Jump to content

Kamaxel 351W - axialspel?


Satisfactíon

Recommended Posts

För ett par månader sedan fick många goda tips när jag undrade om det gick att svetsa ett 351W block som spruckit från en cylinder. Dom flesta menade att även om det skulle gå så kan man inte garantera resultatet och det skulle inte bli särskilt billigt heller med allt det drog med sig.

Därför nappade jag på ett renoverat komplett block från VP Autoparts för 15000. Just nu pular jag på ihopsättningen av blocket och det tar sig. Jag är dock ganska konfunderad över kammen och axialspelet. Det står i boken att Camshaft End Play skall vara 0,0005 – 0,0055” vilket borde bli 0,00127 – 0,01397 mm. Kan det verkligen vara rätt? Och hur/var mäter man det? Om jag bara lägger i kammen och skruvar på brickan Thrust Plate då kan jag föra kammen axiellt ca 5 mm mellan frostpluggen o brickan. Ritningarna visar inga mellanläggsbrickor och jag kommer heller inte ihåg att jag sett några vid demoleringen. Skall man kanske mäta spelet när man satt på kamkedjan, då blir det ju en naturlig rörelsebegränsning axiellt. 

/Christer

 

Link to comment
Share on other sites

Hej Per o John

Tack Per för att du för bekräftar min tanke om att man måste montera kamkedjan först. Då förstår jag också varför Thrust plate inte får vara sliten eftersom det ökar spelet.

Tack också John för rättelsen om decimalerna, du har helt rätt. I sammanhanget kan jag också säga att tryckfelsnisse faktiskt varit framme i min manual, som är en Ford Originalmanual, för det står faktiskt 0,0005" där för minimispel. 

OK, tillbaks till garaget då och se vad jag kan åstadkomma. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Notera att det finns olika tjocklekar på thrust platen. För att få rätt axialspel så kan det hända att hamnar byta plate. Så var det i mitt fall då jag byte kam och kamdrift.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...