Jump to content

Blästring


Pejay

Recommended Posts

Hej, jo jag undrar om det är någon som vet något ställe där man kan blästra inuti balkarna...har rost i 2 balkar o vill slippa att skära upp för att kunna blästra, vore tacksam för svar!

Mvh Pontus.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det finns ingen anledning till att blästra i balkar

om det är rost, det du kan göra är att blåsa rent

och behandla med Dinitrol ML hålrumsvättska. :?

Se till att bilen är torr och rumsvarm så att det

är urtorkat i balkar. :roll:

Dinitrol ML är penetrerande och kryper in i minsta

vrå och stoppar effektivt upp forsatt rost. :?

Att det är rost i balkarna på en Mustang är inte

ovanligt, insidan av balkar är ren metal och utsidan

av nästan alla bärande delar är galvaniserade. :shock:

Så det blir från insidan det rostar i första hand,

anser du att du kan blästra insidan så gör det

men det är fortfarande ett antal hundradels mm

som saknas vilket gör balken svagare, bästa rådet

är att byta plåtdelar och balkar som är rostiga till nytt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hjälper det verkligen med sånt medel bara? är det inte så att har det väl börjat rosta så är det blästring som gäller om man vill ha stopp på rosten pga att du får rent i porerna??

Mvh Pontus.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Dinitrol ML är till för att stänga ytan och därmed

skydda från vidare rostspridning på angripna

ställen. :wink:

Det är inget mirakelmedel som lagar eller tar

bort rost, men som sagt det stoppar och skyddar. :shock:

Använd en kompressor och en sk oljespruta för

att få ett gott resultat.

Om du skall behandla balkar på ett effektivt sätt

så skall du borra hål i balken på ett par extra ställen

för att vara säker på att medlet kommer in på så

många dålda ställen som möjligt. :roll:

Att blästra är ett effektivt sätt att ta bort rost men är

också ett effektivt sätt att starta nya rostangrepp.

Ett problem när man blästrar är att ytan exponeras

för den luftfuktighet som finns i luften och det startar

med all säkerhet nya rostangrepp. :(

Om man skall blästra så skall man göra det på sommaren

utomhus vid tort och varmt väder, eller så skall man

bo i Texas eller Kalifornien. :)

Annars så skall man stå inomhus där det kan vara varmt

och tort så att man snabbt kan skydda ytan med någon

typ av rostskydd färg eller annat. :roll:

Om man står på ett luftfuktigt ställe och blästrar för att

sedan rostskydda så är det med all säkerhet fukt under

färgen eller annat rostskydd det startar snabbt ett dålt

rostangrepp :( . :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det där med torr luft på sommaren är inte riktigt sant.

Sommarens varma luft innehåller mer gram vatten / kilo luft, än vinterns kallare luft.

Sommar- mer fukt en "torr" dag än Vinter och en "torr" dag.

Dock är det inte lämpligt att tex. blästra om man tar luft utifrån när det regnar på vinterhalvåret heller.

Bästa tiden är de kalla månaderna, dock måste kompressorluften ( som kan var allt mellan 100 - 30 gr. beroende på typ av kompressor bli nerkyld samt torkas av en s.k. kyltork som är den vanligaste metoden att torka kompressorluft. Att torka luft på sommarhalvåret kräver mer kapacitet av en kyltork, vilket gör att en kyltork som inte är riktigt dimensionerad ev. inte klarar av att torka luften till 100% på sommaren.

Så för ett bra resultat skall den komprimerade luften vara torkad och ha en temp på ca 20 grader (rumstemp) när den lämnar blästermunstycket.

Det är viktigt att så snabbt som möjligt applicera rostskydd typ 2komp. rostskydd eller i hålrum nån sorts dinitrol.

Skall man vara riktigt pedantisk, bör man även tvätta av ytan med saltsyra innan ytbehandling, för att säkerställa att all rost i porer är borta.

men det är överkurs.

skickar en länk, som om möjligt reder ut begreppen.

http://www.smhi.se/sgmain/lopsedel/luftfukt.htm

Mvh Tommy.

Link to comment
Share on other sites

I princip är det omöjligt att blästra ett par balkar invändigt, rostskyddsbehandla genom att spruta in dinitrol eller liknande.

Går tex att täta balken och sedan fylla den med rostskyddsmedel, och sedan tappa av och på så sätt få skydd på hela insidan.

Se först till att rengöra och måla samt rostskydda utsidan/undersidan innan du börjar "drittla" med dinitrolen i balkarna.

Lycka till, Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Vet ej hur det är med det tunnflytande rostskyddsmedlet. Vet bara att den av den lite tjockare typen för hjulhus mm. från Biltema är helkass. Den torkar aldrig utan är klibbig även efter en längre tid. Tycker själv att Plastic Paddings är bra

Mvh

Darne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...