Jump to content

Katten i säcken???


O.Viking

Recommended Posts

Behöver hjälp.

Nästan alla mustanger som importeras är krockade har jag förstått.

Är det som att köpa katten i säcken, i Sverige hade kanske samma bil blivit reparerad. Men i USA där de kostar noll och nix skall inte mycket till för Salvage.

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Tycker det är bra att du kollar VIN nummer och Carfax.

Tyvärr är det så att de billiga här hemma (och även en del dyrare) var salvage = skrot i USA innan någon tog hem och "fixade" den.

Finns för många....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pratade med en servicetekniker på jobbet som tidigare jobbat som bilupprättare och USA bil fan.

Han menade generellt sett utav bild att detta inte var något speciellt svårt att räta upp och dra ut. Han säger att Mustang biler med några år på nacken är värda lite och att de därför blir kört till skrot i stället för reparation.

i Norge och troligen Sverige hade denna bilen blivit reparerad pga av ett mycket högre listpris.

Kanske man måste göra en vurdering från tillfälle till tillfälle. ?

 

Link to comment
Share on other sites

Allt är relativt som man säger!

Om du skulle reparera bilen här i Sverige så utgår man ändå från att bilen är krockad och ombyggd från skrot när den ska säljas.

Alltså måste du nästan skänka bort bilen!
Det första folk gör när man köper dessa är just kolla om den någon gång blivit krockad och därmed blir den iskall att sälja

Finns så många att köpa som är hela och rena!

Att din kontakt säger det inte är svårt rätta upp en bil förvånar mig mycket!!!   Knyckla plåt är lätt praktiskt men uppenbarligen är han bara en jobbare?
Då har man ingen insyn i total kostnad och vad det totalt innebär

Ett sånt här offer till bil är lätt du skjuter dig i foten kostnadsmässigt
Krockade bilar gömmer mycket hemligheter....Inte roligt att upptäcka senare att exempelvis en spricka i låda/motor uppkommigt.
Vid en krock så är krafterna från chocken som blir rätt förödande.
 

För inte tala om alla elektroniska plastkomponenter du åker på byta! Airbags är grymt dyrt byta

Link to comment
Share on other sites

Jasså är den redan fixad! Trodde det var ett objekt.

Ja är den registrerad och fullt fungerande skick så är det bara slå till om priset går först.

Om några år när du vill sälja får du kanske räkna med ta en större värdeminskning än normalt.
Man kan aldrig 100% veta det finns ju folk som inte är så noga vid köp.

Alternativt kan du som man gjorde förr vänta lite och spara ihop till ett säkrare kort.

Som sagt det är ju väldigt lätt hitta fina exemplar

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om att man ska kolla upp vad bilen har varit med om, ju mer ju bättre för att bilda sig en uppfatning,  får man som i detta fallet reda på så här mycket och även se bilder innan rep är det väldigt bra.

Skadorna från krocken ser i mina ögon mest ut att vara lätt utbytbara mjukdelar men det är svårt att bedöma och om rambalkarna, subramaran och fästen fått sig en knäck och vad det medfört är svårt såklart. Subramen är ju lätt att byta i.o.fs.

Förutsätter att man får tilfälle att titta på bilen innan, inte säkert man kan se om balkar är lagade och omlackade men oftast hittar man skarvar i omlackeringar förr eller senare.

Är bilen rak och fyrhjulsmätt och inga fullagade balkar och allt annat ok så är riskpengen avsevärt lägre. 

Sen är det alltid en gränsdragning och risk för att den som gör det tar changsningar om bilen repareras i syfte att säljas med max vinst. 

Oavsett tycker jag tidsfaktorn har en stor betydelse för andrahandsvärdet efter en reparation. Ny importerad och nyreparerad är det naturligtvis största risken och priset bör motsvara den risk man bedömer sig vilja ta. Men en bil som tog sin för fem år sedan, t.ex. kvaddad och reparerad som bilen ovan. Om bilen därefter sedan varit i bruk i sverige med t.ex. en eller två ägare och bra dokumentation på service, besiktningar och underhåll  m.m. och allt verkar ok, varit i trafik kontinuerligt (ev. vinteravställning på Mussar då men det kunde ju varit en  BMW, audi whatever)  Man kanske även får tag på förra ägaren som inte har någon anledning att frisera sanningen längre och bekräftar att allt är ok. Då anser jag den gamla skadan är av mindre betydelse och reparationen kan anses vara korrekt utförd. Tiden läker såren.

Har bilen däremot bytt ägare ovanligt mkt, märkliga avställningsperioder mitt i säsongen et.c. blir det mer svårbeömt.

Men kan man få en bil 100.000:- billigare än marknadsvärdet och gjort en seriös undersökning av bilen med t.ex. fyrhjulsmätning m.m. M besiktning etc. och inte tänkt sälja den direkt så varför inte.

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon dokumentation på reparationerna? Så att man verkligen kan styrka var och hur den är lagad. Iom att växellåda och motor är utbytt så lär det ju ha tagit rätt bra med stryk vid krocken. En 5,0 coyote och växellåda kostar ju som en halv bil här i sverige, sen med alla andra kostnader så är man uppe i samma pris som en "orörd" mustang. Sen att den är reggad med manuell men att det sitter en automat i kan ju bli lite problem vid besiktning osv. 

Om man nu tvunget vill köpa en krockad bil så är det jätteviktigt med bra dokumentation och bilder på hur det är lagat. Annars kan det se ut hur som helst. Har sett riktiga skräckexempel på när de har svetsat ihop en bmw av tre olika bilar och allt är riktigt illa gjort. Men med mycket spackel och ny lack så ser det bra ut ett tag. Men sen är det hur rak bilen verkligen är, hur elen ser ut osv.

Jag hade aldrig köpt en bil pga dessa riskerna bl a-

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

On ‎2016‎-‎10‎-‎25 at 15:28, O.Viking said:

 Tack för svar Mustangmike.

Har du en mailadress på jag sända dig ett mail.

Kanske du har en mening om du får mer info av mig + carfax om just denna bil?

Tar emot all hjälp då jag själv inte har tillräckligt med kunskap.

Ola

Det går bra att maila via profilen. Det mesta har väl framkommit här gällande carfaxen. Jag brukar bedöma den infon och tillsammans med en ordentlig koll av bilen bilda sig en uppfattaning. Kan hålla med om att växellådsbytet är lite märkligt, sedan är jag osäker om besiktningen skulle bry sig om det egentligen då helfordonsgodkännande saknas på alla Mustanger före 2015.  Någon som vet vad som gäller?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...