jump to content

Vinterdäck, sportsavgas


Nugatti

Recommended Posts

Det kändes onödigt att starta två olika trådar, så jag kombinerar mina frågor i en. Svenska är inte mitt förstaspråk, so bear with me.

Vinterdäck: Var köper ni dessa? BilMånsson i Halmstad skulle ha 35 000 för vinterdäck, så jag tackade nej. Har konfigurerad ett paket med Dunlop SP Winter Sport 4D, Focal 18" fälgar och däcktrycks sensorer på tirerack.com för 1500 USD ~ 12 000 SEK. Men lite frakt blir det ju. Dom rekommenderar 18" fälgar för vinter.

Sportsavgas: Hur är det med besikting? Är det vissa typer som vil gå godkänt igenom bilprovningen? Till exempel dom från Ford Racing.

Link to comment
Share on other sites

Nugatti? Norsk nutella som vi köpte på 70-talet när vi smugglade smör och socker över gränsen, det är faktiskt sant!

Tillbaka till tråden, bilprovningen behöver du inte oroa dig för, tog ut min bil i går och ska besiktiga först om 4 somrar, dvs hösten 2019, det problemet löser sig då.

Däck, tror du måste gå upp till 19" för att klara bromsarna på en GT men vänta till hösten, det kommer att dyka upp lämpliga fälgar till bra priser.

Mustangen säljer otroligt bra i Tyskland och det kommer dyka upp mycket fälgar tids nog.

Köp inte sensorer från USA, de har fel frekvens, jag köpte Ford original från Tyskland för runt 400 kr st.

433 MHz ska de vara på.

Kör du ecoboost passar säkert 18".

Vad har du för bil?

 

Link to comment
Share on other sites

Det är en GT. Det är möjligt att den rekommendationen på tirerack va för bilar utan 6 kolvs bromsar fram.

Tack för tipset angående frekvens! Vilken tysk site beställer du från?

Grattis med din cabbe :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 5 april 2016 at 17:14, Nugatti said:

Det är en GT. Det är möjligt att den rekommendationen på tirerack va för bilar utan 6 kolvs bromsar fram.

Tack för tipset angående frekvens! Vilken tysk site beställer du från?

Grattis med din cabbe :)

www.ebay.de

Link to comment
Share on other sites

On 2016-04-13 at 22:01, Xoggy said:

Det var ett högt pris för vinterhjulen, Jag får ge 22000 för Orginal 19" fälgar med Nokian Hakkapeliitta R till min GT FB -16 vilket jag tyckte var överkommligt.

 

//Ola

Var fick du tag på dem?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Vinteren närmar sig. Både Bilmånsson i Halmstad och Hedbergs Bil i Malmö tar fortfarande 35 000 SEK för et sett vinterhjul.

Jag vet inte med er, men jag har försökt söka mycket efter matchanda fälgar på nätet utan att hitta några billiga i Europa, och har även varit inne hos flera lokala däckbutiker här i Malmö. Tydligen finns det OZ Superleggera HLT som matchar. Men dom kostar 4000+ per fälg..

Det finns billiga fälgar i USA, men utmaningen då är vinterdäck och TPMS sensorer av Europeisk specifikation.

 

I fall någon är intresserad i billigare alternativ...

Jag fick i dag hem dessa. Det är 8 dagar sen jag köpte på ebay. Kostade 1970 euro med frakt, blev 19 674 SEK (inte den besta valuta raten..) Dom är balanserade, och har 433 MHz TPMS sensorer. Dom är tydligen originale från Ford i Tyskland. Jag tycker dom ser okej ut!

Länk till motsvarande som jag köpte:

http://www.ebay.com/itm/Ford-Mustang-ab-2015-Satz-Winterkomplettrader-NEU-Nokian-255-40-19-Ford-Alu-RDKS-/322240060393?hash=item4b07011be9:g:7fgAAOSw-itXvWE9

IMG_20160909_114146.jpg

IMG_20160909_114158.jpg

IMG_20160909_114225.jpg

IMG_20160909_114628.jpg

IMG_20160909_114657.jpg

IMG_20160909_115012.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
1 hour ago, Divad said:

Jag har 4st 17" dotz fälgar med Max 50 mil gamla dubbdäck av märket maxxis presa 235/55-17 ET-45 har suttit på en mustang gt 06 riktpris 7000

image.jpeg

Tror inte att det är så lönt för dig att försöka sälja dessa i denna tråd.

17" passar inte över brembo bromsarna. Sedan finns det en kategori som heter säljes - övrigt.

Link to comment
Share on other sites

#Nugatti: Thanks for the info... it looks those deal af already off unfortunately. 

But I've looked around a bit and it cost around 24k sek to buy a whole new set of decent wheel + tire with sensors in the local tire shops. 

Actually it is quite hard to find a proper rim for the mustang because its system, especially 19 inch size ( in sweden at least). So I've decided to change only the tire on my 19' GT wheels and go for a new summer set that should be 20''  instead. Looks much cooler  I think :)

Also thinking to have a wider tire for the back like 295 instead of the original 275... I don't know it is a good idea or not, but feels like the GT can easily handle it. 

Does anyone imported tires from the US? seems like they have better deals especially for the mustang even if we add the extra cost. 

 

Link to comment
Share on other sites

I think that might be a good idea, and I thought about it myself. Especially since the rear summer tires are already pretty bald ;-)

However, I've gotten a tip about www.masterwheels.se and was amazed by the prices. Around 1500 kr per wheel! Look for the wheels marked "vintertålig". Checking that site might get you a very nice deal. In retrospect, I should've checked that site before buying on ebay.

The site can even find my car by the registration number. Which is more than can be said about dackonline and many others. Apparently I have a Saab 9-5 according to them... :-)

Link to comment
Share on other sites

wow.. nice site! Thanks. I could also find my car (as mustang ;)) first time after the reg number. 

They have a nice collection for the 20'' wheel as well... but after checking the price different between the 275 and 295 probably smarter to keep the original 275 because the price almost double in between :P

it will do.. and more burnout, drifting ;)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...