Jump to content

Vibrationer


Razvan

Recommended Posts

Jag körde i helgen till Göteborg från Skåne och märkte konstiga vibrationer i hastigheter runt 90-110 km/h. Jag har testat och frikopplat med vibrationerna finns där ändå. När jag körde 130-140 då minskade vibrationerna men de var kvar. Någon annan som har känt likadant och hur har ni löst problemet.

Bilen har gått i skrivande stund 300 mil och dessa vibrationer har inte varit där tidigare. Har inte kört på trottoarkanter eller liknade.

Link to comment
Share on other sites

Kolla så att det inte lossnat någon balansvikt på något av hjulen, enklaste felsökningen borde vara att köra in till en fordverkstad och be dem balansera om hjulen, hjälper inte det är det ett garantiärende.

Link to comment
Share on other sites

Det kan man lugnt säga.

Det verkar som att nästan 40% Mustang ägare är drabbade av dessa vibrationer. Konstigt att Ford har inte hittat lösningen på problemet. Att de gissar sig fram.

Antingen kardanaxeln eller differentialen som är boven i dramat. Jag får se vad verkstaden säger nästa vecka.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Min är felanmäld, jag vill dock inte ha ngt experimenterande med den så jag följer USA-tråden. Balansering av kardan verkar hjälpa ibland.

Det är svaga vibrationer från 79-99km/h men ljudet som uppstår i kupen är desto jobbigare. Låter som en överstyrd bashögtalare i bakgrunden.

Jag kör dock mest nedcabbat och då hörs inget, man känner bara väldigt svaga vibrationer.

Demobilen var likadan men något bättre än min och något snävare hastighetsområde.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Junkers said:

Min är felanmäld, jag vill dock inte ha ngt experimenterande med den så jag följer USA-tråden. Balansering av kardan verkar hjälpa ibland.

Det är svaga vibrationer från 79-99km/h men ljudet som uppstår i kupen är desto jobbigare. Låter som en överstyrd bashögtalare i bakgrunden.

Jag kör dock mest nedcabbat och då hörs inget, man känner bara väldigt svaga vibrationer.

Demobilen var likadan men något bättre än min och något snävare hastighetsområde.

När började din Musse vibrera? Min började efter ca 250 mil. Innan dess ingenting.

Vad sade de när du fel anmälde den? Visste de om problemet och har de en lösning på det?

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Från första kilometern och den har rullat 500 mil nu.

Nej de visste inte om problemet och hade ingen lösning utan det gjordes en anmälan till Ford efter att tekniker varit ute och provkört.

Vi provkörde deras demobil ihop också och den var som sagt lite bättre men inte mycket.

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att dessa bilar ska ha dessa kvalitetsproblem. Tråkigt av Ford som inte lyssnar på sina kunder och försöker fixa till problemet när det finns så många som har problem med det. Det hade säkert varit billigare att gå ut med en TSB än att hålla på och gissa sig fram.

8 timmar sedan, Per Berglund said:

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Per Berglund said:

Kardanaxeln!

Såg en video där en kille filmade när han körde och kardanaxeln exploderade.
2-delad design helt värdelöst.


Ford experimenterade med detta på 70-talet och det gick inte....Vissa lär sig inte.

Fin bil Per.

Den 2-delade designen tror jag att den finns med anledning av deformationen om man skulle krocka med bilen. Jag har haft en Supra innan och de hade också en 2-delad kardan. Aldrig haft problem med vibrationer på den bilen. Jag tror att dagens Mustang är så eftertraktade att de bara "spottar ut"  bilarna och då blir kvaliteten därhän.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska palla upp min bil och köra den utan hjul och känna om det finns vibrationer. Smyga från 50 till 200 och kanske montera vibrationssensorer på några punkter och logga resultatet.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Att frihjula på det sättet kommer absolut ge vibrationer och ge helt fel resultat.

Du måste belasta utväxlingen annars kommer inte kardanen belastas rätt heller.

Ansvaret ligger hos Ford så låt dom göra jobbet rätt.....Varför ska du ens anstränga dig?

Här ser man vad bra det är att Ford Sverige nu får ha ansvaret.
Tidigare med egen import hade du fått göra allt själv och betalat.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag anstränger mig av flera anledningar,

1 jag tycker det är roligt att hålla på med bilen och jag har tid till det.

2 fordverkstäderna (och alla andra verkstäder) har dålig kompetens och/eller ont om tid så jag vill själv kolla om det föreligger ett problem med min bil eller ej.

3 det går visst att testa på pallbockar, det är irs på bilen och pinjongvinkeln ändras mycket lite vid belastning, jag tror de som upplever vibrationer gör det oavsett pådrag, frirull eller motorbroms. Vill man ha belastning är det ju bara att lägga foten på bromsen ?

Men visst vore det bra om Ford gick ut med en återkallelse men har de inte gjort det i USA lär det dröja innan det sker här hemma.

Fast egentligen kunde jag sluta att bry mig, jag har inte problemet på min bil så det är kanske bättre att de som har det för diskussionen, klart slut från Malmö!

Link to comment
Share on other sites

Jag lämnade bilen på verkstaden idag och de återkom efter 1 och 1/2 timme och berättade att de hittar inget fel. De vet inte varför den vibrerar. Att Ford visste ingenting om problemet och jag skulle återkomma om ett par månader.

WTF??

Link to comment
Share on other sites

On ‎2016‎-‎06‎-‎29 at 21:49, Junkers said:

Från första kilometern och den har rullat 500 mil nu.

Nej de visste inte om problemet och hade ingen lösning utan det gjordes en anmälan till Ford efter att tekniker varit ute och provkört.

Vi provkörde deras demobil ihop också och den var som sagt lite bättre men inte mycket.

 

Hur går det med vibrationerna på din bil?

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Jag är inte aktiv i frågan för jag har 10 mil till min ÅF så jag tänker leva med det tills USA verkar få en lösning.

Det viktiga för mig var att få det felanmält.

Som sagt vibrationer är det inte så mycket utan det är mer ljudet som blir jobbigt, vilket även de i den amerikanska gruppen säger i vissa fall. En del verkar ju dock ha hemska vibrationer.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har liknande/ samma problem.

Varit hos upplandsmotor och deras tekniker har åkt med.

Vi år båda av samma åsikt att det inte är någon bra ide' att börja byta delar utan att veta om det hjälper. Utan vi vill se en fix från ford.

Han har fått länken till denna tråd och kommer kika i den och usatråden.

Han efterfrågar också att de som har detta problem verkligen vänder sig till sin åf (upplands i detta fallet) så att de får in så många bilar med felet som möjligt för att kunna pressa på hos ford.

 

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Åkte i en Fastback GT igår som var helt utan vibrationer/ljud.

Automat.

 

Ägaren till den åkte även i min som han tyckte var oacceptabel.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
14 hours ago, Junkers said:

Åkte i en Fastback GT igår som var helt utan vibrationer/ljud.

Automat.

 

Ägaren till den åkte även i min som han tyckte var oacceptabel.

Hur många mil har din bil rullat resp den som du åkte med? Min har rullat ca 260 mil.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...