Duckster July 24, 2018 Report July 24, 2018 Oljesticka, mäta? Fler än jag som tycker mätstickan är väldigt svår att läsa av? Vet att Coyote motorerna kan dra lite olja under de första 5-700 milen och försöker läsa av min men tycker det är extremt otydligt. (har haft den stående 1,5h på slätt underlag men blev inte klokare för det, oljan är ju ren och fin, vilket gör det än svårare att läsa av) Funderar på att hälla i runt 2dl då jag kört ca 250mil snart, synpunkter? Eller skall man försöka ha den stående än längre säg 5-8h innan man mäter? (såg på nätet upp till 8h kan det ta) Citera
Norsted July 24, 2018 Report July 24, 2018 (redigerad) 1 timme sedan, Duckster said: Oljesticka, mäta? Fler än jag som tycker mätstickan är väldigt svår att läsa av? Vet att Coyote motorerna kan dra lite olja under de första 5-700 milen och försöker läsa av min men tycker det är extremt otydligt. (har haft den stående 1,5h på slätt underlag men blev inte klokare för det, oljan är ju ren och fin, vilket gör det än svårare att läsa av) Funderar på att hälla i runt 2dl då jag kört ca 250mil snart, synpunkter? Eller skall man försöka ha den stående än längre säg 5-8h innan man mäter? (såg på nätet upp till 8h kan det ta) Min har passerat 500 mil för nån dag sen. Måste erkänna att jag inte ens har kollat oljan. Bilen säger väl till om det behöver fyllas på tänker jag. Däremot så sa ”Björn Pilot” att han tappade bromsarna efter 7 raska varv på Ljungbyhed, så ett byte av bromsvätska till en med högre kokpunkt kommer att ske snart för min del. Plus att jag skall bygga om fuskinsläppen framför framhjulen så att de blir funktionella och kyler bromsarna. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Duckster July 24, 2018 Report July 24, 2018 Säljarens tips om att kolla någon gång, och när man väl gör det så ser man nada.... Vad jag förstår är där inga sensorer som säger till vid för låg nivå, men väl oljetryck ser man ju om man som jag väljer att visa mätaren i den digitala klustret. Skall se om jag kan lyckas mäta ordentligt då det stör mig att man ej kan se ordentligt. Ni verkar ju köra tuffare än mig som pyskör på vanliga vägar.... hehe Citera
Norsted July 24, 2018 Report July 24, 2018 2 timmar sedan, Duckster said: Säljarens tips om att kolla någon gång, och när man väl gör det så ser man nada.... Vad jag förstår är där inga sensorer som säger till vid för låg nivå, men väl oljetryck ser man ju om man som jag väljer att visa mätaren i den digitala klustret. Skall se om jag kan lyckas mäta ordentligt då det stör mig att man ej kan se ordentligt. Ni verkar ju köra tuffare än mig som pyskör på vanliga vägar.... hehe Det lär finnas sensor för låg nivå. Mätaren visar som du säger trycket bara. Det mesta är ju övervakat. Fast nu måste jag också ut och kolla nivån eftersom vi pratar om det. Citera
Julle July 26, 2018 Report July 26, 2018 On 2018-07-12 at 12:23, RRS550 said: Nop 2x9" et45 samt 2x9.5" et52.5 Ah OK, har du ork å lust å slänga in en bild på hur det ser ut på bakfälgen med 255? Har tänkt köra originalfälgarna på vintern också och det hade vart nice å slippa 275 bak.... Har haft 245 som mest innan på vinter men då på Audi framkrafs och quattro. Citera
spedese July 27, 2018 Report July 27, 2018 Hello! Jag delar uppfattningen att stickan är svåravläst. Jag har haft bilen stillastående i 17 timmar, så oljan borde rimligen intagit "viloläge". Även om man torkar av stickan så verkar den ju "kladda ner" sig själv då man drar upp den igen för att kolla. Även det översta av de två små hålen innehåller ju olja trots att nivån verkar ligga på knappt hälften. Har kört drygt 500 mil och oljan är ren och gör det därmed inte lättare att hitta nivån på stickan. Citera
kanske mustang July 27, 2018 Report July 27, 2018 4 timmar sedan, spedese said: Hello! Jag delar uppfattningen att stickan är svåravläst. Jag har haft bilen stillastående i 17 timmar, så oljan borde rimligen intagit "viloläge". Även om man torkar av stickan så verkar den ju "kladda ner" sig själv då man drar upp den igen för att kolla. Även det översta av de två små hålen innehåller ju olja trots att nivån verkar ligga på knappt hälften. Har kört drygt 500 mil och oljan är ren och gör det därmed inte lättare att hitta nivån på stickan. Är det rimligt att man ska kolla oljan efter 500 mil på en ny bil ? Den har väl även en varningslampa som lyser om oljenivån är låg ? Har ni läst någonstans att det är problem med det här eller ni vill bara kolla ? Har kört 120 mil eller så men aggressivt, om det här är ett känt problem får man väl ta den till verkstad så de får kolla ? Citera
Duckster July 27, 2018 Report July 27, 2018 Japp, rejält grisig olja hade underlättat avläsning men skönt att den ser fin ut Säljaren nämnde för mig att det är bra att kolla oljan ett par gånger under de ca 400-500mil jag kommer att köra, och då bestämde jag mig för detta. Har inte hällt på något än... Desto mer aggressivt bilen används desto mer anledning att hålla koll på oljan Citera
kanske mustang July 27, 2018 Report July 27, 2018 1 hour ago, Duckster said: Japp, rejält grisig olja hade underlättat avläsning men skönt att den ser fin ut Säljaren nämnde för mig att det är bra att kolla oljan ett par gånger under de ca 400-500mil jag kommer att köra, och då bestämde jag mig för detta. Har inte hällt på något än... Desto mer aggressivt bilen används desto mer anledning att hålla koll på oljan Ok jag fick ingen sådan rekommendation, men får kolla med en verkstad vad är förväntat att den dricker några dl ? Citera
RRS550 July 28, 2018 Report July 28, 2018 On 2018-07-26 at 23:26, Julle said: Ah OK, har du ork å lust å slänga in en bild på hur det ser ut på bakfälgen med 255? Har tänkt köra originalfälgarna på vintern också och det hade vart nice å slippa 275 bak.... Har haft 245 som mest innan på vinter men då på Audi framkrafs och quattro. Har tyvärr inget kort på det. Säkert lite lite stretch men inget man ser. Tror heller inte att det påverkar körbarheten på något sätt. Time will tell. Men om du skall ha 275 så är det väl centraleuropeiska? Det hade jag skippat. 1 Citera
Julle July 28, 2018 Report July 28, 2018 7 timmar sedan, RRS550 said: Har tyvärr inget kort på det. Säkert lite lite stretch men inget man ser. Tror heller inte att det påverkar körbarheten på något sätt. Time will tell. Men om du skall ha 275 så är det väl centraleuropeiska? Det hade jag skippat. OK, är nämligen inget stort fan av stretch men har ju en stund kvar att fundera. Vart inne på att köpa typ 8,5” fälgar med lågt ET20-25 å köra med 235-på vintersulorna. Typ: https://www.abswheels.se/falgar/japan-racing/?pid=FSWJR3198552074BF&p=1 men annars är jag OK med centraleuropeiska däck, kört med det i över 10 år. Pendlingen till jobbet är 6 mil motorväg så det är skönt med lite fartstabilitet. Continentals P830 till P860 fungerar väldigt bra. Citera
Julle July 28, 2018 Report July 28, 2018 (redigerad) Hmmm, kollat lite på optimeringar å blir helt förbluffad över att folk påstår sig få ut 70-120 hk med luftfilter och optimering? turbo-motor, ok, visst. Men på en sugmotor? är det någon som sitter på bänkpapper på före och efter (i samma bänk då!) för är väldigt nyfiken på att se resultatet. För snackar vi dom siffrorna ska jag köpa luftfilter..... Ändrade %s av %s (%s) 1 Citera
Junkers July 28, 2018 Report July 28, 2018 E85 är vanlig konvertering i USA då kanske det händer lite mer. Citera
RRS550 July 28, 2018 Report July 28, 2018 (redigerad) 3 timmar sedan, Julle said: Hmmm, kollat lite på optimeringar å blir helt förbluffad över att folk påstår sig få ut 70-120 hk med luftfilter och optimering? turbo-motor, ok, visst. Men på en sugmotor? är det någon som sitter på bänkpapper på före och efter (i samma bänk då!) för är väldigt nyfiken på att se resultatet. För snackar vi dom siffrorna ska jag köpa luftfilter..... E85 i US ger närmare 30-40 bakhjulshäst. De bilar jag sett landar på 450-470 whp och 575-590 NM på hjulen. Enbart ett luftfilter kommer inte ge dig något i princip. Ändrade %s av %s (%s) Citera
kanske mustang August 1, 2018 Report August 1, 2018 Körde 12 mil igår och fick prova på adaptive farthållare. Har inte haft det förut, men det var väldigt smidigt och bra. kunde kanske bromsat ner lite mjukare när framförvarande bromsar ner som te x vid en rondell och även när bilen framför man stalkad byter fil och ska svänga av. Så tar det ett tag innan den fattar och den kan bromsa ner ganska mycket. Men väldigt nöjd Hade säkert gått att få fin förbrukning med om man hållit 80-110 och inte alltför många omkörningar 1 Citera
Jordshultamossen August 2, 2018 Report August 2, 2018 On 2018-08-01 at 09:06, kanske mustang said: Körde 12 mil igår och fick prova på adaptive farthållare. Har inte haft det förut, men det var väldigt smidigt och bra. kunde kanske bromsat ner lite mjukare när framförvarande bromsar ner som te x vid en rondell och även när bilen framför man stalkad byter fil och ska svänga av. Så tar det ett tag innan den fattar och den kan bromsa ner ganska mycket. Men väldigt nöjd Hade säkert gått att få fin förbrukning med om man hållit 80-110 och inte alltför många omkörningar Håller med till 100! Har inte varit vän av hjälpsystem utan tyckt att det där skall man klara själv. Men farthållaren är smidig ochfilhållningssystemet funkar bra det med. MEN!!!! Det jag är rejält glad över är panikbromsassistansen. Låg och kökörde och kikade bort i någon sekund varpå bilen tvärbromsade och räddade mig från att köra in i baken på en V70 som stannat. Bilen tvärbromsade och vi hängde i bälterna innan vi fattade vad som hänt. Riktigt bra funktion, så jag är omvänd 1 Citera
kanske mustang August 3, 2018 Report August 3, 2018 11 timmar sedan, Jordshultamossen said: Håller med till 100! Har inte varit vän av hjälpsystem utan tyckt att det där skall man klara själv. Men farthållaren är smidig ochfilhållningssystemet funkar bra det med. MEN!!!! Det jag är rejält glad över är panikbromsassistansen. Låg och kökörde och kikade bort i någon sekund varpå bilen tvärbromsade och räddade mig från att köra in i baken på en V70 som stannat. Bilen tvärbromsade och vi hängde i bälterna innan vi fattade vad som hänt. Riktigt bra funktion, så jag är omvänd Har jag sluppit än så länge skönt det. Men däremot så är bilen inte riktigt van vid min körstil alltid så kollisions varning blinkar lite då och då . Någon som lyckats kolla oljan än, pratade med en av mina serviceverkstäder och ja man ska kolla oljan väntar på svar på hur och hur ofta Citera
Junkers August 3, 2018 Report August 3, 2018 Kollade efter 600 mil men som andra sagt så är det svårt, den var nog i mitten och jag fyllde på 3-4 dl och då blev det nära max. Ljus olja. Citera
kanske mustang August 3, 2018 Report August 3, 2018 (redigerad) 2 minuter sedan, Junkers said: Kollade efter 600 mil men som andra sagt så är det svårt, den var nog i mitten och jag fyllde på 3-4 dl och då blev det nära max. Ljus olja. 600 mil tror du det räcker även om man gillar att gasa som jag och mycket stadskörning ? (aggressiv körning ) Eller ska det vara oftare har kört mindre än 150 mil nu. Lät du den stå i flera timmar innan du kunde kolla den ? Ändrade %s av %s (%s) Citera
Junkers August 3, 2018 Report August 3, 2018 (redigerad) Den stod i flera timmar. Det är ju ett jobb på 5 minuter så bättre att kolla lite oftare eftersom det verkar saknas nivåindikator. Ändrade %s av %s (%s) Citera
kanske mustang August 3, 2018 Report August 3, 2018 2 minuter sedan, Junkers said: Den stod i flera timmar. Det är ju ett jobb på 5 minuter så bättre att kolla lite oftare eftersom det verkar saknas nivåindikator. kanske efter 200-300 mil räcker då. Ja jobb på 5 minuter men jag är inte så bra på det. Hade problem att se det på min bil innan mustangen så försöker ta det i samband med något verkstadsbesök Tips på något för plasten långt ner på dörrarna något smuts som inte vill gå bort genom vanlig tvätt. Verkar även ha fått en repa i skinnet armstöd mittkonsoll ja det går inte att tv'ätta bort med Citera
Jordshultamossen August 3, 2018 Report August 3, 2018 (redigerad) Frågade säljaren när jag plockade ut vår bil hur man kollar oljenivån. Svaret jag fick var att det inte finns någon oljesticka utan det talar bilen om när det är dags att fylla på. Nöjde mig med det svaret då mina ”tjänstebilar” senaste åren fungerat precis så. Blir därför väldigt ställd när jag läser detta och hittar då efter lite efterforskn8ngar en oljesticka till höger om motorn. Blir rejält konfunderad hur dåligt påläst man kan vara som säljare. Blir till att kolla oljan i morgon när bilen kallnat. Som tidigare Porscheägare var det naturligt att kolla oljenivån (dock med motorn igång på ggr av torrsump) och tyckte det kändes märkligt att man skulle lita på en nivågivare. Nåväl, känns bra att man fortsatt kan kolla över en sådan basal sak som oljenivån med en hederlig sticka! Ändrade %s av %s (%s) Citera
kanske mustang August 3, 2018 Report August 3, 2018 25 minuter sedan, Jordshultamossen said: Frågade säljaren när jag plockade ut vår bil hur man kollar oljenivån. Svaret jag fick var att det inte finns någon oljesticka utan det talar bilen om när det är dags att fylla på. Nöjde mig med det svaret då mina ”tjänstebilar” senaste åren fungerat precis så. Blir därför väldigt ställd när jag läser detta och hittar då efter lite efterforskn8ngar en oljesticka till höger om motorn. Blir rejält konfunderad hur dåligt påläst man kan vara som säljare. Blir till att kolla oljan i morgon när bilen kallnat. Som tidigare Porscheägare var det naturligt att kolla oljenivån (dock med motorn igång på ggr av torrsump) och tyckte det kändes märkligt att man skulle lita på en nivågivare. Nåväl, känns bra att man fortsatt kan kolla över en sådan basal sak som oljenivån med en hederlig sticka! Ja vi får se hur det går den ska tydligen kallna en del timmar sen är det väl lite halvsvårt att läsa av den ljusa fina oljan tala om hur det gick. Blir verkstan för min del så de kollar. Ett annat tips efter en del inlägg här är kolla vart ni köper er mustang kanske inte alltid närmsta handlaren som är bäst. Om man vill ha bästa service och kunniga trevliga säljare. finns säkert andra men är nöjd med bemötandet jag fick i Halmstad där jag köpte den och service i Hässleholm har mer varit lysande. Samt små fix av en lokal verkstad apdäck och fordonsservice i Älmhult. Citera
Jordshultamossen August 3, 2018 Report August 3, 2018 6 minuter sedan, kanske mustang said: Ja vi får se hur det går den ska tydligen kallna en del timmar sen är det väl lite halvsvårt att läsa av den ljusa fina oljan tala om hur det gick. Blir verkstan för min del så de kollar. Ett annat tips efter en del inlägg här är kolla vart ni köper er mustang kanske inte alltid närmsta handlaren som är bäst. Om man vill ha bästa service och kunniga trevliga säljare. finns säkert andra men är nöjd med bemötandet jag fick i Halmstad där jag köpte den och service i Hässleholm har mer varit lysande. Samt små fix av en lokal verkstad apdäck och fordonsservice i Älmhult. Absolut, återkommer efter att ha kollat oljan. Köpte och hämtade ut min bil på BilMånson i Halmstad och var väldigt nöjd genom hela processen. Rejält serviceinriktade och ”bilintresserade” vilket är viktigt för mig. Att få höra att bilen inte har en oljesticka blir en plump i protollet (och även en känga till mig själv som inte läst instruktionsboken från blad till blad). Citera
rottis August 4, 2018 Report August 4, 2018 Ponnyn i mina speglar verkar inte funka som de ska. har sett ett par gånger att de lyser om man sätter handen under med dörren öppen. och en gång lös det på marken när det var mörkt ute. Men nu är det svart. är det någon inställning eller av o på knapp? Citera
Recommended Posts