Jump to content

värmereglering


datmbn

Recommended Posts

Detta blir ett långt inlägg om luftregleringen (hur jag tror att det funkar) om det är någon annan som vet mer eller om det jag skriver är fel så hoppa gärna in och korrigera.

Om det är problem med värme/luftflöde är det stor chans att det beror på något av reglerservona som sitter på värmepaketet är trasig.

Det sitter 4 st servo varav 3 st är lika och 1 avvikande.

Det sitter 1 st bakom instrumentclustret som vad jag förstått reglerar luften mellan golv och vindruta. Sedan sitter det två servo på högra sidan avvärmepaketet, åtkommliga bakom handsfacket, den nedersta sköter reglering mellan kall och varm och den övre reglerar luften mellan centralluft och golv/defrost. Dessa 3 servon är lika dana och håller reda på var på regleringen dom är med hjälp av något slags potensiometer som följer med vridningen. sedan sitter det ett servo nära fläktmotorn som sköter växling mellan uteluft/recirkulation, detta servo har ingen potensiometer så det måste finnas något annat sätt att veta när de båda lägena är uppnådda(vet dock inte hur).

De 3 servona somm sitter på värmepaketet kan växlas/bytas med varandra utan problem, se bara till att servona är justerade till nollläget (pilmarkering på baksidan). det går troligen att sätta ett av dessa även på den fjärde platsen (men inte tvärt om)

Symptomen på att något servo är dåligt är svårighet att reglera luftflöde eller värme, samt att man brukar höra ett knäppande eller malande ljud bakom instrumentpanelen när man justerar värmen.

Som tur är så är dessa servon varken särskilt dyra eller svåra att byta, men hur vet man vilket servo som är trasigt?

Lite grovt tror jag det är så här:

1. det går inte att justera varmt/kallt = nedre servo bakom handskfacket

2. ingen centralluft eller går ej stänga av centralluft = övre servo bakom handskfack

3. ingen golvvärme eller ingen defrost = servo bakom instrumentcluster

4. ingen recirkulation eller ingen uteluft = servo vid fläktmotor

När man då fått loss sitt trasiga servo så är ju en intressant fråga vad som vekligen gått sönder?

Det går ganska lätt att öppna servot och då ser man att det består av en elmotor som via en "växellåda" är kopplad till en hävarm, och att det nästan alltid är ett och samma kugghjul som fått tänder avbrutna.

Frågan är då varför bryts tänderna av:

dålig kvalitet? tror inte det då plasten forfarande verkar seg och inte spröd

hävarmen blir hindrade i sin rörelse? Jag kan inte se någon annan anledning utan det måste vara så att när hävarmen stoppas så är servon tack vare utväxlingen för stark för sig själv och trasar då sönder svagaste kugghjulet (vilket faktiskt är bra så att servot inte blir så starkt att det bryter sönder själva luftspjällen).

Varför stoppas då hävarmen?

Det kan ju bero på att främmande objekt som löv, pennor ,gem, skit, spindelväv, o.s.v kommer i vägen och stoppar spjällen.

Några få felande servo beror säkert på detta men det stora flertalet beror nog på att servot försöker "gå för långt" så att det stoppar mot något ändläge.

Som vi tdigare konstaterat håller bilens elektronik reda på i vilket läge servot står med hjälp av en potensiometer, som är kopplad till servots utgående axel. Om det blir något fel på denna potensiometer vet inte bilens elektronik i vilket läge servot står och kan då försöka köra det för långt, men jag tror inte att detta är huvudorsaken, för om man byter kugghjul i ett trasigt servo och återinstallerar detta brukar det fortsätta att fungera i lång tid.

Jag tror inte att huvudorsaken är fysisk utan att "lägeskänningen" helt enkelt kommer ur synk.

Så här tror jag att det fungerar:

När man installerar en ny servo så finns det en instruktion på att man skall plocka ut säkringen (nr15) som hör till värmeregleringen, och sedan sätta på tändningen. Det är då meningen att systemet skall "lära sig" värdena på servona och ställa dem i läge 0.

Det skulle vara intressant att göra denna kalibrering när man hört första feknäppet från ett servo och se om det hjälper/servot blir rekalibrerat.

När man sedan sätter tillbaka säkringarna och slår på tändningen så justerar elektroniken fram servona till det läge som motsvarar värmevredens inställning. Vrider man sedan på ett vred så justeras berörda servo till motsvarande läge, och när man sedan stänger av tändningen så går alla servo tillbaka till läge 0.

Detta upprepas sedan varje gång som man slår av eller på tändningen.

Om vi då tänker oss att vi har ett dåligt/urladdat batteri som orsakar kraftiga spänningsfall t.e.x vid start är det inte så svårt att tänka sig att elektroniken intre tror att 0 är 0 längre utan kanske börjar räkna från 2 i stället och då räcker rörelsen inte till längre utan servot stoppar mot sitt ändläge.

Det känns lite som att Ford har "missat" att bygga in någon form av feltolerans.

Man skulle kunna byta ut lämpligt kugghjul mot ett slätt hjul som enbart överförde kraften via friktion och därmed tilllåter viss "slirning/självjustering"

Jag har testat att göra just detta genom att byta ut det trasiga kugghjulet mot ett hjul enligt bild nedan. Detta var lätt gjort bara att öppna servot, ta bort gammla kugghjulet, tvätta bort fett på friktionsytor, stoppa i nya hjulet, och knäppa ihop servot.

Så då har man lagat servot och byggt in lite feltollerans för ett fåtal kr.

Jag har kört med detta i två månader nu och det verkar fungera bra.

Jag passade också på att med tryckluft blåsa rent alla kanaler och spjäll, lät även lite silikonspray följa med luftströmmen, så nu rör sig alla spjell nästan friktionslöst. Silikonspray är ju nästan ett djävulens påfund men det är bra att smörja plast utan att det kladdar, var bara extremt jag menar extremt noggrann så att det inte kommer på något annat.

Ps. När jag köpte kugghjulen gjorde jag en felbeställning så jag fick 20 st i stället för 2, så om det finns någon annan som vill prova så kontakta mig så kan jag skicka ett.

mvh Mats

DSCN3049_zps3f175a4c.jpg

388865_alt2.jpg

20161219_221111.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Då var det dags igen fast nu var det servot bakom instrumenten som hade gått sönder.
Det servot som jag lagade feb 2017 fungerar fortfarande men funktionen har den senaste tiden blivit mer digital
så mellanlägen när spjäll skall vara halvöppna existerar inte längre.
Jag tror att potensiometern som talar om i vilket läge servot står inte längre ger rätt värden.
Så jag tänkte att det är nog lika bra att byta alla servona (utom det till recirkulationen) för att få en tillfredställande och 
långvarig funktion. Jag beställde alltså 3 servon, men när jag tog loss dem från bilen visade det sig att servot som sköter reglering mella kallt och varmt 
var av en annan typ (utan hävarm) som verkar starkare. (får väl beställa en sådan och byta senare) 
Serovot bakom instrumenten visade sig vara ganska enkelt att komma åt bara man tagit bort instrumentet och tryckt dit en träbit under 
luftkanalen så att man kom åt den övre skruven.

För att "nolla" regleringen efter montage av nya servo så skall man ta bort säkring 10 och 12 inte 15 som jag skrev förut.

mvh Mats

20180924_171449.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...