Jump to content

Mustang gt 2018


Evald

Recommended Posts

41 minuter sedan, Knightowl said:

Jag körde min 2015 GT på vintern utan problem. Hade provat Pirelli  dubbfria, men förre året byt jag till dubbad Hakka 7:or. Mycket bättre och man få bra fäste i Snow/Wet mode.

Om någon är intresserad i 4st dubbad Hakka 7:or, bara gummi, med lite mindre än en säsong körd, kontakta mig.  
Fram: 255/40R19
Bak: 275/40R19

Edit: De är Hakka 8:or och inte 7:or.
Här är en bild på en 275/40R19

Musse Vinterdäck - Hakka 8 275-40R19.jpg

Link to comment
Share on other sites

33 minuter sedan, kanske mustang said:

Vad har du för fälg till dem ? Är det bra däck?  Jag bor i småland  så det blir nog en del slask, is och lite snö. Funderar på Gt fälgarna  och sen ok däck till dem. 

Dom två senaste vintrar har jag körd med Hakka R2, i dim. 255/40x19 monterad på GT framfelgar ( 9 tummare) rundt om.  Dom är dubbfria och funkar bra.  Jag bor i Vestra Värmland och åker en del i regionen och regelbunden til Oslo,  Askim  och Kongsvinger, så väglaget er varierande.  Dom är lite mjuka för "busåkning" på torr asfalt, men är bra på slask, snö och OK på is. 

Jag är nöjd med dom, men man må inte glömma att dom är "nordiska dubbfria" och är klassad til max. 160 km/t.

Link to comment
Share on other sites

57 minuter sedan, kanske mustang said:

Vad har du för fälg till dem ? Är det bra däck?  Jag bor i småland  så det blir nog en del slask, is och lite snö. Funderar på Gt fälgarna  och sen ok däck till dem. 

De kommer vara monterade OEM 19"

Däcken i sig skall vara bra sen hur de är på den här typ av bil är oklart, mjuka 255 är inte mycket att skryta med på en sån här bil. 

Link to comment
Share on other sites

12 minuter sedan, kanske mustang said:

är Gt fälgar 18 tum eller  19 ?  Gt är de svarta man får orginal till 2018 i packet 2 och 3 tror jag även 1.

9” x 19” fram och

9,5” x 19” bak

gäller för svensksålda 2018 och samma dimensioner på CP4-fälgar. 18” går inte på Brembo-bromsarna i Performance pack. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, Julle said:

9” x 19” fram och

9,5” x 19” bak

gäller för svensksålda 2018 och samma dimensioner på CP4-fälgar. 18” går inte på Brembo-bromsarna i Performance pack. 

 Tack för info   från dig och de andra vad gäller vinterdäck. 🙂 .Har vi köp och sälj här på forumet ?  Har inte sett några Gt  fälgar på blocket. kanske dumt att snåla, utan bättre att köpa dem nya  de kostar väl mellan 3-4000kr styck ? 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Kvällsku  🙂l   försökte köra om en Tesla, han eller hon var inte så pigg på att bli omkörd, så de  gasade på var inte så beredd, så  Teslan drog iväg när jag låg i normal mode. Men Teslan tyckte bara det var roligt att gasa när det var rakt fram, vid kurvor blev det att bromsa in kraftigt  Teslan drog ifrån mig några gånger  men på hastighet kom jag ifatt och i kurvor. Sen var Teslan rätt nöjd och trots att jag hetsade bakom  ville han/ hon bara hålla 100   🙂

Vet inte så mycket om Tesla eller vilken modell det var.

Link to comment
Share on other sites

13 minuter sedan, kanske mustang said:

Kvällsku  🙂l   försökte köra om en Tesla, han eller hon var inte så pigg på att bli omkörd, så de  gasade på var inte så beredd, så  Teslan drog iväg när jag låg i normal mode. Men Teslan tyckte bara det var roligt att gasa när det var rakt fram, vid kurvor blev det att bromsa in kraftigt  Teslan drog ifrån mig några gånger  men på hastighet kom jag ifatt och i kurvor. Sen var Teslan rätt nöjd och trots att jag hetsade bakom  ville han/ hon bara hålla 100   🙂

Vet inte så mycket om Tesla eller vilken modell det var.

Batteriet i Teslan höll på att ta slut efter buskörningen. :)

Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, Robban1 said:

Batteriet i Teslan höll på att ta slut efter buskörningen. 🙂

🙂  skulle kollat om det var en hon eller han   ung eller äldre  nyfiken nu.   ja 🙂   batteri torsk.    kollat lite de verkar fina   och 0-100  är de nog ganska oslagbara men vet inte vilken väghållning de har och det verkar sakta ner för dem när de  i hastigheter över 100. Skulle nog sakna motorljudet med.  En mörkblå  modell S var det nog  

Link to comment
Share on other sites

De snabbare Tesla har du inte en chans mot 0-100, De är ju fyrhjulsdrivna med bra mycket högre vridmoment samt effekt än våra V8:or.

De bör även ha relativt bra väghållning med luftfjädring, väldigt låg tyngdpunkt och mastiga hjul.

 

Uthållighet däremot är deras problem.

Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, Junkers said:

De snabbare Tesla har du inte en chans mot 0-100, De är ju fyrhjulsdrivna med bra mycket högre vridmoment samt effekt än våra V8:or.

De bör även ha relativt bra väghållning med luftfjädring, väldigt låg tyngdpunkt och mastiga hjul.

 

Uthållighet däremot är deras problem.

Det här var nog en modell S såg ganska vanlig ut som en Saab fast bredare baktill  🙂  Men jag ska nog inte ha en chans mot den enklaste Teslan heller om jag ska vara ärlig, inte  0-100.   Får bli svängar och   att jag kör i kapp han  eller som du sa  uthållighet. Kollat lite på blocket  de är inte så billiga   de billigaste där är väl 500k och de är några år gamla. Lite kul   var det  kanske köpa en sådan som vinterbil 🙂, de är nog  mer ovanliga än nya Mustang ?  

Link to comment
Share on other sites

Här dräller det av Teslor så de är nog numera vanligare faktiskt.

Model S finns i många varianter och som sagt de med fyrhjulsdrift ska man inte ens fundera på att försöka dra ifrån, de är helt överlägsna.

0-96 går på 2,4 s med P100D i ludicrous mode.

Nästan dubbelt så snabb som våra V8:or.

https://youtu.be/T9IseOv9IgE

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, Junkers said:

Här dräller det av Teslor så de är nog numera vanligare faktiskt.

Model S finns i många varianter och som sagt de med fyrhjulsdrift ska man inte ens fundera på att försöka dra ifrån, de är helt överlägsna.

0-96 går på 2,4 s med P100D i ludicrous mode.

Nästan dubbelt så snabb som våra V8:or.

Vilken ska jag   försöka mig på då ?  Mycket är det vem som sitter bakom ratten med.  Är nog  väldigt få personer under 35-40 som kör Tesla. Kanske äldre här hoppas jag inte förolämpar någon   Teslan körde  säkrare än mig men  blinkade väldigt lång tid  och  tände bromsljusena  i  säkert flera 100 meter för att visa mig att det var  dags att bromsa ner. 🙂   Jag var galningen av oss två 🙂  Roligt om det var en kvinna.  Har mött  en del tjejer  som gillar att tävla  lite, under kontrollerade förhållanden. Kanske en av de första när jag har Mustangen. Annars har det varit med andra bilar, ibland på Autobahn  🙂

Link to comment
Share on other sites

Akta dig för fyrhjulsdrivna Teslor även med en 80+ tant bakom ratten är den oslagbar även då, kan tanten bara hålla I ratten och få ner gaspedalen så ser elektroniken till att Teslan vinner. Jay Lenos  visar I sitt TV program hur det går till när han rejsar sin Shelby Cobra med 427SOHC mot en gammal tant I en Tesla och han hade inte ens en chans. Testa drifting mot en fyrhjulsdriven Tesla för då har den inte en chans, fyrhjulsdrivna Teslor kan inte sladda kontrollerat med uppställ för det stoppar elektroniken. Kanske därför Teslan tog det lungt I kurvorna, elektroniken kanske sänkte farten automatiskt. När väggreppet inte räcker för att elektroniken ska hålla den på vägen så åker den av ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, kanske mustang said:

 Tack för info   från dig och de andra vad gäller vinterdäck. 🙂 .Har vi köp och sälj här på forumet ?  Har inte sett några Gt  fälgar på blocket. kanske dumt att snåla, utan bättre att köpa dem nya  de kostar väl mellan 3-4000kr styck ? 

Hör av dig till mig. Har ett par svarta GT fälgar till salu om du önskar. Sitter dock nästan nya sommardäck på så får kränga av dem då..

Link to comment
Share on other sites

On 2018-09-05 at 09:49, Farfar said:

Dom två senaste vintrar har jag körd med Hakka R2, i dim. 255/40x19 monterad på GT framfelgar ( 9 tummare) rundt om.  Dom är dubbfria och funkar bra.  Jag bor i Vestra Värmland och åker en del i regionen och regelbunden til Oslo,  Askim  och Kongsvinger, så väglaget er varierande.  Dom är lite mjuka för "busåkning" på torr asfalt, men är bra på slask, snö och OK på is. 

Jag är nöjd med dom, men man må inte glömma att dom är "nordiska dubbfria" och är klassad til max. 160 km/t.

ok så de kommer att passa på de  svarta Gt fälgarna ?  vad kostar däcken ungefär ? Vad är det för skillnad på Hakka 8 är de bättre  eftersom de verkar få köras i 190 ?  

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, kanske mustang said:

ok så de kommer att passa på de  svarta Gt fälgarna ?  vad kostar däcken ungefär ? Vad är det för skillnad på Hakka 8 är de bättre  eftersom de verkar få köras i 190 ?  

Ja, 255/40x19 passar på orginale GT fälgar, mina är alla fyra 9 tummare (oem framfelg).  Sorry jag skrev 160 km max, det er fel Hakka R2 er ett R däck, och R er 170 km max.  Hvis du får köra 190 är det ett T däck.

R2 är ett friksjonsdöck Nordisk type, odubbad.  Hakka 8 är ett dubbäck och har styvare/hårdare konstruksjon.  Hva som är best, beror helt och holdent på var i detta langstrakte land du ferdas.

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, kanske mustang said:

ok så de kommer att passa på de  svarta Gt fälgarna ?  vad kostar däcken ungefär ? Vad är det för skillnad på Hakka 8 är de bättre  eftersom de verkar få köras i 190 ?  

Jag glämde pris...... hos Byt Hjul kostar R2 2816,- kronor/stk.  Hakka 9 som är årets dubbdäck 2872,- kronor/stk

Link to comment
Share on other sites

R2 är super, kört dem ett tag på olika bilar
Ren is är det dock att rekommendera att ställa bilen....

Blev livrädd i vintras när E4 var blankpolerad, vände hem och tog småvägarna till Osby över Traryd med suveränt grepp av R2 i 5-10cm snö, bara till att gäääsaa.
Sedan var det kanske inte så smart att ge sig ut i värsta snökaoset men hade ett möte i Jönköping morgonen efter...

Då körde jag ju min XC60 med 255bredd och 20" vinterdäck, som en ål på vägen i det väglaget....
Körde tidigt morgonen efter utan problem istället 😃

På ren is är dubb bäst alla dagar i veckan!

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på mustang har krut under huven, skulle jag välja dubbfritt pga dubbarna ryker på bar asfalt vid tex hjulspinn. Dessutom är dubbfria däck tystare, lägre rullmotstånd och bättre väghållning på bar asfalt. 

Link to comment
Share on other sites

Ruggig tråd, vinterdäck och plötsligt slår känslorna över en.
Det är dax att ställa undan bilen inför vintern, täcke på!

Wtf, sommaren är kort!
Hinner nog med ett antal mil till....

 

Drygt 300mil iaf på nästan en hel "säsong"

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...