Magnus Hansson February 8, 2017 Report Share February 8, 2017 (redigerad) Halloj.... Jag undrar om det finns någon i klubben som vet hur mycket man kan slipa ner "bullen" till ventilstyrningarna i avgasporten. "Luftkanalsbullen" är nedslipad... Portningen har förövrigt blivit kanoners... Topparna sitter på en 289:a 1966... Tänkte ta bort ca 1-1.5 mm, för att få flödet mer "symetriskt" inne i porten. Ha det gott... Ride-On //Magnus Bild 1 Efter portning Bild 2 Före portning (Lufthålsbullen) Ändrade %s av %s (%s) 1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund February 8, 2017 Report Share February 8, 2017 Det blir nog bra som du gjort. Har själv gjort samma tidigare. Behövs ju inte särskilt mycket på en 288a heller då volymen är låg Mer viktigt som du är inne på att allt är symetriskt och jämt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Hansson February 8, 2017 Author Report Share February 8, 2017 Hej Per Precis min tanke: gott att kunna få den att "flåsa" lite bättre, så någon millimeter vid ventilstyrningen, för att få det lite mer "ordnat" i loppet, kommer att göra gott, sen är det bara resten kvar, ha ha... //Magnus Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mustangmike February 8, 2017 Report Share February 8, 2017 Jisses vilka fula originalportar :-) He he,.... mycke potential i dom topparna. Sedan kanske allt annat i maskin är så tamt så det kanske ändå inte är flaskhalsen men ändå. Intressant ämne det här. Det finns ju olika steg och nivåer i portning. Har bara hållt på med fyrventilade dubbelkams mc (sug) motorer och sett lite olika portningsjobb som gjorts i flödesbänkar och förstått att det är lätt att porta bort sig genom att ta för mycket.på fel ställen. Steg ett, kanalmatchning och rensa uppenbara tokigheter får väl det där klassas som. Borde varar rätt riskfritt och bra vinning. Mer volym och max flöde är väl nästa nivå och steg tre när man vill ha ut max möjlig effekt ur viss tillåten slag och borr och kamdata gäller det att optimera flöde och fyllnadsgrad så mycket det bara går i alla avseenden vilket ställer andra krav än bara max tvärsnittsarea i alla lägen. Genom att porta smart får man gasflödet att gå exakt rätt väg ner och utnyttjar momentumet i gasmassan för att maximera fyllnadsgraden. Detta kan innebära förträngning av kanalen på vissa områden i kanalen om man tagit upp för mycket innan. Små skillnader i vinklar på kanal, säten och förbränningsrummets form kan göra stora skillnader hur gaserna tar sig fram och här kommer erfarenheten hos den som portar av varje specifik motor, kam, topp och ventilkonfig in och hur flödet påverkas av olika åtgärder. Ser bra ut men jäkla jobb med åtta burkar :-) 1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobbeStockholm February 8, 2017 Report Share February 8, 2017 Några bilder från mina 351c 2v hemportade toppar som fick godkännt utav maskinshopen, iofs hade han visat på vart jag skulle bearbeta ;-) 1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Hansson February 8, 2017 Author Report Share February 8, 2017 1 hour ago, Mustangmike said: Jisses vilka fula originalportar :-) He he,.... mycke potential i dom topparna. Sedan kanske allt annat i maskin är så tamt så det kanske ändå inte är flaskhalsen men ändå. Intressant ämne det här. Det finns ju olika steg och nivåer i portning. Har bara hållt på med fyrventilade dubbelkams mc (sug) motorer och sett lite olika portningsjobb som gjorts i flödesbänkar och förstått att det är lätt att porta bort sig genom att ta för mycket.på fel ställen. Steg ett, kanalmatchning och rensa uppenbara tokigheter får väl det där klassas som. Borde varar rätt riskfritt och bra vinning. Mer volym och max flöde är väl nästa nivå och steg tre när man vill ha ut max möjlig effekt ur viss tillåten slag och borr och kamdata gäller det att optimera flöde och fyllnadsgrad så mycket det bara går i alla avseenden vilket ställer andra krav än bara max tvärsnittsarea i alla lägen. Genom att porta smart får man gasflödet att gå exakt rätt väg ner och utnyttjar momentumet i gasmassan för att maximera fyllnadsgraden. Detta kan innebära förträngning av kanalen på vissa områden i kanalen om man tagit upp för mycket innan. Små skillnader i vinklar på kanal, säten och förbränningsrummets form kan göra stora skillnader hur gaserna tar sig fram och här kommer erfarenheten hos den som portar av varje specifik motor, kam, topp och ventilkonfig in och hur flödet påverkas av olika åtgärder. Ser bra ut men jäkla jobb med åtta burkar :-) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Hansson February 8, 2017 Author Report Share February 8, 2017 Halloj... Jodå, tanken med det hela är ju att "haussa" upp henne med 4-port, bättre kam, headers.... mm.. //Magnus 1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.