William May 10, 2003 Report May 10, 2003 Hej!Letar efter en mustang cab 65-68.Frågan lyder: när man öppnar huven ser man den där koden påförarsidan(innerskärmen) där man bla. kan avläsa karosstyp, motor m.m.Finns denna koden på fler ställen? så att det verkligen går att dubbelkolla.Var sitter den där koden där man kan avläsa färgkoder m.m.?Tittade på en 66:a conv. där karosskoden var 07 ??? borde väl vara 08eller.Tack på förhandpeter.krogh@swipnet.se Citera
AM May 10, 2003 Report May 10, 2003 hejdet ska sitta en platta skruvad i gaveln på förar dörren, där VIN koden är stämplad samt info om färg te.x, inte helt ovanligt att denna "kommit bort" under åren..... visst borde det vara 08 för 64½-66 cab, 67-68 cab är däremot 03. Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 10, 2003 Report May 10, 2003 Hej.Det som går att läsa ut på numret i motorrum är 1 Årsmod, 2 Tillverkningsfabrik,3 Karosstyp,4 Motortyp,5 Serie nr produktionssiffra.Detta nummer skall också finnas på vänster dörr gavel där sitter en stansad aluminium platta med schassi nr och övrig info.På ID plattan finns alltså samma nummer som på skärminfästning vänster sida det kan också finnas stansat på höger sida. På den högra sidan är det ej synligt man måste demontera skärm.Det som går att utläsa på dörrens (Metal tag) platta är (BODY)Kaross typ,(COLOR)Färg kaross,(TRIM)Innredning färg,(DATE)Tillverkningsdag och månad,(DSO)Till vilken stat den skulle gå eller om den var avsedd för Export. Exempel är det stansat DSO 90-99 är den avsedd för EXPORT.(AXLE)Bakaxeltyp,(TRANS)Typ av växellåda.Det bör också tilläggas att Mustanger utan dörr (TAG) platta skall vara mycket biligare än dom Mustanger som har denna platta.Efter som det inte går att identifiera och kan alltså vara efter renoverarens tycke och smak. Citera
William May 10, 2003 Author Report May 10, 2003 Hej och tack för ett snabbt svar.Den där conv. 66:a som jag tittade på med motorkod 07, vad skaman tro om det? Har man bytt innerskärmen eller är det en ombyggdcupé?Den såg inte ombyggd ut men man vet ju aldrig.Även om det sitter en dörrtag kan man väl inte vara säker på attden är original.Om dörrtagen är borta, finns det andra sätt att identifiera låda, färg m.m.?Mvh Peter Citera
Pelle cmc 375 May 10, 2003 Report May 10, 2003 Ska chassienumret även finnas på höger innerskärm? Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 10, 2003 Report May 10, 2003 Hej och tack för ett snabbt svar.Den där conv. 66:a som jag tittade på med motorkod 07, vad skaman tro om det? Har man bytt innerskärmen eller är det en ombyggdcupé?Den såg inte ombyggd ut men man vet ju aldrig.Även om det sitter en dörrtag kan man väl inte vara säker på attden är original.Om dörrtagen är borta, finns det andra sätt att identifiera låda, färg m.m.?Mvh PeterHej Peter.Motorkod är alltid bokstavs Koder 1966.A=289 4V. 225 hkC=289 2V. 200 hkK=289 4V HP Mycket sällsynt. 271 hkT=200 1V. Sex cylindrar rak.Det du har skrivit som motorkod är med all sannolikhet kaross 07och det är HT.Det är nästan omöjligt att svara på hur Mustangen sett ut om intedörrtagen finns. Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 10, 2003 Report May 10, 2003 Ska chassienumret även finnas på höger innerskärm?Hej jag skrev att det kan finnas på höger sida under skärminfästning.Det förekom på bla Mustanger från Dearborn fabriken.Det finns exempel på att den som stansade in nummretstanssade det även på höger sida.Det finns också Mustanger som har fler än ett stansat nummerpå vänster sida.Det kan finnas en första stansning som inte hamnade i gluggenpå skärmen och därför ersates med ett som är synligt.Om man pluggar Mustangens historia så finns det många underligheter att läsa. Citera
Pelle cmc 375 May 10, 2003 Report May 10, 2003 Det är alltså inte nödvändigt att stansa in ett nummer på höger sida, skönt eftersom jag lackat klart hela motorrumet. Då kan jag åka till Mantorp i morgon som planerat istället för att göra om skärmen. Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 10, 2003 Report May 10, 2003 Det är alltså inte nödvändigt att stansa in ett nummer på höger sida, skönt eftersom jag lackat klart hela motorrumet. Då kan jag åka till Mantorp i morgon som planerat istället för att göra om skärmen.Hej igen.Nu blev jag nyfiken på att se din Mustang vi syns på Mantorpom resan går som den ska. Citera
tson cmc 213 May 10, 2003 Report May 10, 2003 När det ändå pratas om stansade nummer.Har en 68 cab med VIN plåten i vänsterdörr och tillverknings nummer instansatt på HÖGER innerskärm ( bilen är mycket riktigt gjord i Dearborn)Fann det numret när jag tog bort skärmen. Det sitter en skylt till med tillv.-nr fastskruvad innanför vindrutan på höger sida. Sticker upp mellan ruta och stoppningen.Nu har jag hittat en skyltj-vel till.Fram på frontplåten för kylaren till höger sitter en skylt med tillverningsnr och års.-och karosskod och allt samt en del andra koder som jag ej kan se vad de betyder.Nån som vet vad den plåten är till för?Skall säga att alla nummer förövrigt stämmer med utrustning och och färg. Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 10, 2003 Report May 10, 2003 Hej.Troligen så är din Mustang mycket tidig 68 den är alltså tillverkad övergången 67-68.På 67or är det fortfarande stansat på innerskärm vänster, man har troligen forsatt att stansa på höger för att hålla koll så att det blir rätt id på instrumentbrädan.På 68 är det nummret flyttat till insidan av vindrutan på instrument brädans översida.Lyckliga du plåten som du funnit i fronten var rädd om den sätt tillbaka den efter du skrivit av vad som står.Plåten är information till gubbarna på bandet under tillverkningdet är alltså en plåt som talar om bla vilka option som skall monteras.Din Mustang är mycket eftertraktad i renoveringskretsar med mycket bra dokumentation för originalrenovering. Citera
Pelle cmc 375 May 11, 2003 Report May 11, 2003 Tyvärr tar det nog 1 eller i värsta fall 2 år innan det är dags att åka Musse i dag blir det BMW till MantorpHa en bra dag Citera
tson cmc 213 May 11, 2003 Report May 11, 2003 Man tackar ,låser in plåten i bankfacket så länge.Cabben är helt oskruvad i orginalutförande, 2 ägare. levererad till Chicago( därav rost i golvet), sen 91 har den gått i Florida, kom till sverige i april. Fick med massor av kvitto och dokumentation om vad som är gjort på bilen.Allt känns bara positivt än så länge.Hoppas bara att golvplåtarna hoppar dit av sej själv nån natt. Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 12, 2003 Report May 12, 2003 Hej.Det vore häftigt att komma ut i garaget och se att problemenlöst sig under natten.Men vad är då tjusningen med att renovera nää problem ärtill för att lösas.Man blir så väldigt nöjd med sig själv när man har gjort jobbetsjälv.Lycka till med renoveringen. Citera
tson cmc 213 May 12, 2003 Report May 12, 2003 Jodå ,det stämmer så bra.Vet sen tidigare molekylrace att det inte finns nån skönare känsla än när bilen rullas ut "helt klar". Citera
fast66 May 16, 2003 Report May 16, 2003 Ang. 68 caben...Hej, plåten du hittade framme på kylarramen kallas Buck tag.Som Lasse sa så finns en del options där. I huvudsak anger plåten vad som behöver borras/stansas/monteras utöver standard.Skicka in koderna hitså kan vi "knäcka" dem om du vill. Citera
tson cmc 213 May 16, 2003 Report May 16, 2003 man tackar .Koderna jag hittar på tagen är:2092APTRBPSD-2R-2 Citera
JohnB May 28, 2003 Report May 28, 2003 PT= Power TopRB= Rear Bumper Guards de Luxe PS= Power Steering R2= Inspector code*Se ogsåhttp://www.ponysite.de/fmcog/to_alt/bbtd.htm Citera
tson cmc 213 May 30, 2003 Report May 30, 2003 man tackar ."rear bumber guards deluxe" låter väldigt exklusivt.Är det de gummiklädda stående "järnen" så är jag nöjd?209 tror jag är den dagens löpande tillverkning av bil2A är väl standard svart inredning Citera
Eyerock August 11, 2003 Report August 11, 2003 Det är nästan omöjligt att svara på hur Mustangen sett ut om intedörrtagen finns.Ajajaj...Mitt objekt har tre olika chassinummer. Det som står i rutan skiljer sig mot den som sitter instansad på vänsterkanten, samt mot den som sitter i dörren. Den i fönstret är nog rätt men gissar att jag inte kommer särskilt långt med den?Går det mha chassinumret (som jag för övrigt försöker hitta en decoder till) utröna vem som köpte den 68:a och på så sätt få dess rätta koder?8T03C15115C tror jag VIN-koden i fönstret är. Var ganska slitna siffror. Citera
Leffe N cmc712 August 11, 2003 Report August 11, 2003 Jämför VIN-nummren du har med det som står på reg-beviset, då vet du vilket som är rätt.Tidigare ägare går att spåra via bilregistret om man bara har ett regnummer att gå på. Citera
Eyerock August 16, 2003 Report August 16, 2003 Jämför VIN-nummren du har med det som står på reg-beviset, då vet du vilket som är rätt.Tidigare ägare går att spåra via bilregistret om man bara har ett regnummer att gå på.Dessvärre så har tullarna klantat sig vid registreringen och dörrnumret är högst troligt inte det riktiga - det i fönstret är mer sannolikt. Dessutom är den direktimporterad från Virginia så bilregistret här lär jag inte ha någon nytta av Tack ändå. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.