Hårdrock September 7, 2017 Report September 7, 2017 Ok - här är min kärra. En 2016 Guard Metallic GT Premium i utförandet California Special. Några mindre modifieringar: Roush Axleback Mustang Racing Tech X-Pipe Steeda 1"/1.125" Progressiva sänkfjädrar 20" Avant Garde-fälgar i Bronze Burst Bilden är lite hastigt tagen från en bilutställning här i byn; bilen och vi själva befinner sig just nu i Indiana, US där vi bott i snart 4 år. Dock på väg till Sverige igen nästa sommar. Har inte jättemycket mer planer för bilen; går i valet och kvalet ang. öppet luftfilter och sedan är jag sugen på en motortune, dock lär det väl vara vettigt att göra den när vi är hemma i Svedala igen. Måste dock läsa på om importreglerna då någon sa att man i princip kan göra vad som helst med kärran innan inregistrering i Sverige? Tål att forskas lite i, kanske finns det folk här som vet? Behövs lite mer tryck i stereon också, denna har "stora" paketet med Shaker osv. men det är ganska pinsamt; behöver åtminstone kunna överrösta avgassystemet :) Vi får se vad det blir. Hoppas återkomma med mer bilder när jag får tummen ur .. Citera
Tbird September 8, 2017 Report September 8, 2017 Jag skulle rekomendera sätta dit en supercharger. Finns många bra kit och du kommer att få den igenom besiktningen då det är flyttgods. Se bara till att det blir inskrivet vid registreringsbesiktningen. Citera
Corvette September 8, 2017 Report September 8, 2017 Är flyttgods så håller jag med förgående skrivare KOMPRESSOR se till att du har intygen från USA att den uppfyller deras krav så går den igenom regbes Citera
Hårdrock September 8, 2017 Author Report September 8, 2017 Ja, kompressor vore trevligt men jag tror inte att det ryms i budgeten. Kanske när man är hemma i Sverige igen och kan finansiera bilköp som normalt folk så kan man undersöka ett köp av en GT350 eller så :) År det någon som har en länk ang. flyttgods och kraven (eller avsaknad av krav) på flyttgodsbilar? Har som sagt hört tidigare att i princip "anything goes" men vore intressant att läsa något i skrift. Snokade runt en del förut men hittade inte exakt vad jag ville se. Citera
Mustangmike September 8, 2017 Report September 8, 2017 Vitsen med kompressor innan hemflytt är att det blir en kodkännd s550 med kompressor och väldigt unik eftersom Ford själva inte släppt någon, ännu. Det finns en möjlighet att värdeökningen ligger i eller kanske överstiger kostnaden just därför, för rätt köpare här hemma. Åtminstonde tills Ford släppt egen turbo eller kompressorMustang. Citera
Tbird September 9, 2017 Report September 9, 2017 Du MÅSTE sätta dit kompressor INNAN flytt. Annars får du inte in det i pappren när den tas in som flyttgods. Gör du det efter den är intagen till Sverige, då är det som vilken annan Mustang med kompressor = olaglig/problem vid besiktning. Citera
Norwall September 13, 2017 Report September 13, 2017 Se till att kryssa i rätt ruta när du anger på vilket sätt Nilen tas in. Om jag kommer ihåg rätt ska du INTE kryssa i för eget bruk då denna ger en "vanlig" import med att bilen ska vara typ original. Rutan under är för flyttgods och då godkänns bilen i det skick du tar in den i Sverige. Dvs sitter kompressor på så skrivs det in i pappren, likaså har du vandrande röda blinkers osv är detta också ok. Så sätt igång att kitta bilen innan hemtransport,fyll den också med reservdelar för framtida bruk tex klistriga däck osv... Lycka till! 2 Citera
Hårdrock October 12, 2017 Author Report October 12, 2017 Ja fan killar nu har ni fuckat upp min skalle ordentligt :) Tanken om kompressor har studsat runt häruppe ett tag nu och det känns ju nästan korkat att ge fan i att ta chansen att få en bil som levererar typ 700hk för under 500 TSEK totalt. Vart ska man annars få tag i det liksom? Har masserat frugan lite och fått OK på att lägga pengar på detta, handlar om cirka $10K här för att köpa in ett kit och få det monterat. Det lutar åt en Whipple då det verkar vara ett poppis kit, beprövat, bolt on och med mycket goda möjligheter till bra tune. Detta blir ambitionen iaf och med lite tur ska detta kunna hända i typ april. Stay tuned boys!! :) Citera
Per Berglund October 13, 2017 Report October 13, 2017 Kolla in Kenne Bell som alternativ Högre kvalitet med Ford garanti Delar tillverkas i Stockholm då jänkarna slarvar! Citera
Corvette October 13, 2017 Report October 13, 2017 5 timmar sedan, Per Berglund said: Kolla in Kenne Bell som alternativ Högre kvalitet med Ford garanti Delar tillverkas i Stockholm då jänkarna slarvar! ford garanti !? hur menar du?? Citera
Per Berglund October 13, 2017 Report October 13, 2017 ford garanti !? hur menar du?? Fords garantikrav pressade Kenne Bell att lägga tillverkningen för alla kompressorer monterade i b.l.a Mustang i Sverige tidigare.Är man OEM tillverkare och innehar ISO/TS certifiering så håller man en helt annan nivå än övriga. Givetvis kan ju övriga också vara det Citera
1096 October 13, 2017 Report October 13, 2017 (redigerad) On 2017-09-08 at 16:01, Hårdrock said: År det någon som har en länk ang. flyttgods och kraven (eller avsaknad av krav) på flyttgodsbilar? Har som sagt hört tidigare att i princip "anything goes" men vore intressant att läsa något i skrift. Snokade runt en del förut men hittade inte exakt vad jag ville se. Tveka inte att lösa detta innan du flyttar hem med bilen - vore om vi ska prata klarspråk riktigt korkat att inte göra detta vänligt uttryckt. Själv har jag tre flyttgodsfoxar (Mustang 79-93 för er som inte är familjära med Fox) och var en gång i dåtiden rätt påläst om just flyttgods vad som gällde o intedå jag fick strida lite om min ena bil. Hittade senaste författningssamlingen här https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2010_106k.pdf Där kan man läsa en hel del om vad som gäller när man väl har fått sin bil som Flyttsak med rätt koder i reggen. F97B har jag som kod på alla tre och jag har för mig att det är vad som anses vara "den smidigaste" typen av Flyttsak/flyttgods. Sen kan man givetvis inte göra vad som helst - du har en effekt att förhålla dig till i pappret och den kan alltid ifrågasättas. Dock ska man beakta en sak i författningssamlingen... 3 kap. Undantag för fordon importerade för eget bruk 2 § Om fordon importerat för eget bruk har godkänts vid första registreringsbesiktning och därefter ändrats så att skyldighet föreligger att inställa fordonet till ny registreringsbesiktning enligt 4 kap. 20 § fordons-förordningen (2009:211), gäller inte undantagen i 3, 4 och 6 §§ beträffande den del av fordonet som ändrats. Denna paragraf gäller fordon för eget bruk och finns således inte under kapitlet för fordon som utgör flyttsak osv. Jag har själv inte prövat eller påpekat eventuella gjorda ändringar, för de förekommer givetvis - Men som jag läser det så finns inte detta krav om ny regbesiktning på flyttsaksbilarna. Så vad du än gör.... Se till att få dit en laddare och alla intyg, papper osv som föregående skriver... Du kommer aldrig ångra dig. Och KenneBell skruvarna är riktigt goa... har åkt min KB i över 10 år. Riktigt snygg bil förresten o ursäkta om det blev ett utdraget svar :) Ändrade %s av %s (%s) Citera
Hårdrock November 28, 2017 Author Report November 28, 2017 Tack John för ett informativt svar. Jag har även börjat luska lite nu vad ett lämpligt transportsätt är över till Svedala. En bekant som importerar en del bilar för försäljning rekommenderade NordTrafik.se så jag skall kolla med dem. Fler som har tips eller erfarenheter? Dessutom ... KOMPRESSORN ÄR BESTÄLLD!! Haha .. Black Friday-shoppade lite, de flesta firmor erbjöd 15% rabatt på flera olika system. Valet föll på nya Whipple Gen3 2.9L skruvis till det facila priset av $6,830 levererat till dörren (inkluderar också en uppgradering för oljepumpen så att inte den rasar, tydligen en farhåga för automatlådor..). 3-4 veckors leveranstid ... har jag en jäkla tur kan jag få detta monterat i januari, i värsta fall får jag vänta lite längre beroende på när jag får grejorna och när firman här i närheten kan montera (inget jag tänker ge mig på själv). 700HP here I come !!! Citera
Corvette November 28, 2017 Report November 28, 2017 32 minuter sedan, Hårdrock said: Tack John för ett informativt svar. Jag har även börjat luska lite nu vad ett lämpligt transportsätt är över till Svedala. En bekant som importerar en del bilar för försäljning rekommenderade NordTrafik.se så jag skall kolla med dem. Fler som har tips eller erfarenheter? Dessutom ... KOMPRESSORN ÄR BESTÄLLD!! Haha .. Black Friday-shoppade lite, de flesta firmor erbjöd 15% rabatt på flera olika system. Valet föll på nya Whipple Gen3 2.9L skruvis till det facila priset av $6,830 levererat till dörren (inkluderar också en uppgradering för oljepumpen så att inte den rasar, tydligen en farhåga för automatlådor..). 3-4 veckors leveranstid ... har jag en jäkla tur kan jag få detta monterat i januari, i värsta fall får jag vänta lite längre beroende på när jag får grejorna och när firman här i närheten kan montera (inget jag tänker ge mig på själv). 700HP here I come !!! Cybermonday är oftast ännu lägre priser Citera
Hårdrock November 28, 2017 Author Report November 28, 2017 2 hours ago, corvette said: Cybermonday är oftast ännu lägre priser Mjo, fast det är ju inte en pocketbok det handlar om ;) Alla firmor som visste vad de snackade om hade ungefär samma rabatter och dessa gällde över hela Thanksgiving-helgen (som alltså inte bara handlar om att käka kalkon!!). Många firmor kör fortfarande bra deals, inser dock att tull osv. förtar lite av det roliga för bosatta i Sverige. Fördelen för mig som bor härborta just nu var att jag slapp både sales tax (liknande moms) och frakt, svårt att komma undan billigare. Citera
Corvette November 29, 2017 Report November 29, 2017 13 timmar sedan, Hårdrock said: Mjo, fast det är ju inte en pocketbok det handlar om ;) Alla firmor som visste vad de snackade om hade ungefär samma rabatter och dessa gällde över hela Thanksgiving-helgen (som alltså inte bara handlar om att käka kalkon!!). Många firmor kör fortfarande bra deals, inser dock att tull osv. förtar lite av det roliga för bosatta i Sverige. Fördelen för mig som bor härborta just nu var att jag slapp både sales tax (liknande moms) och frakt, svårt att komma undan billigare. Kör samma grej när jag handlar bilsaker i Tyskland, "Dumme Schwede" modellen ;) Citera
Hårdrock December 18, 2017 Author Report December 18, 2017 Eftersom det är SKOJ kommer här en video från när jag var och bänkade kärran på en firma här i närheten förra veckan. Glöm inte LJUDET!! :) Mussen på DynoJet 2 1 Citera
Tbird December 19, 2017 Report December 19, 2017 Härligt. Då kommer du ha en Mustang som är godkänd med kompressor. Citera
Hårdrock January 11, 2018 Author Report January 11, 2018 En liten uppdatering ... nu är det risk för snökaos här lagom till helgen så det kan messa med mina planer lite, men om det nu inte ligger 5cm snö på vägen mot mitten av nästa vecka så skall bilen lämnas in på firman för kompressorkonverteringen. Sjuuuuuuuuuuukt otålig på att få detta gjort nu, skall bli väldigt skoj detta!! Hoppas återkomma i frågan inom kort! Citera
Hårdrock January 26, 2018 Author Report January 26, 2018 GAHH då börjar den otåliga väntan ;) Bilen lämnades på verkstan i onsdags - kort uppdatering igår var att man hade rivit lite för att komma åt OPG för utbyte av kugg, sedan var teknikern ledig idag pga dödsfall i familjen ... så arbetet fortsätter på lördag. Har bett om någon bild under arbetets gång så hoppas kunna återkomma med det. Annars är det bara pina!! :) Citera
Hårdrock January 29, 2018 Author Report January 29, 2018 Kom en kort uppdatering från pojkarna på verkstan' i lördags, motorn var riven för att montera allt småplock och de hoppades eventuellt kunna starta idag. En liten bild på rivet bifogades också De förordade också byte av vattenpumpen! Lite segt med knappa 7,500 miles eller 500 mil på. Någon annan som stött på det? Citera
Hårdrock January 29, 2018 Author Report January 29, 2018 Ny uppdatering trillade in precis nu, det närmar sig ... :) Citera
Hårdrock February 1, 2018 Author Report February 1, 2018 Alldeles nytt, inte ens hämtat bilen än ... men såhär ser det ut!! Sjukt, nästan 300hk extra på hjulen!! Skall hem imorrn, blir väldans spännande att köra hem. Citera
Tbird February 1, 2018 Report February 1, 2018 Gissar att du kommer att köra med ett leende hela vägen. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.