Jump to content

Recommended Posts

Coyote och EcoBost har kamaxlar som kan ändra vinkel. Detta sköts av en oljefylld "burk" med sex kammare i två grupper som  kan fyllas eller tömmas på olja och få ytterdelen som drivs av kammkedjan att ändra vinkel I förhållande till innerdelen som driver kammen. Troligen ställs kammarna om mellan de två ändlägena. Ford kallar detta TIVCT.

Är det någon som har koll på vid vilka varvtal som kammarna stalls om ? Är det olika för Coyote och EcoBost ?

Finns det någon sensor som anger läget på kammarna ? Jag antar att det finns en ventil som använder motorolja som hydrauliskt medium för kammomställningen.

TIVCT.jpg

OK, tackar, det verkar vara möjligt att reglera kammaxellägena individuellt mellan ändlägena oberoende på alla kammaxlarna och det finns sensorer som ger läget på kammarna. Det var lite mer sofistikerat än vad jag trodde. Intressant teknik som gör att Coyote V8 motorn kan vara både snäll och snål för att sedan ställa om till att vara vass och varvvillig.

Frågan är hur reglersystemet reglerar kammlägena, om det är efter en varvtalskurva som alltid gäller eller om reglerkurvan räknas om beroende på motorns belastning ?

Att ha koll på hur motorn reglerar kaminställningen borde hjälpa till att ha koll på vilket varvtal man ska undvika att gå över när man vill köra snålt och vilket varvtal man inte ska gå under om man vill hålla motorn I det varvvilliga området vid sporting körning. Särskilt för bilar med manuell låda. Styrningen av kammarna kanske ändras till en vassare omställningskurva om man väljer sportläge ?

 

TIVCT brsc.jpg

Kammarna styrs av en mängd faktorer för att minimera utsläpp och maximera vridmoment i varje tänkbart driftsläge. Varv är bara en av många parametrar som påverkar. 

Det går inte att ändra nock höjden.

Ser dessutom ingen anledning att ändra nockhöjden. Det ger endast en större öppning av ventilen.

Fords 4-ventils toppar är kända för att flöda riktigt bra vid låga lyft höjder, nu talar jag inte om vid max lyft höjd utan under tiden från stängd till öppen.

Det som verkligen är intressant är att det är en kamaxel för insug och en kamaxel för avgas.

Det gör att man kan ställa om insug och avgas öppning helt oberoende av varandra.

  • Like 1

Det borde finnas stora möjligheter att programmera om motorns reglering av kammarna om man är ute efter mer effekt. Gissningsvis så är nog Fords orginalprogrammering en ganska bra kompromiss. Skulle vara intressant att veta vilka parametrar som brukar ändras när trimfirmor mappar om motorn.

Orginal är nog inställningen optimerad mot låg bränsleförbrukning, men i sportläget kanske även kaminställningen optimeras mot mer effekt ?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...