micael CMC918 March 5, 2017 Report March 5, 2017 hejsan jag har en musse -08 som det sitter shaker500 i o har fundering på att byta radion o behålla resten o har funderat på någon av dessa JVC KW-DB92BT Kenwood DPX5000BT om dom är något man kan satsa på eller är det annan radio? tacksam för svar mvh micke Citera
Wallentin March 5, 2017 Report March 5, 2017 (redigerad) Både JVC och Kenwood är bra grejer. Ju mer man lägger desto mer effekt och funktioner får man :) Beror lite på vad man är ute efter och hur man kommer använda det :) Har själv en Kenwood huvudenhet, kommer inte ihåg vad den heter, men är riktigt nöjd. Har många inställningsmöjligheter, ingång både för video och ljud m.m :) Men de är ju bättre än en shaker 500, den känns som något från 90-talet. Inte jätteimponerande utseende eller effekt. Ändrade %s av %s (%s) Citera
monkeyman March 6, 2017 Report March 6, 2017 Den här kör jag, rätt trevlig om man klarar sig utan CD/DVD. Ingång för backkamera etc också. Har monterat backkamera i nyckelhålet i bakluckan, blev rätt bra sikt och ser "original" ut. https://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-mvh-av280bt.html Citera
Zolid March 6, 2017 Report March 6, 2017 Ljudet blir inte bättre av att bara byta stereon iaf kan jag intyga. Citera
Wallentin March 6, 2017 Report March 6, 2017 6 timmar sedan, Zolid said: Ljudet blir inte bättre av att bara byta stereon iaf kan jag intyga. Vad kör du med för huvudenhet? För min del så blev det skillnad. Kunde ställa in det bättre så inte högtalarna spelar fel frekvenser. Går att spela högre och ändå ha klart ljud. Det pallade inte shakern.Med shakern så skickar den ut höga frekvenser till basarna i dörrarna, vilket är helt tokigt, där vill man inte ha så höga frekvenser. Men med annan huvudenhet blev det betydligt bättre. Sen bytte jag ut högtalarna i dörrarna och i hatthyllan. Byggde även en baslåda med en 10" bas. Spelar rätt bra. Nästa steg är att byta basarna i dörrarna och köra de på ett separat slutsteg med :) 1 Citera
micael CMC918 March 6, 2017 Author Report March 6, 2017 (redigerad) tackar för svaren ni få gärna komma med förslag på vad ni har satt in för grejer i era mussar Ändrade %s av %s (%s) Citera
Mallemia March 6, 2017 Report March 6, 2017 12 timmar sedan, Zolid said: Ljudet blir inte bättre av att bara byta stereon iaf kan jag intyga. Jag bytte till Pioneer AVH-X4700BS http://pioneerelectronics.com/PUSA/Car/DVD+Receivers/AVH-X4700BS Finns mycket Mycket bättre ljud än Shaker, det går inte att jämnföra. Har kvar originalhögtalarna! Finns många olika inställningar att göra. Citera
hammarby March 7, 2017 Report March 7, 2017 (redigerad) Jag har satt in en Kenwood DDX-4016BT. Är riktigt nöjd med den. Ändrade %s av %s (%s) Citera
micael CMC918 March 9, 2017 Author Report March 9, 2017 då har man beställt radio o det vart en Kenwood DDX-4017BT o det som behövs Citera
micael CMC918 March 11, 2017 Author Report March 11, 2017 tackar och nu har man något att bygga vidare när man vill Citera
micael CMC918 March 17, 2017 Author Report March 17, 2017 hejsan har några frågor om kontakterna som jag köpte från blr ska passa mustang -08 och nu undra jag över dom 8st trådar med kontakter i ändarna blir dom över o ska man sätta över lite krympslang över dom? sen är det RCA kontakter 2st röd o vit vilka uttag ska man sätta dom i radion?har 3st utag och det är samma men olika koplingar förförstärkarutgångar för bakhögtalare förförstärkarutgångar för framhögtalare förförstärkarutgångar för lågbashögtalare anslutning av externa slutsteg för ett 3-vägs högtalarsystem förförstärkarutgångar för diskanthögtalare förförstärkarutgångar för mellanregisterhögtalare förförstärkarutgångar för bashögtalare jag hoppas ni fattar vad man menar o det är bättre att fråga en gång för mycket en en för lite mvh micke Citera
Wallentin March 18, 2017 Report March 18, 2017 De lösa trådarna är för olika funktioner, jag kollade inte upp så noga vad de är till. Men isolerade dem då jag inte visste om det var in eller utgångar :) De två rca-kontakterna är l'mpligast att koppla till lågnivåutgången för framhögtalare. Då de går till basarna i dörrarna :) Signaltråden som är med rca-adaptern får du koppla till remote på stereon. Men tänk på att ha ett motstånd imellan, då slutsteget i bilen bara vill ha 5v. Har man inget motstånd så knäpper det till rätt högt i högtalarna varje gång stereon startar. Inte så bra för slutsteget i längden heller. Citera
micael CMC918 March 18, 2017 Author Report March 18, 2017 tackar jag har en spänningsregulator som dra ner till 5volt jag får inte igång radion, kolla med mätaren o har konstant 12v på gul kabel o ingen ström alls på röd kabel, får kolla mer imorgon Citera
Wallentin March 18, 2017 Report March 18, 2017 4 timmar sedan, micael CMC918 said: tackar jag har en spänningsregulator som dra ner till 5volt jag får inte igång radion, kolla med mätaren o har konstant 12v på gul kabel o ingen ström alls på röd kabel, får kolla mer imorgon Lugnt :) En spänningsregulator är ju ännu bättre :) Du borde ha spänning på den röda när tändningen är på, så stereon startar automatiskt när du vrider på tändningen. Citera
micael CMC918 March 19, 2017 Author Report March 19, 2017 ja det tycker jag oxå att det skulle vara spänning på den röda när man vrider på tändningen, men det har inte jag och kollar man så sitter dom inte mittemot varandra stiften i kontakterna den röda kabeln jag ska kolla upp lite mera idag en fråga till det sitter 3 kontakter i gamla radion (shaker 500) o nu anväder man bara två av dom ska man sätta över något på den så det inte blir något tok Citera
micael CMC918 March 19, 2017 Author Report March 19, 2017 Nu får man gråahår sätter man tillbaka orginalradion så hoppar den igång o finkar som den ska men byter jag till den nya så går den inte igång har kollat o mätt men jag får ingen 12volt på den röda tråden när man vrider på tändningen då undra jag varför funkar orginalradion o inte den nya Citera
Wallentin March 19, 2017 Report March 19, 2017 Kontakten som blir över från originalhärvan är till rattstyrningen. Finns kanske kitt att köpa så man får det att funka med :) Låter som att felet ligger i adapterhärvan. Den röda ligger nog på fel plats, eller så är det en av de lösa som man ska trycka in själv i kontaktstycket. Kommer inte riktigt ihåg då det var 2 år sedan jag installerade min. Men ska eventuellt skruva ner det idag då jag ska installera lite nya grejer :) Citera
micael CMC918 March 19, 2017 Author Report March 19, 2017 Jag har mätt i orginalkontakten o inte igen kontakterna som jag köpte till där har jag konstant ström på gul o inget på den röda tråden fast man vrider på tändningen o det som jag inte fattar varför jag inte har ström Men sätter jag ihop röd o gul igenom gula så då funkar den nya radion men då går den inte över tändningen o det är det man vill så man slipper stänga av radion varge gång manuellt Citera
Wallentin March 19, 2017 Report March 19, 2017 Just now, micael CMC918 said: Jag har mätt i orginalkontakten o inte igen kontakterna som jag köpte till där har jag konstant ström på gul o inget på den röda tråden fast man vrider på tändningen o det som jag inte fattar varför jag inte har ström Men sätter jag ihop röd o gul igenom gula så då funkar den nya radion men då går den inte över tändningen o det är det man vill så man slipper stänga av radion varge gång manuellt Ja, precis :) Det jag menade var att den röda tråden i adapterhärvan ligger troligen på fel plats. Mät i originalkontakten vilken som har spänning när du vrider på tändningen :) Lägg gärna upp en bild med om du kan Citera
micael CMC918 March 19, 2017 Author Report March 19, 2017 (redigerad) Jag har mätt i orginalkontakten gul konstant ström röd ingen ström även när jag vrider på tändningen säkringen är hel sätter jag tillbaka orginalradion så funkar den varför om det inte är någon ström på den röda så skulle inte orginalradion går igång eller?? Ändrade %s av %s (%s) Citera
Wallentin March 19, 2017 Report March 19, 2017 Du får helt enkelt mäta i originalkontakterna vilken tråd som har spänning när tändningen slås på :) Citera
micael CMC918 March 19, 2017 Author Report March 19, 2017 Ja det har jag gjort o den som enbart fins ström på är den gula tråden o det är konstant ström sen fins det ingen mer som har ström fast man slår på tändningen det är därför man får gråahår på detta för normalt så ska den röda få ström när man slår på tändningen men det får inte jag har mätt i alla orginal kontakterna o se om det är någon som har ström när man slår på tändningen men det är ingen som ger 12 volt Citera
Wallentin March 19, 2017 Report March 19, 2017 Ok, väldigt skumt. Vet att det skiljer i härvorna mellan årsmodellerna. Ser inte likadant ut som på min 06.a. Men googlar man lite så kan man nog hitta varför Citera
Wallentin March 19, 2017 Report March 19, 2017 http://mustangforums.com/forum/audio-visual-electronics/657943-2008-mustang-gt-shaker-500-radio-help-no-acc-power.html Finns tydligen inte någon 12v signal på 2008 och nyare. Styrs via canbus, så man får ta den signalen från något annat som har det. De skriver ngt om säkring nr.7 med, kanske något som har spänning med tändningen på Citera
Recommended Posts