Jump to content

Fjäderbensstag Chassienummer och besiktning


Mustangmike

Recommended Posts

Besiktigade min 2007 GT Premium idag UA men med många beröm. Var dock nära att få meka på plats i hallen eller ombesiktiga då besiktningsmannen inte hittade chassinumret, han tillkallade kollega och därefter läste dom sig till att det måste sitta instansat i plåten på toppen av höger fjäderbenstorn, precis där fjäderbensstaget monteras om man har sådant, vilket jag självklart har. Kollegan ville inte godkänna utan att demontera och verifiera korrekt nummer men min besiktningsman ansåg att det inte var något som tydde på något misstänkt så han lämnade det.

Jag har själv monterat staget och även om det är gjort på några minuter har jag inte ids kollat, men det här måste ju vara vardagsmat i så fall och drabba alla med fjäderbensstag. Dessutom är det ju fabriksmonterat på vissa och var väl även option alla kunde välja till och därmed rimligen ett världsomspännande problem och märklig plats som Ford valt.

Kan det verkligen vara så och har fler råkat ut för samma sak?

 :-)

 

 

Mustan GT-2-3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är inte Ford som väljer den platsen utan det är den person/firman som tog in bilen och registreringsbesiktigade den.

De valde att stansa in chassinumret på högra fjäderbenstornet och då står det så i registreringsbeviset.

På mitt registreringsbevis står det så här  CHASSINUMRET PLACERAT PÅ VÄNSTER BAGAGERUMSGOLV. 

Just för det är instansat där.

Link to comment
Share on other sites

Det är tyvärr något många fått för sig att det måste sitta på höger fjäderbenstorn när den reggas in. Dessutom stansar många med siffer/bokstavsstansar vilket ofta blir groteskt fult samt dyrt om man måste köpa stansar. Det finns så mycket enklare/billigare/smartare sätt...

Link to comment
Share on other sites

Att bilen inte har instansat nummer från fabrik fans inte ens i min tanke, inte undra på att det fixas å trixas med identiteter i USA.

Man lär sig så länge man lever, tack för svar.

 

:-)

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja det där blev jag också förvånad över för en dryg vecka sedan när jag skulle regbesiktiga Highlandern som också fick följa med från USA. Jag visste sen tidigare att jag skulle behöva få stansat in VIN på Mustangen, men bilprovningen var helt inne på att Toyota skulle ha instansat chassinummer på något lättillgängligt ställe, men icke. Där fick jag köra fullösningen med bokstavsstansar och slägga för att fixa det på studs (ja inom en timme blev det). Eftersom det inte gick att komma åt särskilt bra med slägga i motorutrymmet hamnade stansningen under instegslisten på höger framdörr. Den balken var tillräckligt svårbytt så bilprovningen godkände utan problem (och placeringen står i regbeviset).

På Mustangen blir det körnare och punktmall (dot-font), där vill man ju ha det lite snyggare, men jag har lite andra saker som måste fixas på den bilen först innan den kan passera regbesiktning så jag har lite tid på mig. :)

Det sägs att det _ska_ finnas instansat chassinummer på bilarna någonstans, men hur mycket saker du behöver plocka av/ur framgår inte. En del menar att det ska finnas instansat på torpedväggen, en del innanför innerskärmen i främre vänster hjulhus - det är ju inga särskilt enkla ställen att komma åt direkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...