Jump to content

Vanligaste frågan


Gtttggg

Recommended Posts

19 timmar sedan, Prime Mover said:

Det är inte så mycket frågor utan mest tummen upp, ett leende eller glada positiva kommentarer. Kanske så är den vanligaste frågan : är det en Mustang, får jag ta en selfie med bilen eller vad drar den. Det är kul att svara på "vad drar den" med 0,66 l/mil eller några hundra liter mindre per år än en hybrid bil.

Jag tankar min Mustang oftast på Volvo macken där jag bor och den vanligaste kommentaren från V70 "gubbar" som står och tankar är "en sån där vill jag också ha" och sen ett leende, eller bara ett leende och något drömskt i blicken. En bekant med diverse Volvo i garaget är nog den ende som haft en negativ kommentar "en Mustang är väl inte så märkvärdig det finns Volvobilar som kostar betydligt mer",  men det är OK för han är mest bara avundsjuk och önskar att han också vågat köpa en Mustang.

På jobbet så  har de flesta varit imponerade av att jag vågat gå emot strömmen och köpt bil med "hjärtat".

Jag köpte ett par säckar cement med Mustangen på den lokala bygghandeln med drive trough ute vid stugan och fick spontant 15% Mustangrabatt "det brummade så gött i hela hallen".

Kör med öppna cutouts på gatan och har blivit tillsagd att alltid köra med öppna blås för det mullrar så härligt. Vid macken kan man få "den där låter inte orginal" eller "läcker bil från en tjej som man kunnde vara far till" eller "folk som stiger ut i gatan å gör tecknet att gasa sen ser man tummen upp i backspeglen". Vid 3000rpm så har jag 118db vid sidan av bilen.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, Marcus F said:

Kör med öppna cutouts på gatan och har blivit tillsagd att alltid köra med öppna blås för det mullrar så härligt. Vid macken kan man få "den där låter inte orginal" eller "läcker bil från en tjej som man kunnde vara far till" eller "folk som stiger ut i gatan å gör tecknet att gasa sen ser man tummen upp i backspeglen". Vid 3000rpm så har jag 118db vid sidan av bilen.

Menar du eftermonterade, riktiga cutouts direkt efter kollektorn/cattarna ut åt sidorna 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

23 minuter sedan, Marcus F said:

Japp låter som fan.😍

Riktigt ballt,😍 . Har du tillplattade rör eller hur kommer du förbi balkarna?

Han plan att montera  cut outs på min 07:a i vinter. Har X-force slutdämp med ventiler , men när man cruisar i vissa miljöer med andra bilar kring så hör man inte bilen med öppna spjäll.  Med Cutouts  tror jag man löser det problemet, får trestegs nivå från original tyst å mild till  riktigt Wild. Med nya maskin med lite komp i  hoppas jag på lite gott fjong i rören 🙂

Lite bilder på installation och film med ljud skulle va kul. 🙂

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Mustangmike said:

Riktigt ballt,😍 . Har du tillplattade rör eller hur kommer du förbi balkarna?

Han plan att montera  cut outs på min 07:a i vinter. Har X-force slutdämp med ventiler , men när man cruisar i vissa miljöer med andra bilar kring så hör man inte bilen med öppna spjäll.  Med Cutouts  tror jag man löser det problemet, får trestegs nivå från original tyst å mild till  riktigt Wild. Med nya maskin med lite komp i  hoppas jag på lite gott fjong i rören 🙂

Lite bilder på installation och film med ljud skulle va kul. 🙂

Låter X-fore Varex i verkligheten så som i Youtube videon nedan, dovt utan rasp och ser det ut att vara ungefär samma dämpare på din 07:a på 17 bilen nedan?

Varex verkar vara typ av/på. 

Ferrita har cut outs som de sätter framför slutdämparna med stumpar som blåser mitt under bilen. Låter bra i videon och kollen verkar nöjd. Är ljudet lika bra som det låter i videon?

 

Link to comment
Share on other sites

Snarlikt skulle jag säga,  dämparna till X-force Gen5  är en hyffsat stor fullflödesdämpare = rakt perforerat rör 2,5" rakt igenom med  något dämpmaterial runt. När  spjället som sitter nästan längst bak stänger passerar avgaserna  i en  betydligt smalare bypassgång som har ett ingångshål i början och går i en spiral runt fullflödesröret och ansluter ut till slutrören straxt bakom stängda spjället.  På tomgång är skillnaden liten men ju mer man gasar ju större skillnad.  Snarlikt ljudnivå som original  vid stängda och bra vrål öppet. Jag har racekattar och longtube headders  som gjorde att t.ex Fr500 burkarna som är kanon till orginal headders och kattar blev fördjäkligt dån i bilen med headders och racekattar.  Motorn gillar dessutom det ökade mottrycket i stängt läge med kännbart bättre vrid på låg och mellan varv.

Vid transport i t.ex, 120 är det lite störande ljud i öppet läge,  tänger man blir  det helt tyst,  tyvärr tar dom inte däcksljud och vindbrus 😉  

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...