Jump to content

c4 som "hugger" när man petar i driven


Recommended Posts

På min mustang II:a från -75 har jag en lite trimmad 302a (förra ägaren som fixat) och en C4 låda.
När jag lägger i Driven från stillastående så känns det som att lådan "hugger" i växeln så pass att bilen gungar till lite, upplever det som att det blir värre när allt har kommit upp temperatur. 
När jag kör växlar den fint och funkar som den ska. Har justerat ner tomgången en del men får inte bort det helt.Är kanske inget jätteproblem men det känns ändå som nått man borde kolla upp. 
Hur är det med oljan, kan det vara för lite eller för mycket olja som orsakar det hela? enligt förra ägaren är det ATF-F olja i den nu, och det ser röd och fin ut på stickan. 
Eller kanske det är dags att byta olja? 

Nån kanske har nått tips på en bra firma i närheten av Eskilstuna som kan göra ett oljebyte och en liten översyn framåt vårkanten? 
Jag har varit i kontakt med Autotec men dom hänvisade bara lite kort till NBV i järfälla.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har nog gjort ett 30-tal C4or så hör av dig om du behöver hjälp

Hård växel finns flera orsaker och du är delvis på rätt väg med tomgången.

Ett tomgångsvarvtal på över 900rpm så ligger oljepumpen i lådan på nästan fullt tryck och det blir då hårt oavsett om du lägger in backen eller D
Försök att få ner tomgången under det och ställ helst tändningen så du får så högt vakuum som möjligt

En annan sak är att minsta glapp i resten av drivlinan förstärker växelkänslan mycket mer än man tror.
Exempelvis bara ett litet glapp i knutkorsen eller i bakaxeln får allt låta mycket värre än vad det är...Byt kors helt enkelt om de ser gamla ut!

Oljebyte är bra göra men egentligen är det sällan en orsak men däremot bör man gå igenom ventilhuset som styr oljan samtidigt
Ventilhuset är ju det som bestämmer hur oljan ska röra sig och eftersom det lätt blir avlagringar i det så kan det tappa vissa av sina funktioner med tiden.
Man bör gå igenom det och rengöra/polera allt så blir det en helt ny känsla faktiskt!

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...