Jump to content

Funderingar, köpråd om GT 10-14


Tobbe1977

Recommended Posts

Sitter och funderar på att sälja min grabber orange GT -07 och skaffa en nyare mustang.

Gillar helt klart den nyare -15 modellen men tycker fortfarande att det är lite mycket pengar att slänga upp för att enbart köra 300-400 mil om året. 

Funderar därför på en 10-14 som jag gillar till utseendet men aldrig kört. Hur stor skillnad är där om man jämför mot min GT -07?

Är för övrigt himla nöjd med bilen jag har nu men efter 3 år och lite uppgraderingar vill man förnya sig.

Så kom gärna med kommentarer om vilken modell ni rekommenderar samt för och nackdelar.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Tobbe1977 said:

Sitter och funderar på att sälja min grabber orange GT -07 och skaffa en nyare mustang.

Gillar helt klart den nyare -15 modellen men tycker fortfarande att det är lite mycket pengar att slänga upp för att enbart köra 300-400 mil om året. 

Funderar därför på en 10-14 som jag gillar till utseendet men aldrig kört. Hur stor skillnad är där om man jämför mot min GT -07?

Är för övrigt himla nöjd med bilen jag har nu men efter 3 år och lite uppgraderingar vill man förnya sig.

Så kom gärna med kommentarer om vilken modell ni rekommenderar samt för och nackdelar.

Behåll din Grabber orange i 3 år ytterligare. Då har nya modellen sjunkit i pris tills dess. Om du satsar på mustang mellan 10-14 och är ändå sugen på 2015+, blir det mer utgifter på bilbyte nr 2  men det är min åsikt. Byte från 2007 som jag hade i 6 år till årsmodell 10-14 fanns aldrig i mina tankar för jag ville ha 2015+ redan efter första provkörningen.

Visst är det hel del stålar för ny bil som man kanske kör 300-400 mil per år. Jag har redan hunnit köra 540 mil på 4,5 månader med min mustang -16 och mer lär det bli eftersom den kommer att köras till vardagen samt nöjesskörning på sommaren.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Coyotemotorn lär ju vara riktigt trevlig om man jämför med modular v8:an som sitter i 05-09 :) Sen är det inte jättemkt som skiljer chassimässigt. Men utseendemässigt in och utvändigt är det ju en del skillnad :) 

Men en -15 och nyare är helt annorlunda bil och uppbyggd på ett annat vis. Delad bakaxel ger en helt annan väghållning och sen håller inredningen högre kvalitetskänsla med. Håller med Robban1 att det är bättre att spara till en -15 om det är det du verkligen vill ha :)

Link to comment
Share on other sites

Ska du köpa Mustang med hjärnan så är det väl bara att rada upp alla för och nackdelar utefter dina preferenser och användningsområde samt tco analys.

Frågan är om det är den bilen du kommer bli lyckligast med i längden? 

Det är ju sällan så enkelt heller som att bara välja en årsmodel, det är skillnad i pris och upplevelse på olika utrustade modeller, t.ex en snik basmodell jmf med en premium cs eller  den och en Boss 302 LS t.ex som kostar mer än en välutrustad 16. Allt beror på vad man går igång på och värdesätter, d.v.s lite mer att köpa med hjärtat. :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för era synpunkter. 

Om jag försöker sammanfatta mig kort vilket inte är det lättaste när det gäller mustanger. :)

Jag rent ut sagt älskar stuket som jag har på min grabber orange idag. Tyvärr har den ju inte den bästa väghållningen, chassiet om man då jämför med en -15. Jag vet att det hunnit hända rätt så mycket på de åren däremellan. Utseendemässigt är ju -15 himla speciell och liknar inte en Mustang på det viset som en 05-09 gör eller en 10-14.

Sedan gillar jag lite skarpare färger så att man sticker ut lite och där har ju -15 ingen alls att komma med. Var just lite därför jag fundera på föregångaren där bl a grabber blue är snygg enligt mig.

Sedan om man kollar så ligger ju faktiskt inte 10-14 så jätte mycket lägre i pris om man jämför med -15. Anledningen till allt detta var att jag såg en -14 som rullar runt i byn där jag bor och den är himla snygg.

Men det blir lite till att avvakta och se hur man gör till våren. :)

Link to comment
Share on other sites

Du har ju absolut snyggaste modellen om vi bortser från originalet Fastback 67-68. :-)

Jag kan känna att man vill ha en modernare bil ibland och f.a. den nyare 4V motorn men gillar själv inte rumpan, sidorna och inredning på 10-14. Inte så att dom är fula snarare läckra men mindre klassisk original Mustang look och mer modern Muskelbil. Pendlar själv på en knivsegg där mellan Bullitstuket som jag gillar och sportigare banbil och eftersom jag just nu kan ha min 07a som nöjesfordon med inslag av praktiskt nyttjande och bruksbil sommartid och i undantagsfall funkar den bra. Just nu överväger jag moddar åt att förvilda och förstärka körupplevelsen åt råare och bullrigare men kommer säkerligen tröttna efter ett tag och vilja återgå till en lugn civiliserad gång men måste bara göra detta för att det är så kul. Gillar skarpt alla möjligheter denna bil har i och med det ofantliga utbudet av tillbehör. Skulle bilbehovet ändras och jag skulle behöva mer bruksnyttjande skulle jag satsa på en 15- som är väldigt bra Bil bil och Mustang. Självklart måste Ford modernisera och förbättra för att vara konkurrenskraftiga och attrahera nya köpare, det är ju det allt går ut på men för mig är 05-07 just nu den optimala kompromissen mellan en klassisk Mustang och modern bil.

/M

 

 

MustangMantorp1.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tycker också att 05-09 är den snyggaste modellen, den har mest retrostuk, vilket jag gillar starkt :) Tycker 10-14 är okej, men vissa linjer förstör det lite enligt mig :) Kommer inte överens med baken och inredningen har inte samma retrostuk. Om man tänker på väghållning så är en 2015+ stabilare på vägen, men den tilltalar mig inte lika mycket då utseendet in och utvändigt är helt annorlunda. Den känns också större och klumpgare.  Men med lite enkla modifieringar på en 05-09 så har man bra väghållning. Hade en Porsche 911 framför mig i somras som trodde att min mustang inte var snabb i kurvorna, men han blev minst sagt förvånad när jag hängde på utan bekymmer :) Det är lite mer sport att köra lite inspirerat med en 05-09. Det är lite stötigt och det märks när det är ojämnheter i vägen. Dock har jag sänkt den och har lite hårdare bussningar och 19" med lågprofil. Tack vare den stela axeln så släpper bakänden lätt om man pressar bilen och kan den kasta ut på ett ögonblick. Då krävs det lite mer av föraren, vilket jag tycker är roligare :) Jag kör manuell låda då jag tycker automaten gör det mer till en glidarbil, vilket man förlorar mkt körglädje på :)

Det är bara mina tankar :) Testa att provköra en 2015 och se vad du tycker, det är det bästa :)
 

Slänger in en bild på min musse med före och efter-bild. Rätt stor skillnad på allt jag har gjort med den :) 

skillnad.jpg

skillnad 2.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för era åsikter.

Håller med er till 100% om att 05-09 modellen är himla läcker. Precis som jag skrev har jag fått in det rätta stuket på min. Felet är ju att den är himla orolig på vägen. Vet att jänkarna inte lagt mycket krut på väghållningen. 

Visst går det att fixa med några tiotusen kronor. Är lite det jag menar om man då skall uppgradera sig till en nyare modell. Och sedan är det att jag har en automatare idag. Och precis som Wallentin skrev så känns det lite mer glidare över det.

Jag har kört -15 modellen i manuell och den är sjukt skön att köra. Nu jämför jag ju såklart med min som jag vet är uppbyggd på ett helt annat vis. Sedan har jag ju lite funderingar på att införskaffa mig en -15 och ha den i trafik året om.

Blir som sagt att fundera lite på hur man skall göra. Sambon som själv älskar bilen vi har idag gillar inte alls den nyaste modellen. Hon tycker att grillen är rent för stor och plastig. Själv kommer jag att hålla uppsikt och se vad som dyker upp. 

Känns ju som att den nyare modellen kommer sjunka mer än vad min egen gör. Sedan är det som jag sade tidigare när det gäller deras färger. Finns inga roliga i mitt tycke, och att foliera en är ju ett dyrt alternativ.

20160624_130631.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 minuter sedan, Wallentin said:

Grym färg och fint stuk :) Om den är väldigt orolig på vägen så är det ngt tokigt. Det ska den inte vara, om du menar att den är vinglig?

Tack för det. :)

Ja, jag tycker att den uppför sig himla oroligt på vägen.

Är iofs ett par 19" fram med 265 däck, upplevde den rätt så spårig/ vinglig när jag körde med original 18" också. Är sänkt 1" med FR fjädrar. 

Har du någon aning om vad det kan vara eller vad man kan göra för att kolla det?

Link to comment
Share on other sites

Den ska inte vara orolig, men om du inte justerat in bakaxel, camber och toe måtten har du garanterat orsaken där. Det kan ju blivit feljusterat också.

Vid sänkning åker bakaxeln åt vänster, camber blir väl mycke och toe måttet som ska vara i det närmaste neutralt drar iväg så hjulen pekar utåt och i kombination med bumpsteer effekten som förvärrar detta blir det nog inte kul att köra.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Tobbe1977 said:

Tack för era åsikter.

Håller med er till 100% om att 05-09 modellen är himla läcker. Precis som jag skrev har jag fått in det rätta stuket på min. Felet är ju att den är himla orolig på vägen. Vet att jänkarna inte lagt mycket krut på väghållningen. 

Visst går det att fixa med några tiotusen kronor. Är lite det jag menar om man då skall uppgradera sig till en nyare modell. Och sedan är det att jag har en automatare idag. Och precis som Wallentin skrev så känns det lite mer glidare över det.

Jag har kört -15 modellen i manuell och den är sjukt skön att köra. Nu jämför jag ju såklart med min som jag vet är uppbyggd på ett helt annat vis. Sedan har jag ju lite funderingar på att införskaffa mig en -15 och ha den i trafik året om.

Blir som sagt att fundera lite på hur man skall göra. Sambon som själv älskar bilen vi har idag gillar inte alls den nyaste modellen. Hon tycker att grillen är rent för stor och plastig. Själv kommer jag att hålla uppsikt och se vad som dyker upp. 

Känns ju som att den nyare modellen kommer sjunka mer än vad min egen gör. Sedan är det som jag sade tidigare när det gäller deras färger. Finns inga roliga i mitt tycke, och att foliera en är ju ett dyrt alternativ.

20160624_130631.jpg

Sjävklart är mustangen 05-09 fin modell för annars hade jag inte min så pass länge.  Väghållningen är inget vidare jämnfört med nya modellen pga stel bakaxel bla. Jag var inne på dina tankar att köra nya mustangen året runt men ändrade mig. Den får bli några år gammal innan jag kör på vintern. Om du tänker köra bilen året runt, skulle jag rekommendera ecoboostern. Billigare i drift och ägande. Bra klös för vara four banger.

Min tjej tycker nya mustangen är snyggare än den gamla men ibland har hon sagt att hon saknar den andra pga den fina vista blue och mullret. Jag har beställt roush axel back till min bil så det blir spännande att höra resultatet. 

Jag tror dock inte att nyare bilarna sjunker mer i pris än de gamla men kanske  de bilar som körs året runt. Vad fasen. Vem bryr sig om man vill köra året runt eller inte? Det är upp till varje bilägare.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hade förr en 2007 GT som jag hade gjort i princip allt med utom slängt på en kompressor. Sålde den för att jag skulle köpa en 07-09 gt500. 

Efter många om och men köpte jag en 2012 GT med nya 5.0 motorn (manuell) Vill hävda att det är natt och dag om man jämför dessa två GT vagnar. 5.0 motorn är superb. Vilken skillnad mot 4.6 motorn.  

Jag är inte heller ett större fan av 15+ karossen. Tycker absolut inte att den är ful, hade gärna haft en i garaget men jämför man med 05-09 eller 10-14 modellerna så har den tappat lite av det råa utseendet, blivit lite för alldaglig. Känns mer som en Ford än en Mustang, om det nu låter vettigt. Detta är bara mina egna tankar. Visst kan man få den att se råare ut om man byter fälgar, sänker mm som med alla andra bilar. T.ex Gt350:n som dom släppt är en riktig fullträff enligt mig men där är det ju även en otrolig motor, styling mm som bidrar till detta. Men det är en helt annan prisklass. 

Själv är jag lite fundersam... O ena sidan Är jag fortfarande sugen på en 07-09 gt500. Älskar utseendet. 

O andra sidan är jag riktigt sugen på att fortsätta med min 12:a. Köpa ett cobra jet intake manifold kit till den och lite annat skoj och vara uppe och nosa på 500hk helt utan överladdning. Det tycker jag är ball :) skickar med en bild på hur min ser ut idag

 

Det är alltid svårt med bilar :) tur du har en hel vinter på dig att fundera hur du vill göra.

 

image.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Mustangmike said:

Den ska inte vara orolig, men om du inte justerat in bakaxel, camber och toe måtten har du garanterat orsaken där. Det kan ju blivit feljusterat också.

 

Vid sänkning åker bakaxeln åt vänster, camber blir väl mycke och toe måttet som ska vara i det närmaste neutralt drar iväg så hjulen pekar utåt och i kombination med bumpsteer effekten som förvärrar detta blir det nog inte kul att köra.

 

Alltså, kan säga att jag inte justerat någonting. När jag köpte bilen hade föregående ägare sänkt den och då gjort en hjul inställning. 

Sedan läste jag om detta att axeln sköts ut mot vänster. Tog då kontakt med en känd Mustang verkstad och frågade som gällde. Deras svar var då att om den skjuter ut skall du justera den med ett panhard stag. Och om hjulen inte skjuter ut så är det inga problem, bara till att tuta och köra.

Det intressanta i detta är att mina hjul satt exakt lika långt in i hjulhuset. Och då var min tanke att jag inte behöver göra något, vilket jag då inte har gjort heller.

Så vad tycker du/ ni att jag skall göra?

För vad jag har förstått så blir inte bilen stabilare av att montera ett panhard stag utan det endast används till att centrera bakaxeln, eller är det helt fel?

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Robban1 said:

Sjävklart är mustangen 05-09 fin modell för annars hade jag inte min så pass länge.  Väghållningen är inget vidare jämnfört med nya modellen pga stel bakaxel bla. Jag var inne på dina tankar att köra nya mustangen året runt men ändrade mig. Den får bli några år gammal innan jag kör på vintern. Om du tänker köra bilen året runt, skulle jag rekommendera ecoboostern. Billigare i drift och ägande. Bra klös för vara four banger.

Min tjej tycker nya mustangen är snyggare än den gamla men ibland har hon sagt att hon saknar den andra pga den fina vista blue och mullret. Jag har beställt roush axel back till min bil så det blir spännande att höra resultatet. 

Jag tror dock inte att nyare bilarna sjunker mer i pris än de gamla men kanske  de bilar som körs året runt. Vad fasen. Vem bryr sig om man vill köra året runt eller inte? Det är upp till varje bilägare.

Alla har vi ju delade meningar. :)

Skall bli intressant och höra hur dina roush dämpare kommer att höras, du får lägga upp en video när de är monterade. 

Är nog beredd att hålla med dig när det gäller värdeminskningen. Kanske var önske tänkande från min sida att de nyare skulle sjunka mer. ;)

När det väl blir aktuellt till byte får man se hur det är med jobb och diverse andra grejer. Mycket det som styr om man skall ha båda bilarna i trafik året om eller endast på sommaren. 

Den jag äger idag är tectyl behandlad men den är ju inte optimal att köra med när det blir lite halt. Den nyare känns som sagt rätt mycket stabilare och det tar jag ställning till vid ett ev köp. :)

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Tobbe1977 said:

Alla har vi ju delade meningar. :)

Skall bli intressant och höra hur dina roush dämpare kommer att höras, du får lägga upp en video när de är monterade. 

Är nog beredd att hålla med dig när det gäller värdeminskningen. Kanske var önske tänkande från min sida att de nyare skulle sjunka mer. ;)

När det väl blir aktuellt till byte får man se hur det är med jobb och diverse andra grejer. Mycket det som styr om man skall ha båda bilarna i trafik året om eller endast på sommaren. 

Den jag äger idag är tectyl behandlad men den är ju inte optimal att köra med när det blir lite halt. Den nyare känns som sagt rätt mycket stabilare och det tar jag ställning till vid ett ev köp. :)

Jag ska fixa ett filmklipp om jag kommer ihåg det. Får inte ljuddämparna förrän nästa år men det kommer låta aggressivt. Påminner FR500 som passar till 05-09.

 

Ja du önskar din bil håller värdet bättre än nyare bil. :) 

mycket påverkas av jobb och annat omkring sig tyvärr. Man får hålla sig flytande så gott man kan. 

Den nya mustangen är mer anpassad för vinter eftersom det finns regn/vinter läge bland körvalen. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tobbe1977 said:

Alltså, kan säga att jag inte justerat någonting. När jag köpte bilen hade föregående ägare sänkt den och då gjort en hjul inställning. 

Sedan läste jag om detta att axeln sköts ut mot vänster. Tog då kontakt med en känd Mustang verkstad och frågade som gällde. Deras svar var då att om den skjuter ut skall du justera den med ett panhard stag. Och om hjulen inte skjuter ut så är det inga problem, bara till att tuta och köra.

Det intressanta i detta är att mina hjul satt exakt lika långt in i hjulhuset. Och då var min tanke att jag inte behöver göra något, vilket jag då inte har gjort heller.

Så vad tycker du/ ni att jag skall göra?

För vad jag har förstått så blir inte bilen stabilare av att montera ett panhard stag utan det endast används till att centrera bakaxeln, eller är det helt fel?

Är den spårkänslig så blir det lätt så när man har breda däck, spårar lätt då. Men om den är vinglig har du troligen trötta bussningar i bärarmarna eller liknande. Om nu stötdämparna är fräscha :)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Vi verkar vara rätt många som tycker att utseendet på 2005-2009 års modeller är att föredra jämfört med senare modeller. Kanske är jag lite partisk då jag själv innehar en 2006, men å andra sidan var det väl just därför jag köpte den...

Kan dock förstå hur TS tänker. Brottas med ungefär samma tankar, men har nog aldrig övervägt att byta upp mig till en 2010-2014. 2015 och senare lockar på så vis att man kan få en helt ny bil till relativt bra pris eftersom de numera importeras av Ford helt reguljärt. Europakonverterat från början med allt vad det innebär. Sen är det ju alltid trevligt med helt ny bil. På minussidan kan jag bara hålla med om utseendet. Man har tappat den distinkta retrolooken. Inte så att bilen är ful - det tycker jag inte, men det känns inte riktigt lika mycket mustang över det hela. Fronten rakt framifrån kan man nästan missta för en Ford Mondeo. Aktern känns ju överarbetad på något vis, samtidigt som den är för avrundad. Bäst är nya Mustangen nog i profil tycker jag.

Kanske är att svära lite i kyrkan på ett mustangforum och klubb som den här, men är det bara jag som funderat på att bli otrogen och kika på ett konkurrerande märke? Hoppas jag inte blir utesluten om jag säger Dodge Challenger....? Något jag uppskattat med Dodge Challenger  sedan den återintroducerades 2008, är att Chrysler inte fallit i samma fälla som Ford med klåfingrig facelift bara för att. Grundformerna finns kvar på 2016 års modell. Det är i princip bara under skalet som utvecklingen skett. Vad gäller Mustang skulle jag velat ha karossen från 2005-2009, men med teknik från 2016 under skalet. Det hade varit den optimala mussen för mig :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Tobbe1977 said:

Alltså, kan säga att jag inte justerat någonting. När jag köpte bilen hade föregående ägare sänkt den och då gjort en hjul inställning. 

Sedan läste jag om detta att axeln sköts ut mot vänster. Tog då kontakt med en känd Mustang verkstad och frågade som gällde. Deras svar var då att om den skjuter ut skall du justera den med ett panhard stag. Och om hjulen inte skjuter ut så är det inga problem, bara till att tuta och köra.

Det intressanta i detta är att mina hjul satt exakt lika långt in i hjulhuset. Och då var min tanke att jag inte behöver göra något, vilket jag då inte har gjort heller.

Så vad tycker du/ ni att jag skall göra?

För vad jag har förstått så blir inte bilen stabilare av att montera ett panhard stag utan det endast används till att centrera bakaxeln, eller är det helt fel?

Justerbart panhardstag är hel korrekt bara till för att justera bakaxeln i sidled efter att man förändrat fjädringslängden från de fabriksmonterade som längden på originalstaget är anpassat för. Köper man rätt model spar man några kilo på köpet :-) Att bilen skulle linjera efter 25mm sänkning betyder att bilen var sned innan, svårare än så är det inte. Dessutom är det inte mot skärmkanterna som är det intressanta utan att bakhjulen linjerar med framhjulen. Om karossen åker sidledes är bara en estetisk fråga och kan bero på en rad andra orsaker men det kommer du inte märka körmässigt. Det kan finnas många orsaker till att något är lite fel och en halvkass justering som inte gjorts grundligt bygger bara vidare på problemet, t.ex om man bara jämför utstick från skärmkanter och inte jämför mot framhjulen. Den kanske var rak när förre ägaren gjorde inställningen men därefter har dennes son kört på en kantsten lite väl hårt och glömt berätta det :O. Det framgick heller inte om det var en komplett fyrhjulsinställning som utförts? Det är helheten som avgör och du upplever att den inte är juste då finns i princip tre vägar att gå. Möt upp med en annan S197 ägare och jämför era subjektiva upplevelser av bilarna och ta beslut därifrån eller åk till en seriös firma som kan ställa in allt eller tredje vägen, själv är bäste dräng. Det är ingen rocketscience och man behöver ingen fancy laser eller dyr utrustning. Ett rakt garagegolv, några raka metallstänger, tumstock, smartphone, lite tid m.m. :-)

       23 

Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, Anders_Mustang said:

Vi verkar vara rätt många som tycker att utseendet på 2005-2009 års modeller är att föredra jämfört med senare modeller. Kanske är jag lite partisk då jag själv innehar en 2006, men å andra sidan var det väl just därför jag köpte den...

Kan dock förstå hur TS tänker. Brottas med ungefär samma tankar, men har nog aldrig övervägt att byta upp mig till en 2010-2014. 2015 och senare lockar på så vis att man kan få en helt ny bil till relativt bra pris eftersom de numera importeras av Ford helt reguljärt. Europakonverterat från början med allt vad det innebär. Sen är det ju alltid trevligt med helt ny bil. På minussidan kan jag bara hålla med om utseendet. Man har tappat den distinkta retrolooken. Inte så att bilen är ful - det tycker jag inte, men det känns inte riktigt lika mycket mustang över det hela. Fronten rakt framifrån kan man nästan missta för en Ford Mondeo. Aktern känns ju överarbetad på något vis, samtidigt som den är för avrundad. Bäst är nya Mustangen nog i profil tycker jag.

Kanske är att svära lite i kyrkan på ett mustangforum och klubb som den här, men är det bara jag som funderat på att bli otrogen och kika på ett konkurrerande märke? Hoppas jag inte blir utesluten om jag säger Dodge Challenger....? Något jag uppskattat med Dodge Challenger  sedan den återintroducerades 2008, är att Chrysler inte fallit i samma fälla som Ford med klåfingrig facelift bara för att. Grundformerna finns kvar på 2016 års modell. Det är i princip bara under skalet som utvecklingen skett. Vad gäller Mustang skulle jag velat ha karossen från 2005-2009, men med teknik från 2016 under skalet. Det hade varit den optimala mussen för mig :-)

Håller med dig i alla tre styckena och jag tror det är många som tycker lika.

Link to comment
Share on other sites

On 2016-10-14 at 10:04, Robban1 said:

Sjävklart är mustangen 05-09 fin modell för annars hade jag inte min så pass länge.  Väghållningen är inget vidare jämnfört med nya modellen pga stel bakaxel bla. Jag var inne på dina tankar att köra nya mustangen året runt men ändrade mig. Den får bli några år gammal innan jag kör på vintern. Om du tänker köra bilen året runt, skulle jag rekommendera ecoboostern. Billigare i drift och ägande. Bra klös för vara four banger.

Min tjej tycker nya mustangen är snyggare än den gamla men ibland har hon sagt att hon saknar den andra pga den fina vista blue och mullret. Jag har beställt roush axel back till min bil så det blir spännande att höra resultatet. 

Jag tror dock inte att nyare bilarna sjunker mer i pris än de gamla men kanske  de bilar som körs året runt. Vad fasen. Vem bryr sig om man vill köra året runt eller inte? Det är upp till varje bilägare.

Alla har vi ju delade meningar. :)

Skall bli intressant och höra hur dina roush dämpare kommer att höras, du får lägga upp en video när de är monterade. 

Är nog beredd att hålla med dig när det gäller värdeminskningen. Kanske var önske tänkande från min sida att de nyare skulle sjunka mer. ;)

När det väl blir aktuellt till byte får man se hur det är med jobb och diverse andra grejer. Mycket det som styr om man skall ha båda bilarna i trafik året om eller endast på sommaren. 

Den jag äger idag är tectyl behandlad men den är ju inte optimal att köra med när det blir lite halt. Den nyare känns som sagt rätt mycket stabilare och det tar jag ställning till vid ett ev köp. :)

Link to comment
Share on other sites

18 timmar sedan, ekan said:

Hade förr en 2007 GT som jag hade gjort i princip allt med utom slängt på en kompressor. Sålde den för att jag skulle köpa en 07-09 gt500. 

Efter många om och men köpte jag en 2012 GT med nya 5.0 motorn (manuell) Vill hävda att det är natt och dag om man jämför dessa två GT vagnar. 5.0 motorn är superb. Vilken skillnad mot 4.6 motorn.  

Jag är inte heller ett större fan av 15+ karossen. Tycker absolut inte att den är ful, hade gärna haft en i garaget men jämför man med 05-09 eller 10-14 modellerna så har den tappat lite av det råa utseendet, blivit lite för alldaglig. Känns mer som en Ford än en Mustang, om det nu låter vettigt. Detta är bara mina egna tankar. Visst kan man få den att se råare ut om man byter fälgar, sänker mm som med alla andra bilar. T.ex Gt350:n som dom släppt är en riktig fullträff enligt mig men där är det ju även en otrolig motor, styling mm som bidrar till detta. Men det är en helt annan prisklass. 

Själv är jag lite fundersam... O ena sidan Är jag fortfarande sugen på en 07-09 gt500. Älskar utseendet. 

O andra sidan är jag riktigt sugen på att fortsätta med min 12:a. Köpa ett cobra jet intake manifold kit till den och lite annat skoj och vara uppe och nosa på 500hk helt utan överladdning. Det tycker jag är ball :) skickar med en bild på hur min ser ut idag

 

Det är alltid svårt med bilar :) tur du har en hel vinter på dig att fundera hur du vill göra.

 

image.jpeg

Sjukt läcker kärra, helt klart det rätta stuket. Gillar verkligen den uppgraderade fronten efter 05-09. Passar perfekt med Boss 338 fälgarna också.

Håller med dig exakt vad du skriver om -15+ modellen. Tycker också att den har blivit lite modern men hade inte haft något emot att äga en. GT350n är något av det läckraste man kan skåda, inte funderat en sekund o köpa en sådan om bara plånboken accepterat det.

Skulle du skaffa en Shelby får du höra av dig. Gillar verkligen din bil. :)

Link to comment
Share on other sites

On 15 oktober 2016 at 13:26, Tobbe1977 said:

Sjukt läcker kärra, helt klart det rätta stuket. Gillar verkligen den uppgraderade fronten efter 05-09. Passar perfekt med Boss 338 fälgarna också.

Håller med dig exakt vad du skriver om -15+ modellen. Tycker också att den har blivit lite modern men hade inte haft något emot att äga en. GT350n är något av det läckraste man kan skåda, inte funderat en sekund o köpa en sådan om bara plånboken accepterat det.

Skulle du skaffa en Shelby får du höra av dig. Gillar verkligen din bil. :)

Tack för det :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...