5512 April 4, 2017 Report April 4, 2017 Svårt att få bilen att stå i backe på parkeringsbroms. Orkar inte dra bromsen tillräckligt hårt. Hjälper jag till med fotbroms kan jag dra lite extra. Alla delar är i stort sett nya och ha justerat isär backarna med vantskruv. Tacksam för tips. Snart besiktning. Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Per Berglund April 4, 2017 Report April 4, 2017 Välkommen till amerikanska bromsars underbara värld!!! Det är dålig effekt men bilen ska ju stå still i backe iallafall Har du justerat skruven så pass hårt att hjulet inte kan snurra mer än 1 varv när du försöker snurra på det? Ska inte snurra fritt Citera
5512 April 4, 2017 Author Report April 4, 2017 Hur menar du med ett varv? Känner att backarna ligger på gränsen att ta i. Ska prova att sträcka vajern lite till men kraften räcker nog ändå inte till. Backarna ska väl även vara självjusterande?Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Per Berglund April 4, 2017 Report April 4, 2017 Backarna ska släpa i trumman.....När du har bilen upphissad och försöker rotera ett däck så är det en tumregel att däcket ska stanna innan det snurrat ett varv. När du kör kommer det sedan sätta sig rätt. Själv justeringen är mest ett ord...Känns mer som ett lotteri att de justerar och allt måste helst vara nytt......Själv har jag tagit bort den och justerar en gång om året Tar jättebra men man får ändå ett lågt godkänt värde på besiktningen Citera
Jan CMC 391 April 6, 2017 Report April 6, 2017 Tänk på att självjusteringen sker när man bromsar bakåt. Så man bör backa och bromsa hårt då och då för att justeringen kan ske. Citera
5512 April 6, 2017 Author Report April 6, 2017 Tack för bra svar. Skruvat isär backarna samt spänt vajrarna. Tycker det tar bättre nu även om jag får dra utav bara h- vete. Resultat redovisas efter påsk då besiktning ska ske.Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Per Berglund April 6, 2017 Report April 6, 2017 Vet inte vad kravet är exakt men läst P-bromsen ska klara en lutning i backe på 16% Det är inte mycket alls isåfall! Dessa lite äldre mussar där man drar i bromsen är ju såklart sämre än när man rycker med foten. Vet min en 98 Mustang jag haft hade ännu sämre P-broms än min 69a men gick ändå igenom Känns som vi i Europa har lite känsla för hur mycket den bör ta! Citera
Recommended Posts