Jump to content

Vibrationer


Razvan

Recommended Posts

Hej på er!

Kom hem från USA i fredags och jag har haft nöjet att åka runt i 2016 mustang Ecoboost 6 cab under fyra veckor.

När jag hämtade den hade den gått ca 500 mil, jag själv körde ca 550 mil med den.

Jag kan bekräfta vibrationerna som började vid ca 70 km, men jag hade också ett hjullager fram på vänster sida som inte var friskt det började låta efter ca 100 mil och blev bara värre och värre. var inne ville byta bil men det gick de inte med på.

Annars var väl bilen helt ok, sätena kunde ha varit bättre. De är bättre i min egen som jag har här hemma.

Link to comment
Share on other sites

Har tagit kontakt med Ford och hänvisade till Service Message som fanns på den internationella forumet. Har bokat in bilen för felsökning den 22 Augusti. Håller tummarna.

Link to comment
Share on other sites

För att ni som inte har problemet ska förstå hur outhärdligt det är att färdas i bilen när den har problemet så har jag kört en spectrum analysator på den.

I 87km/h verklig GPS-hastighet så ligger störljudet och vibrationerna på ca 40Hz (ska stämma överens med kardanaxelns rotationshastighet i den hastigheten).

Nivån ligger 15dB över vägljudet vilket är enormt mycket eftersom 3dB innebär en fördubbling av ljudstyrka, 15dB är alltså 15/3=5 och 2 upphöjt i 5 är 32!

Störljudet är alltså 32 gånger kraftigare än vägljudet i 87km/h (i min bil är vibrationerna små men ljudet outhärdligt).

Nu brukar man dock säga att örat är inte lika känsligt i basområdet så det uppfattas inte som 32 ggr högre men det är enormt högt ändå och orsakar tinnitus efter några timmar, tänk er att stå på ett disko och lyssna på subwoofern i några timmar.

 

 

IMG_0473[1].PNG

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Runt 115km/h så har det gått ned och har tillkommit en signal på strax under 150Hz (kan vara motorn som börjar höras, stämmer med ljudsignalen motorn ger i tomgång, 4ggr r/min troligen beroende på V8).

IMG_0471[1].PNG

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

En liten räkneövning till:

Om jag kör i 87km/h motsvarar det 24,16667 m/s

275-40/19 har en rullomkrets på ca 2,119 meter.

i 87 så går bakhjulen alltså med 24,16667/2,119=11,4047 varv per sekund.

Slutväxeln på V8 Automat är 3,55:1

Det betyder att kardanaxeln i 87km/h roterar med 3,55x11,4047 varv/sekund = 40,49 varv/s vilken kan sägas vara 40,5Hz

 

Ljudet som uppstår stämmer alltså till 100% överens med kardanaxeln rotationshastighet.

De små skillnader som mäts upp ligger inom felgränserna.

Link to comment
Share on other sites

Junkers

Mycket intressanta mätningar du gjort. Aldrig tänk förut på att en kardan kan orsaka oljud.

Obehagligt at den kan göra skadliga ljud som man inte hör.

Följer tråden vidare

Link to comment
Share on other sites

Som man inte hör? 

 

Har du problemet så hör du det definitivt, det ligger ju inom det hörbara området.

 

Jag har åkt i en annan Mustang som inte hade problemet och den var ljuvlig att åka i jämförelsevis.

Jag gissar att 5-15% av bilarna har problemet i mindre eller större omfattning. I det amerikanska forumets poll så uppger över 40% att de har problemet men det brukar sällan stämma för dem som inte har problemet brukar inte svara eller hitta en sådan poll. 

Sem om det är skadligt vet jag inte, jag får i vart fall kvarstående ringningar i öronen ett tag efter att jag gått ur bilen dock ej bestående.

Link to comment
Share on other sites

Hej Junkers

Kan ha tappat bort mig i texten och uppfattat fel. Men tänkte på det du skrev i inlägg 35 om att örat inte uppfatade det som 32 ggr högre. Men är enormt högt och kan orsaka tinnitus efter några timmar.

Tyckte det lätt små läskigt och att man kan få tinnitus av något man inte märker.

Men jag blir glad om det inte är så.

Hoppas det löser sig för er med bilarna låter verkligen inte kul på helt nya bilar.

Link to comment
Share on other sites

Ok, ja definitionen på tinnitus är ju att man har susningar eller ringningar i öronen även när ljudkälla saknas.

Efter att man kört ett tag och stängt av bilen så har jag sus i öronen ett bra tag efteråt så nog kan det kallas tinnitusframkallande.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag tycker inte att cabben bullrar nämnvärt mer än coupén när taket är på, det är ju ett modernt flerlagerstak.

Nedcabbat så hörs det inte så mycket från kardanaxeln men med taket på så är det plågsamt!

Nivån som spektrumanalysatorn mäter är över 30 gånger högre än vägljudet så det är enormt högt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Är egentligen väldigt nära att ta ett beslut om ett inköp (nybil 2017) men hittar då detta med vibrationer på Mustang.
- Nu är jag plötsligt villrådig, är det något jag verkligen inte klarar av är det bilproblem.

Har Ford löst problemet eller är det mesta sopat under mattan och lagt som en "feature"
Bulletinen som är ute verkar ju bara lösa problemet på en del bilar andra byter och byter och .....

Att ta risken med ett inköp och ha barnen i bilen på mina entusiast trippar känns plötsligt väl fjärran.
Det är väldigt allvarliga dB nivåer som visas tidigare i tråden så...


Så jag som ny medlem bumpar tråden och vill gärna höra lite fräsch info sedan augusti =)

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Duckster said:

Är egentligen väldigt nära att ta ett beslut om ett inköp (nybil 2017) men hittar då detta med vibrationer på Mustang.
- Nu är jag plötsligt villrådig, är det något jag verkligen inte klarar av är det bilproblem.

Har Ford löst problemet eller är det mesta sopat under mattan och lagt som en "feature"
Bulletinen som är ute verkar ju bara lösa problemet på en del bilar andra byter och byter och .....

Att ta risken med ett inköp och ha barnen i bilen på mina entusiast trippar känns plötsligt väl fjärran.
Det är väldigt allvarliga dB nivåer som visas tidigare i tråden så...


Så jag som ny medlem bumpar tråden och vill gärna höra lite fräsch info sedan augusti =)

Med tanke på att jag startade tråden så kan jag berätta hur det har gått för min del så länge.

Jag har lämnat bilen några gånger på verkstad där de har bekräftat vibrationerna men ingen lösning på problemet. De försökte genom att balansera hjulen. Gick inte.

De har i sin tur kontaktat Ford Service i Stockholm som rekommenderade att fixa vibrationerna genom att montera slangklämmor på kardanaxeln. Jag lämnade in den och de hörde av sig nästa dag. De hade försökt balansera kardanaxeln men det gick inte. Det blev värre.

Verkstaden skulle kontakta Stockholm igen och återkomma med besked. 

Efter ca en vecka hörde verkstaden sedan av sig och berättade att de har fått information från Ford Stockholm att de kommer att byta min bakaxel. Oklart när det blir av.

 

Jag har inte märkt mycket oljud i min pga vibrationerna. Min dotter åker ofta i bilen och har inte klagat på högt ljud eller annat konstigt i den. Jag har byt avgassystem och det kanske gör att en del av "dB" du menar döljs av mullret. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack för info

Känns som om jag kan vänta ett tag till innan jag tar mitt beslut.
Alltid när man läser på forum så blir det att man drar alla bilar över en kant så är ju dock inte fallet vad jag förstår.

Men att chansa just nu när Ford inte har en riktig lösning (följer den amerikanska tråden också och den är allt annat än munter läsning)

Har dock svårt att känna att det finns ett alternativ då jag inte vill ha något europeiskt.
Om man nu får svära så hade - Camaron kunnat vara ett alternativ men säljs ju inte längre i Sverige, är klaustrofobisk och utstrålar inte alls samma känslor som en Mustang ;)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Min är nästan fixad med slangklämmebalansering.

Det låter lite vid motorbroms annars är den helt ok.

Det verkar som de egentligen inte har ngn generell lösning ännu om man följer USA-forumet.

 

Så här ser min ut nu.

IMG_0521.PNG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...