Jump to content

Bestyckning edelbrock 1406


lmob

Recommended Posts

Har en 351w original utom hei.  Vad har ni för bestyckning i förgasaren, edelbrock 1406. Ingen xpipe,  den går jättebra upp till 1200rpm och över 1600 rpm, däremellan rycker den väldigt går ojämnt. Ger man den gas när det rycker accar den på fint. Har provat nästan alla inställningar, har kalibreringskit till både 1405 och 1406..tändning nålar fjädrar  mm hjälp blir snart tokig. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Tändning brukar vara första man felsöker....Vad har du för prylar i motorn?

Annars en 1406 ska du inte behöva röra alls med bestyckning om motorn är någorlunda original.....Brukar vara klockren rakt ur lådan

Oftast brukar det räcka med att byta fjädrarna till nålarna och det allra första du ska göra oavsett ny eller gammal Edelbrock är att justera flottörerna

Har du justerat flottörerna enligt manualen? 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Flottör justerades enligt edelbrock med ett borr som det stod i manualen,de stod rätt. Har precis kört in motorn, nya lager ringar slipad vev mm. Men detta fenomenet var innan oxå. Den gick nog bäst med originalbestyckningen.. Men får inte till det sista... 😁 tog alla siffror på kamaxel. Vet inte vilka som säger nått. Kamen bytades vid förra renovering. 10 grader tändning utan vacuum, annars kopplad till portat. vid lägre tändning går den illa på tomgång. på kammen står det 674   900029   c4   d4   29   cwo  1207   tror jag fick till det rätt där.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Just now, Per Berglund said:

Du ska inte koppla fördelarens vakuum slang till den portade uttaget....Full manifold ska du koppla till.

10 grader låter okej att börja med men lägre ska du inte gå.

Ford gillar höga tal!  så tveka inte vrida på

 

enligt min vise man, skall det vara kopplat där. har provat i fullt oxå, då går jämnare(inte så mkt v8 bludder) :( men lite högre tomgång, lite rappare när man skall iväg med fullt vacuum. men rycker likförbannat. får sätta tillbaka den på original och byta till fullt och mixtra med fjädrar. skall mäta vad för vacuum jag har i insuget, vad skall man ha för fjädrar till olika vacuum. det är ju endast på tomgång vacuumet skiljer mellan portat och icke om jag förstått det hela rätt.

Link to comment
Share on other sites

Nej det är bara i böcker som det kopplas på portat det går nästan alltid sämre där och det har enbart med emissioner att göra.
Ja den portade är helt knasig och det brukar sluta med att du blir tvungen ha högre initial tändning för att kompensera för 0 vakuum vid tomgång
Enbart för emissioner att bränna mer kol.
Koppla på full!!!!  

På höglyftande kamaxlar kan man dock få problem på tomgång med full vakuum...På original kamaxel behöver motorn mer förtändning för att prestera.

Så ställer du nu initialt på 10grader och kopplar på med full vakuum så drar klockan ytterligare kanske 10-15grader till totalt 20-25 grader på tomgång och det är perfekt!
På tomgång går kolvarna sakta och man måste tända blandningen tidigare just i obelastat läge

När du börjar belasta motorn sjunker vakuumet en aning tills vikterna i fördelaren börjar dra i fördelarklockan och helt ta över förställningen.
Kopplar du på portat vakuum får du för dålig förbränning helt enkelt och inte rätt total tändning förrän vikterna i fördelaren tar över

Totalt ska du hamna på ca 36grader vid 3500rpm

Med en HEI fördelare ska du dessutom gappa upp stiften till ca 1.3mm så får du en ytterligare säkrare tändning

Jag brukar ställa tändningen baklänges!

Varva motorn till ca 3500-4000rpm eller tills den mekaniska förställningen slutar att dra.
Ställ i det varvtalet  på 35 grader som Ford gillar.
Sen är det klart!
Tomgångs tändningen blir då vad den blir

 

Link to comment
Share on other sites

Är det sista utan vacuumt kopplat. Får prova imorron när tid finnes. Och mixtra med fjädrar mm...utgår från original.. Måste få tacka för hjälpen. Skall nog bli bil av detta med.. 

Link to comment
Share on other sites

Nu körde jag en runda å har originalbestyckningen och blå fjädrar, 10 grader utan vacuumt. Med vakuum på tomgång 33 grader ca. Vacuum i insug på tomgång 14 hg och bra stadigt. Rycker mindre men ändå inte bra. Börjar vid 1100 - 1500 vid jämn gas. Gasar man lite så slutar det... 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
25 minuter sedan, Per Berglund said:

Vad menar du med att det rycker?

Hackar/tvekar motorn vid gaspådrag?

 

Vibrerar, likt misständning. Vid jämn gas, ger jag bara lite gas slutar det...  Gasar jag på så och släpper gasen och rullar när varvet sjunker Vibrerar den lite när varvet är 1200-1500.. Lite enerverande . har provat upp å ner i munstycke mm.  Får svetsa in lambdamuttrar och köra på rulle. Fick tag på en firma som hjälper... Jag får skruva de förklarar siffrorna.. Sista utvägen. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Du kan nog släppa tanken på "bestyckning"
Bestyckning känns ytterst tveksamt att det skulle få en motor hacka och vibrera.
Den får ju bara magrare eller fetare blandning av det och den sprids jämt över cylindrarna

Eftersom du har originalinsug kan möjligen ena sidan gå sämre och isåfall på tomgångskretsen som det låter.
Tomgångskretsen går inte alls efter bestyckningen utan är helt fristående som du skruvar in själv på tomgångskruvarna.
En av dom kanalerna kan fått i sig skit som blockerar ibland.
Pröva skruva bort tomgångskruvarna och blås ur kanalerna med tryckluft 

Skrev tidigare att du ska se till att spjällen är ordentligt stängda på tomgång och det är också av ungefär samma anledning.
Är dom öppna för mycket kan motorn gå både på tomgångskrets plus den normala kretsen och då kan det bli "spottande"

Som du beskriver felet låter det ändå som tändningsproblem.
Vågar knappt säga vad jag tycker om HEI men har du ingen original fördelare att pröva med?
Du matar väll dessutom inte fördelaren med original tändkabel?  Du måste ha en relä styrd matning!
 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Jag har blåst rent tomgång skruvarna mm den går klockrent på tomgång och upp till 1100 rpm. Får mixtra mer med tändning då det kan ligga där, vad jag kan se så är spjäll stängda helt på tomgång, kommer soppa ur hålen när jag gasar bara,som jag kan se. Nu kom det lite snöblask så det får vänta.. Hei matas med full ström..

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, lmob said:

Jag har blåst rent tomgång skruvarna mm den går klockrent på tomgång och upp till 1100 rpm. Får mixtra mer med tändning då det kan ligga där, vad jag kan se så är spjäll stängda helt på tomgång, kommer soppa ur hålen när jag gasar bara,som jag kan se. Nu kom det lite snöblask så det får vänta.. Hei matas med full ström..provade även en kabel direkt till batteriet. 

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Den verkar gå hyfsat rent, kan ryckningarna komma från convertern,som lever runt i motorn så den rycker. Svårt att avgöra... 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Har en 302 med samma förgasare och edelbrock insug och har samma fenomen med ojämn gång fast vid 40-60km på jämn gas. Gasar jag på så försvinner problemet. Tändning står på 10 grader men ingen varvvräknare så vet inte riktigt vad varvtalet är. Sitter annan kam på men vet inte modell.

Link to comment
Share on other sites

43 minuter sedan, Jörgen Å said:

Har en 302 med samma förgasare och edelbrock insug och har samma fenomen med ojämn gång fast vid 40-60km på jämn gas. Gasar jag på så försvinner problemet. Tändning står på 10 grader men ingen varvvräknare så vet inte riktigt vad varvtalet är. Sitter annan kam på men vet inte modell.

Ja då har vi i stort sett samma problem... Förgasarproblem då.?. Håller på med inställningskit till förgasaren. På tomgång har jag co 3.5. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...