Jump to content

byta shaker500


micael CMC918

Recommended Posts

hejsan

jag har en musse -08 som det sitter shaker500 i o har fundering på att byta radion o behålla resten o har funderat på någon av dessa

JVC KW-DB92BT

Kenwood DPX5000BT

om dom är något man kan satsa på eller är det annan radio?

tacksam för svar

mvh

micke 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Både JVC och Kenwood är bra grejer. Ju mer man lägger desto mer effekt och funktioner får man :) Beror lite på vad man är ute efter och hur man kommer använda det :) Har själv en Kenwood huvudenhet, kommer inte ihåg vad den heter, men är riktigt nöjd. Har många inställningsmöjligheter, ingång både för video och ljud m.m :)

Men de är ju bättre än en shaker 500, den känns som något från 90-talet. Inte jätteimponerande utseende eller effekt.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Zolid said:

Ljudet blir inte bättre av att bara byta stereon iaf kan jag intyga.

Vad kör du med för huvudenhet?

För min del så blev det skillnad. Kunde ställa in det bättre så inte högtalarna spelar fel frekvenser. Går att spela högre och ändå ha klart ljud. Det pallade inte shakern.Med shakern så skickar den ut höga frekvenser till basarna i dörrarna, vilket är helt tokigt, där vill man inte ha så höga frekvenser. Men med annan huvudenhet blev det betydligt bättre. 

Sen bytte jag ut högtalarna i dörrarna och i hatthyllan. Byggde även en baslåda med en 10" bas. Spelar rätt bra. Nästa steg är att byta basarna i dörrarna och köra de på ett separat slutsteg med :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hejsan

har några frågor om kontakterna som jag köpte från blr ska passa mustang -08 och nu undra jag över dom  8st trådar med kontakter i ändarna blir dom över o ska man sätta över lite krympslang över dom?

sen är det RCA kontakter 2st röd o vit vilka uttag ska man sätta dom i radion?har 3st utag och det är samma men olika koplingar

förförstärkarutgångar för bakhögtalare

förförstärkarutgångar för framhögtalare

förförstärkarutgångar för lågbashögtalare

anslutning av externa slutsteg för ett 3-vägs högtalarsystem

förförstärkarutgångar för diskanthögtalare

förförstärkarutgångar för mellanregisterhögtalare

förförstärkarutgångar för bashögtalare

jag hoppas ni fattar vad man menar o det är bättre att fråga en gång för mycket en en för lite

mvh

micke

Link to comment
Share on other sites

De lösa trådarna är för olika funktioner, jag kollade inte upp så noga vad de är till. Men isolerade dem då jag inte visste om det var in eller utgångar :)

De två rca-kontakterna är l'mpligast att koppla till lågnivåutgången för framhögtalare. Då de går till basarna i dörrarna :)
Signaltråden som är med rca-adaptern får du koppla till remote på stereon. Men tänk på att ha ett motstånd imellan, då slutsteget i bilen bara vill ha 5v. Har man inget motstånd så knäpper det till rätt högt i högtalarna varje gång stereon startar. Inte så bra för slutsteget i längden heller.

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, micael CMC918 said:

tackar

jag har en spänningsregulator som dra ner till 5volt

jag får inte igång radion, kolla med mätaren o har konstant 12v på gul kabel o ingen ström alls på röd kabel, får kolla mer imorgon 

Lugnt :) En spänningsregulator är ju ännu bättre :)

Du borde ha spänning på den röda när tändningen är på, så stereon startar automatiskt när du vrider på tändningen. 

Link to comment
Share on other sites

ja det tycker jag oxå att det skulle vara spänning på den röda när man vrider på tändningen, men det har inte jag och kollar man så sitter dom inte mittemot varandra stiften i kontakterna den röda kabeln

jag ska kolla upp lite mera idag

en fråga till det sitter 3 kontakter i gamla radion (shaker 500) o nu anväder man bara två av dom ska man sätta över något på den så det inte blir något tok   

Link to comment
Share on other sites

Nu får man gråahår 

sätter man tillbaka orginalradion så hoppar den igång o finkar som den ska men byter jag till den nya så går den inte igång 

har kollat o mätt men jag får ingen 12volt på den röda tråden när man vrider på tändningen 

då undra jag varför funkar orginalradion o inte den nya 

Link to comment
Share on other sites

Kontakten som blir över från originalhärvan är till rattstyrningen. Finns kanske kitt att köpa så man får det att funka med :)

Låter som att felet ligger i adapterhärvan. Den röda ligger nog på fel plats, eller så är det en av de lösa som man ska trycka in själv i kontaktstycket. Kommer inte riktigt ihåg då det var 2 år sedan jag installerade min. Men ska eventuellt skruva ner det idag då jag ska installera lite nya grejer :) 

Link to comment
Share on other sites

Jag har mätt i orginalkontakten o inte igen kontakterna som jag köpte till där har jag konstant ström på gul o inget på den röda tråden fast man vrider på tändningen o det som jag inte fattar varför jag inte har ström 

Men sätter jag ihop röd o gul igenom gula så då funkar den nya radion men då går den inte över tändningen o det är det man vill så man slipper stänga av radion varge gång manuellt 

Link to comment
Share on other sites

Just now, micael CMC918 said:

Jag har mätt i orginalkontakten o inte igen kontakterna som jag köpte till där har jag konstant ström på gul o inget på den röda tråden fast man vrider på tändningen o det som jag inte fattar varför jag inte har ström 

Men sätter jag ihop röd o gul igenom gula så då funkar den nya radion men då går den inte över tändningen o det är det man vill så man slipper stänga av radion varge gång manuellt 

Ja, precis :) Det jag menade var att den röda tråden i adapterhärvan ligger troligen på fel plats. Mät i originalkontakten vilken som har spänning när du vrider på tändningen :) Lägg gärna upp en bild med om du kan

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Jag har mätt i orginalkontakten

gul konstant ström 

röd ingen ström även när jag vrider på tändningen

säkringen är hel 

sätter jag tillbaka orginalradion så funkar den 

varför om det inte är någon ström på den röda så skulle inte orginalradion går igång eller??

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Ja det har jag gjort o den som enbart fins ström på är den gula tråden o det är konstant ström 

sen fins det ingen mer som har ström fast man slår på tändningen 

det är därför man får gråahår på detta för normalt så ska den röda få ström när man slår på tändningen men det får inte jag 

har mätt i alla orginal kontakterna o se om det är någon som har ström när man slår på tändningen men det är ingen som ger 12 volt 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...