Jump to content

Förbrukning


Razvan

Recommended Posts

Jag tänkte ta upp detta gällande förbrukning på våra Mustanger. Enligt specifikationerna ska förbrukningen vid blandad körning ligga på runt 1.35 l/m för manuell och 1,24 för automat. Detta betyder 299 g respektive 296 g  Co2/km. 

Hur kan det komma sig att en Porsche Cayenne turbo S som väger 2310 i tjänstevikt har också en V8 på 4.8 liter ligga på en förbrukning av 1.15 vid blandat körning? Den är typ 500 kg tyngre än Mustangen samt större fordon. 

Bentley Continental GTC V8 S -17 Tjänstevikt 2568 kg och 530HK . Förbrukning 1.11 l/m. Nästan 800 kg tyngre bil.

 

Är det på grund att de är kanske turboladdade eller?

Link to comment
Share on other sites

Nja jag undrar om det inte är så att Mustang inte är optimerad för europeiska körcykeln vilket de andra är.

Amerikanska förbukningsuppgifter stämmer ganska väl med verkligheten eller till och med visar högre.

Jag snittade mina första 1000 mil på runt 1,15 liter per mil.

Jag har kört den på runt 0,70 vid lugn landsvägskörning, dvs långt under deklaration, vid stadskörning brukar man hamna på runt 1,5 också mycket lägre än deklaration.

Den drar mycket den första milen innan allt är varmt så kör man mycket kortsträckor kan man säkert komma upp till 2 liter per mil också.

Med den nya EU-körcykeln så tror jag det kommer att jämna ut sig.

Link to comment
Share on other sites

Att det kan bli så fel beror på EU´s NEDC körcykel som man använder för att få fram bilens bränsleförbrukning som sedan I Sverige används för att sätta fordonsskatt och snart bonus-malus skatt om regeringen får som den vill. NEDC är möjligen framtagen med goda ambitioner men har stora brister som kraftigt gynnar de biltillverkare som optimerar provbilarna inför testet (många kallar detta fusk).
EU cykeln diskriminerar kraftigt motorstarka bilar, särskilt de med manuell växellåda som tvingas växla på samma sätt sim en liten högvarvig motorsvag bil.

Tyvärr för alla Mustang 2015 - 2017 så gissar jag att Ford körde testet med en opreparerad icke inkörd bil för att snabbt komma igång med försäljningen I Europa. Man hade nog ingen aning om vilken succé den nya Mustangen skulle bli. Om man vetat om hur mycket bllar man skulle sälja så hade man väl gjort en bättre preparering ? Nu får vi runt 900 M6 Mustangägare I Sverige betala några extra tusenlappar I bilskatt.
Mustangens riktiga bränsleförbrukning I blandad körning har angivits på forumet till runt litern och I Teknikens Världs Sverigecykel till 0,95 liter per mil. Om man räknar om detta med den faktor på runt 70% som framgångsrika biltillverkares bilar överskrider EU cykelns värde med I verkligheten så skulle Mustang GT dra ca 0,6 liter per mil vid 1,02 liter verklig förbrukning, 0,73 vid 1,24 och 0,79 vid 1,35.

Egentligen borde Mustang GT klassas som miljöbil eftersom de flesta av bilarna är avställda på vintern och inte släpper ut någon koldioxid alls. När de körs på sommaren så blir det inte så många mil som "en vanlig bil" kör under samma tid.
Jag har utmanat mina kolleger som kör hybridbilar om vilken bil som drar minst bränsle per år. De som kör mycket på el blir det nog dött lopp mot men de som mest kör hybriden på bensin ska jag nog slå.

Regeringens nya förslag på bonus malusskatt på bilar blir djupt orättvist mot bilar med låg körsträcka. Skatten gynnar bilar som har höga köesträckor då merkostnaden per mil inte blir så hög. Dett är mest ett fult sätt att använda miljöargumentet som slagträ för att karma ur mer skatt ur bilisterna.

 

Porsche och Bentley ägs av Tyska bilföretag som är erkännt duktiga på att utnyttja luckorna I EU körcykeln.

Vi Mustang entusiaster får samverka med andra bilentusiaster för att verka för att NEDC EU körcykeln ersätts av något vettigare mer verklighetsnära så att bilarna bedöms efter rättvisa bränsleförbrukningssiffror.

 

 

http://teknikensvarld.se/hur-kors-eu-cykeln-129408/

 

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20120614/eu-vill-skapa-mer-realistisk-korcykel

 

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160815/bransleduell-em-tror-du-vinner

Link to comment
Share on other sites

Tittar man på den tyska rapporteringssidan så rapporteras Mustang in på angiven blandad förbrukning i verkligheten medan de flesta andra bilar ligger 30-60% över angiven förbrukning.

https://www.spritmonitor.de/en/overview/17-Ford/567-Mustang.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2015&power_s=400&minkm=15000&powerunit=2

Skulle man köra en Mustang på samma sätt som andra bilar så stämmer nog Teknikens värld riktigt bra med 0,95.

Man får väl trösta sig med att skatten bara blir för 6-7 månader per år så det stannar på 2500:-

Grannen har en gammal dieselvolvo och den kostar numera 7500:-

Det nya förslaget är luddigt skrivet, det kan bli så att om bilen mäts i det nya WLTP så kan skatten ändras, skulle dock tro att det är alla andra som får kraftigt höjd skatt medan Mustangen kommer ligga kvar. Om en bil är klassad i både NEDC och WLTP ska det högsta värdet användas. Eftersom WLTP för de flesta bilar kommer ge 10-30% högre utsläpp så kommer skatten höjas (Mustang kommer nog klara sig bra i WLTP). Oklart om det ska gälla retroaktivt eftersom de krånglat till den delen med typning mm mm.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
12 timmar sedan, corvette said:

Köp prius eller tesla om du bryr dig om bensinförbrukning 

När jag åker mustang så bryr jag mig inte heller; men ngn gång ibland tycker jag det är kul att se vad som möjligt är att nå ner till. Har ju testat åt andra hållet också 😎

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, FastMagnus said:

När jag åker mustang så bryr jag mig inte heller; men ngn gång ibland tycker jag det är kul att se vad som möjligt är att nå ner till. Har ju testat åt andra hållet också 😎

0,8 lägsta - normalt är annars 1,2 för mig i snitt

Link to comment
Share on other sites

Mustang är ett bensinsnålt alternative om man åker V8. Om man inte stirrer sig blind på förbrukning per mil utan på förbrukat bränsle per år så slår den många "miljö" hybrider.

Kör man blandad körning på 70 - 90 vägar med lite stadskörning så verkar min GT dra 0,92 och vid snabb motorvägskörning 1,1.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...