Jump to content

Få ut mer hästkrafter ur min Mustang


Tomasz

Recommended Posts

  • 5 months later...
2 timmar sedan, .Jim. said:

Någon som testat Ford Original Power-packs än? (Steg 1, 2 eller 3). De säljs ju officiellt inte i Sverige, men de lär ju fungera...

Vem har sagt att de fungerar?

Link to comment
Share on other sites

Det är alltid kul att fixa och trimma. På "pappret" är det alltid bra med extre "hästar" men det gäller att ha klart för sig vad man behöver ha och vad det man vill satsa på ger. Är man seriös så startar man med att se vad man har för effekt på bilen orginal på rullande landsväg liknande den som refererades till I tråden om TIVCT ( http://www.maxxtuning.eu/project/mustang_turbo ). Sedan kollar man varje ny modifiering I samma rig och normaliserar testvärdena så att inte exempelvis ändrad temperature och lufttryck påverkar, så man ser om man fick "riktig" effektökning. Trim som ger mer brännbar bränsleblandning in I motorn är bra och ger mest effekt. På avgassidan handlar det mest om att det ger eftt fräckare ljud.

Fords racing är nog bra så som stage 3 (?) som visas ovan, om man ska tro kurvor som lagts ut på nätet. Botten register effekten ökade en aning men sedan en hängmatta på kurvan I mitten och sen kom mer på slutet. Varvar man ur motorn rejält så ger det mer men går man inte hela vägen när man varvar motorn utan är kvar I mellanregistret så har ju effekten minskat.

Tuningfirmor med erfarenhet som kanske firman I länken ovan har borde kunna fixa en ny mappning av euro specade motorer. Ford och amerikanska återförsäljare av deras trimprodukter anger att de uppdateringar som skickas med inte gäller I Europa.

Fords kompressorkit M-6066-M8627 eller nästan samma från Whipple https://whipplesuperchargers.com/index.php?dispatch=products.view&product_id=368 ger mycket effekt för pengarna över hela registret. Men motorn ska mappas om. Så mycket extra effekt sliter en del på motorn och så går det ju åt någon deciliter extra på soppakontot, minst (vad kommer bilprovningen att ha för åsikter). Vad klarar den gjutna vevaxeln och orginal avgasventiler ? Det finns "Mustangers" på forumet med kompressor på bilen som nog kan ge tipps. I programmet "Jay Lenos garage" så satte Hennessey på en compressor på en "vanlig" GT och fixade 207 mph.

Mer grepp för att komma iväg behövs I farter under ca 50 -60 km/t. Syns bra I jämförelse med Fords Focus RS

 

Link to comment
Share on other sites

Hoppas att ni alla vet att en generic tuning, är en generic tuning.

Kanske det passar vad du har eller inte, oftast inte.

Det enda sättet är att tune DIN bil för att få ut vad som finns i den.

Kolla tex. hur många som klagat på BAMA tuning och för den delen andra generic tuners, varför?

De tror och vill veta att alla bilar är helt lika, vilket de aldrig är.

Det är därför som bilfabrikanten har tunat en specefik modell för värsta fallet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej har ni några råd till mig vill få ut mer hästkrafter ur min mustang har öppenlufilter BBK å Fordracing by Borla vad e nästa steg Tack

På min Mustang GT 2016 så har jag nyss monterat en 2,8L Kenne Bell kompressor hos JM Tech. Ger +700hk och minst 610rwhp. Fann ingen anledning att importera och försöka "snickra" ihop nått själv. Fruktansvärt nöjd. Blir det strul så har jag hellre en svensk leverantör att prata med. Allt nyckelfärdigt. Störst problemet är fäste. Någon som har erfarenhet av Forgestar F14 Drag Edition Wheels? Vad är minsta dimension man kan ha på fälgen bak??

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...