Jump to content

Recommended Posts

Jag funderar på att byta ut stolarna i min -68 cab så att jag får höj och sänkbara stolar. Jag och min fru har lite olika längd :-) Är det någon som har gjort det och därmed vet vilken typ av stolar som passar utan en massa ombygge?

Har också lite problem med tomgången, har ställt upp den lite högre så att den inte dör när jag står med driven i vid ett rödljus t ex. Så länge den är "kall" så fungerar det, men efter att jag kört ett tag och allt är varmt så känns den grinig igen. Lite som att i början får jag lagom med soppa men eftersom så blir det lite för mycket. Om man tittar på tändstiften så är de lite "blöta". Kan förgasarbyte från en 2-ports till en 4-ports lösa problemet?

Är helt novis på detta så därav mina frågor.

O en sista sak, det kommer säkert fler "dumma frågor" :-)

(redigerad)

Det låter som du skulle behöva ställa in din förgasare så den går lite magrare. När du gjort det kan jag rekommendera att montera en MSD-tändbox och en Blaster 2 high wibration tändspole, ger stabil tomgång mm. Anab har en Kina-tändbox som ser ut som en MSD och jag tror att den är minst lika bra som MSD-box som tillverkas i Mexiko men Anab:s box kostar 1500 i stället för ~4000 som MSD kostar (i Sverige).

Tändbox

http://www.anabint.se/Produkter_Bildelar_Tandsystem_%26_Elektronik.html

Ändrade %s av %s (%s)

Angående stolar har jag själv letat massor av varianter och sett vänner bytt från modern bil

Första problemet du har är att du måste nästan alltid bygga om stolinfästning då Mustang stolarna är extremt låga jämfört med nästan alla moderna.
Särskilt om du vill ha höj/sänkbarheten

Sen har du inte så mycket höj/sänk mån. Sätt dig i bilen så upptäcker du hur nära ratten är till benen.

Men det är rätt enkelt ändå att ta bort originalets "stolkonsol" som är en pressad plåtbit.

Fabrikat av stol beror på vad du är beredd att lägga?

Det jag själv önskat och sett folk använda är stolar från BMW 
Fördelen med dessa är dom ofta har bältet inbyggt i stolen!! Mycket snyggt och smidigt.
BMW stolar är dessutom låga och de kräver vad jag hittils sett aldrig data box....Bara koppla in en plus/minus så är det klart!

Här bara ett exempel men tyvärr är BMW expert på varianter så man får leta!

Pris får du räkna med minst 7000spänn men går bra pruta på! BMW stolar är inte så heta på marknaden (ännu)

Tips i övrigt är att sök på alla Cabbar och Coupe andra fabrikat på bildelsbasen!   Du måste ha från CAB/Coupe för det är bara dom som har fällning av stolen framåt för att folk ska komma in bak i bilen

2004 BMW M3.jpgSkärmavbild 2016-05-20 kl. 21.19.32.png

bmw-6-series-front.jpg

Ett enkelt sätt att få lite magrare gång på förgasare utan att byta munstycke är att sänka flottörnivå, du kan prova att sänka den ca 3-4 mm. så går motorn magrare.Testa dig fram, en bredbandslambda är väldigt bra att ha för att se att motorn får lagom bränsle/luftblandning.

Fitech bränsleinsprutning är ett väldigt bra alternativ till förgasare (den trevlige Per Berglund har det), prisvärt och man kan komplettera med katalysatorer så blir det nästan en miljöbil. ;-)

Tack för alla bra svar! Nu är det bara att ge sig ut på jakt efter passande stolar samt joxa lite med förgasaren. Finns det fler tips mottages dessa med jubelrop och applåder :-)

(redigerad)
4 timmar sedan, michschu said:

Tack för alla bra svar! Nu är det bara att ge sig ut på jakt efter passande stolar samt joxa lite med förgasaren. Finns det fler tips mottages dessa med jubelrop och applåder :-)

Jag har ett par Recardo säten i min 70:a som jag nu håller på att byta ut till orginalsäterna. I Recardosäterna satt man lite högre än de orginal som jag nu är på väg att sätta in. Vissa tycker säkert att man är tokig som byter ut dessa men jag vill ha orginalinredning i bilen.

Ändrade %s av %s (%s)

Jag skulle behöva komma ner mer, ser ut som Clarkson när jag sitter i bilen. Funderar på att ta ut lite stoppning då jag provsuttit en annan med originalstolar. Min är en import från Texas och må hända var det en väldigt överviktig individ som lät klä om stolen.

Så lösningen på stolsproblemet kanske inte är så långt borta.