68mustang February 24, 2017 Report February 24, 2017 (redigerad) Hej! Min blinkers har slutat att fungera. När jag blinkar åt något håll så lyser lamporna konstant. Lamporna är hela. Jag har bytt reläet bakom instrumentpanelen till ett som jag köpte på biltema, ingen skillnad. Den vänstra gröna pilen lyser inte när jag blinkar vänster, den högra lyser när jag blinkar höger, kan det göra att det inte funkar? Om inte, vad kan det då vara? Jag är ganska hyfsad på att skruva, men elektronik är jag helt hopplös på... emergency flash knappen som sitter på rattstången, är det varningsblinkersen? Den funkar inte heller. Vad jag har förstått så har varningsblinkersen ett eget relä. Om det relät är trasigt, skulle det kunna göra att inte den vanliga blinkersen fungerar? bilen är en -68 ht hoppas få hjälp av er här på forumet. mvh kristian Ändrade %s av %s (%s) Citera
bosewallius March 5, 2017 Report March 5, 2017 Jag tror du har kortslutning någonstans i kretsen. Kolla alla lampor och hållarna till att börja med. Du skall veta att Svensk Bilprovning inte godkänner de äldre varningsblinkers utan de vill man skall förstöra knappen på rattstången Jag tog bort reläet på min 67"a Shelby och efter en lång diskussion godkände de detta. Mvh Bosse Sewallius CMC 342 Citera
Rudhan March 5, 2017 Report March 5, 2017 Bosse, vad är problemet med äldre varningsblinkers? Vad är det som är otillåtet och hur vill dom att det ska fungera? /Tomas Citera
bosewallius March 13, 2017 Report March 13, 2017 Om jag kommer ihåg rätt skall de vara gula och inte vita vilket är omöjligt på gamla Mustanger där parkeringsljus och blinkers ligger i samma enhet. Parkeringsljusen måste vara vita. Bosse Sewallius CMC 342 Citera
Leffe61 March 14, 2017 Report March 14, 2017 På min -66 löste jag det genom att sätta in en 2-polig vit och orange led-lampa samt byte till vitt glas fram. Ser ganska colt ut när parkering är på och man blinkar och den byter färg. Skiljer det på -67 och nyare på något sätt? 1 Citera
Rudhan March 22, 2017 Report March 22, 2017 På min 68'a är det vitt glas och en tvåtrådslampa, alltså både parkeringsljus och blinker är vita. Men, glaset är en antydan till gult, det kan ha varit färgat tidigare. Hur som helst är det samma färg på parkeringsljus och blinker. Leffe61, var köpte du dina tvåfärgade lampor? Citera
Leffe61 March 22, 2017 Report March 22, 2017 På min 68'a är det vitt glas och en tvåtrådslampa, alltså både parkeringsljus och blinker är vita. Men, glaset är en antydan till gult, det kan ha varit färgat tidigare. Hur som helst är det samma färg på parkeringsljus och blinker. Leffe61, var köpte du dina tvåfärgade lampor?Jag köpte mina lampor från Diodhuset.se. Art.nr 3216603 169:- st. Trodde att jag var tvungen att byta blinkrelä också men det behövde jag inte. Lampglasen finns på VP-autoparts art.nr C5ZZ-13208-W men det skiljer kanske mellan årsmodellerna?/Leif 1 Citera
Leffe61 March 22, 2017 Report March 22, 2017 Hur gick det Kristian med ditt problem? Var det kortis? Ett elschema förenklar felsökning så börja med det och klura lite. Blinkers och varningsblinkers har liksom olika system så du kan ha två olika fel. Citera
68mustang March 22, 2017 Author Report March 22, 2017 Leffe: felet verkar vara intermittent, jag bytte relät, det funkade ändå inte, sedan körde jag en sväng, och plötsligt funkade de. Körde en sväng dagen efter, då funkade det ibland. Kan det ha att göra med att jag inte hade motorn på när det inte funkade? Det känns som at det fungerar bättre när motorvarvet är högre. Hade även sönder kontakterna till huvblinkersarna, så jag måste köpa nytt kablage till dem. Men det fungerar utan dem så det får bli en senare fråga. Citera
Leffe61 March 23, 2017 Report March 23, 2017 Leffe: felet verkar vara intermittent, jag bytte relät, det funkade ändå inte, sedan körde jag en sväng, och plötsligt funkade de. Körde en sväng dagen efter, då funkade det ibland. Kan det ha att göra med att jag inte hade motorn på när det inte funkade? Det känns som at det fungerar bättre när motorvarvet är högre. Hade även sönder kontakterna till huvblinkersarna, så jag måste köpa nytt kablage till dem. Men det fungerar utan dem så det får bli en senare fråga. Verkar vara oxid på någon kontaktyta. När motorn går och generatorn/alternatorn laddar så blir spänningen något högre vilket gör att ström kan passera genom strömförbrukare trots oxid. Kan vara säkring/säkringshållare, lamphållare, kontaktstycke mm. WD40 eller liknande och lite polering på kontaktytor brukar hjälpa. /Leif Citera
68mustang March 23, 2017 Author Report March 23, 2017 Smart! Då ska jag genast slipa lite på alla kontaktytor och se om det blir bättre. Tack för tipset! Citera
Per Berglund March 23, 2017 Report March 23, 2017 On 2017-03-05 at 02:33, bosewallius said: Jag tror du har kortslutning någonstans i kretsen. Kolla alla lampor och hållarna till att börja med. Du skall veta att Svensk Bilprovning inte godkänner de äldre varningsblinkers utan de vill man skall förstöra knappen på rattstången Jag tog bort reläet på min 67"a Shelby och efter en lång diskussion godkände de detta. Mvh Bosse Sewallius CMC 342 Det är tillåtet numera! Det där är nog minst 10år gammal info du hänvisar till. Ljuset däremot ska helst blinka gult men det passerar oftast med en axelryckning bara de är på gott humör Citera
björn andersson March 23, 2017 Report March 23, 2017 hej jag har kvar min brytare till varningsblinkers i handskfacket och det har aldrig varit problem med detta . Hoppas att ingen ser . Jag byter där emot gula glasen till vita innan jag besiktar, / Björn Citera
Per Berglund March 23, 2017 Report March 23, 2017 28 minuter sedan, 68mustang said: Smart! Då ska jag genast slipa lite på alla kontaktytor och se om det blir bättre. Tack för tipset! Ja glappt någonstans....Ett tips är att lossa huvudstammen i brandväggen till vänster.....Bara enkla stift som alltid får dålig kontakt....Bra dra isär....Blås rent och på med WD40. Citera
Rudhan March 23, 2017 Report March 23, 2017 12 minuter sedan, Per Berglund said: Det är tillåtet numera! Det där är nog minst 10år gammal info du hänvisar till. Ljuset däremot ska helst blinka gult men det passerar oftast med en axelryckning bara de är på gott humör Vad jag förstår är det godkänt med vit blinkers fram till och med 1975 års modell. Jag hittar bara Wikipedia som källa tyvärr. https://sv.wikipedia.org/wiki/Körriktningsvisare 1 Citera
bosewallius March 28, 2017 Report March 28, 2017 Per, Det var vid min registreringsbesiktning för 40 år sedan, 1977 när jag importerat min 67:a Shelby. Fan,vad tiden går, inte klokt. Har haft samma bil i 40 år och den ser likadan ut medan husse har ändrat sig ganska mycket, speciellt kring midjan. Mvh Bosse Sewallius CMC 342 Citera
Rudhan March 31, 2017 Report March 31, 2017 On 2017-03-22 at 09:26, Leffe61 said: Jag köpte mina lampor från Diodhuset.se. Art.nr 3216603 169:- st. Trodde att jag var tvungen att byta blinkrelä också men det behövde jag inte. Lampglasen finns på VP-autoparts art.nr C5ZZ-13208-W men det skiljer kanske mellan årsmodellerna? /Leif Tack för tipset Leif! Jag har lagt upp en film som visar hur det blev. Youtube /Tomas Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.