Jump to content

Växellådsbyte automat till manuell


Recommended Posts

Jag har en -71 mustang Mach 1 429 som det idag sitter en automat C6 på, men jag har fått tag på en manuell RUG AE2 topploader som jag tänkt byta till. 

Är det någon som vet hur mycket jobb det är att byta?

Några tips om var man kan få tag på delar för bytet, som sprängkåpa, svänghjul och lameller etc?

Pedalställ finns redan i bilen, då den är en manuell ifrån början.

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag ju inte hur original du vill ha, samt hur mycket du har av pedalställ mm.

Själva arbetet är inte så märkvärdigt, men det blir dyrt om man inte hittar allt på ett ställe.

Jag har monterat en toploader på en 71 429 och det här är delar som jag kommer på direkt ur minnet.

Kostade mig för ca 8-10 år sedan ca 35-40 tusen skr  (kanske mer) Jag köpte Ford org delar beg och nytt.

Svänghjul 176 kugg. bult dito.

styrlager vevaxel

Koppling lamell urtramp lager

Kopplingskåpa

Motorplåt kopplings kåpa

Växellåds balk

Kardanstång

backljus kontakt med kabelpiska och fäste

Kopplingsgaffel

Kopplingsstagen samt svingarmen med båda fästen samt bussningarna

Hastighetsmätarwire.

Ev växelspak med fäste och stag( om det saknas )

Inv vxl spaks damask.

mm mm småsaker.

// Thomas

Link to comment
Share on other sites

Summit racing har de du behöver.

De finns ett ställe som har grejer här i Sverige med. Kommer inte ihåg vad dom heter. Men ska kolla upp de.
Dom har de du behöver, o är billiga med.




Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

Återkom gärna om det finns någon svensk återförsäljare som kan ha dessa grejer. 

Borde ju vara vanligare att folk byter ifrån manuell till automat, än vice versa, så grejer till manuell borde ju finnas att få ta på?

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, jojo85 said:

Tack för svaren!

Återkom gärna om det finns någon svensk återförsäljare som kan ha dessa grejer. 

Borde ju vara vanligare att folk byter ifrån manuell till automat, än vice versa, så grejer till manuell borde ju finnas att få ta på?

Det är precis tvärtom.  Betydligt vanligare byta till manuell numera då det finns så roliga 5 och 6 växlade lådor man enkelt sätter på numera.

Finns ingen som har nya "prylar" på hyllorna utan merparten beställer från exempelvis Summit Racing....Begagnat är nog enklare

Mycket nytt finns på Summit Racing alternativt CJ Pony Parts, E-Bay eller NPD

Svensk återförsäljare för Summit Racing finns som exempelvis Dahlhems så där kan du bara ange en Summit nummer så tar dom hem det.
Går enklare beställa direkt av Summit

Har du ingen kåpa så är det lite svårt för 385 serien finns inte mycket ....Summit har nya Quicktime kåpor men de kostar 10.000

Kanske billigare du letar upp en komplett begagnad låda med kåpa men som sagt det är inte lätt för 385

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...