Jump to content

Recommended Posts

Har en SCT X4 som jag köpte från BAMA och har fått mina tunes från dom och installerat i bilen. Tänkte nu att jag skulle göra datalog på detta och skicka tillbaka till dom så de kan kika på allt/förbättra/förändra nåt.   När jag gjort en logg (använder  mig av X4:an i bilen, min PC har kasst batteri) så kopplat jag in den i min dator, importerar filen och ska maila till dom. 

Problemet är att de inte kan öppna mina filer säger de. Jag mailade SCT direkt och förklarade och de sa:

"Im not sure, but I think this error occurs when you send a data log and the recipient window os is running in another language. Both operating systems would need to be using the same language to view the data"

Jag skickade detta till BAMA och de svarade:

Is your operating system set to English or Swedish?  I would double check that it's in English and try again.  

Tydligen så handlar detta om att när man läser in filen från X4:an till sin dator så gör den en Excel fil med massa siffror osv. Denna skickar man på mail till BAMA. Är den då satt på svenska så gör den decimaler av punkter i filen ( eller om det var tvärt om) vilket då gör att Amerikanarna inte kan läsa den.

har provat att ändra detta under kontrollpanelen, byt tangentbord och andra indatametoder. Är det rätt?? Har sedan provat läsa in filen igen, och hoppas då att den blir på rätt språk så att säga så de kan läsa den.....

Någon kunnig som vet? 

En annan fråga, måste man ha excel installerat på datorn för att kunna göra loggar och ta emot nya tunes? Mitt Office paket är avinstallerat och nu gör den bara en annan fil, tänker att detta kan ju inte spela nån roll?

Mycket tacksam för hjälp med detta då jag håller på att bli tokig!

Jag visste inte ens att man skulle skicka in en datalogg. Jag fick nya tunes av Grufman, då jag har bytt bil. Jag köpte den till en -05, nu har jag en -12. Grufmanbil, nämnde inte nått om detta med datalogg

Skickat från min iPad med Tapatalk

Alltid bra att göra datalog, men blir mer viktigt om man moddat bilen en del, typ kompressor osv. De tunes jag fått är ju bara en mail tune. Jag skrev till dom vad jag hade för moddar och så gjorde de en tune efter det. 

Tycker det kunde vara intressant och se så den får bensin som den ska mm och om det går att förbättra den lite när de ser hur min bil går. 

• Like 1
12 timmar sedan, ekan said:

Har en SCT X4 som jag köpte från BAMA och har fått mina tunes från dom och installerat i bilen. Tänkte nu att jag skulle göra datalog på detta och skicka tillbaka till dom så de kan kika på allt/förbättra/förändra nåt.   När jag gjort en logg (använder  mig av X4:an i bilen, min PC har kasst batteri) så kopplat jag in den i min dator, importerar filen och ska maila till dom. 

Problemet är att de inte kan öppna mina filer säger de. Jag mailade SCT direkt och förklarade och de sa:

"Im not sure, but I think this error occurs when you send a data log and the recipient window os is running in another language. Both operating systems would need to be using the same language to view the data"

Jag skickade detta till BAMA och de svarade:

Is your operating system set to English or Swedish?  I would double check that it's in English and try again.  

Tydligen så handlar detta om att när man läser in filen från X4:an till sin dator så gör den en Excel fil med massa siffror osv. Denna skickar man på mail till BAMA. Är den då satt på svenska så gör den decimaler av punkter i filen ( eller om det var tvärt om) vilket då gör att Amerikanarna inte kan läsa den.

har provat att ändra detta under kontrollpanelen, byt tangentbord och andra indatametoder. Är det rätt?? Har sedan provat läsa in filen igen, och hoppas då att den blir på rätt språk så att säga så de kan läsa den.....

Någon kunnig som vet? 

En annan fråga, måste man ha excel installerat på datorn för att kunna göra loggar och ta emot nya tunes? Mitt Office paket är avinstallerat och nu gör den bara en annan fil, tänker att detta kan ju inte spela nån roll?

Mycket tacksam för hjälp med detta då jag håller på att bli tokig!

Nja, mer rätt är nog att gå in under språk i kontrollpanelen och där ändra visningsspråk till engelska. Sedan logga ut/in igen. Då ska alla menyer osv vara på engelska sedan om det blivit rätt. (Startmeny, menyer i program osv.)

Att ändra indata fungerade! Nu kan de läsa mina loggar. Fick en uppdaterad tune som de bad mig göra ett WOT test på ( wide open throttle) som jag gjorde och returnerade till dom. Den såg bra ut men de sa att de kunde ändra lite mer på den.  Har nu fått tillbaka en reviderad tune som de vill att jag testar och återkommer med synpunkter. 

De får bli imorgon!

hör av mig om hur det går. 

• Like 2

Vet inte om man inbillar sig, svårt med såhär små marginaler men var ute med den senaste tunen ikväll och jag tycker att bilen drar riktigt bra!

så nu ska de ändra lite i min performance tune också, sen är jag nöjd!