Jump to content

Lagliga optimeringar och trim


kanske mustang

Recommended Posts

Ford har ju som synes avsikten att lansera detta i hela Europa, det är väl ganska självklart att de måste få bilarna godkända med delarna då?

Lika självklart måste bilarna registreras om.

Ja ja vi får väl se...

Link to comment
Share on other sites

Det bästa prestandahöjande att göra med bilen är att köpa nya lätta smidda fälgar och även byta främre bromsskivorna mot lättare. Du får ner den ofjädrade vikten med kanske 50 kg och det märks när du gasar, bromsar och svänger.

Skivorna är så tunga att de känns som brunnslock.. typ 15 kg st

Mina original 20” vägde 30 kg med däck.

Som att spela fotboll med blyskor.

Gäller det trim är det bara kompressor eller turbo som funkar, det är så hög trimningsgrad redan original att joxa med insug mm ger trevligt ljud men inga 50 hk.

Men de går faktiskt riktigt bra original, fullt tillräckligt för de flesta😎

Link to comment
Share on other sites

27 minuter sedan, Foose said:

Det bästa prestandahöjande att göra med bilen är att köpa nya lätta smidda fälgar och även byta främre bromsskivorna mot lättare. Du får ner den ofjädrade vikten med kanske 50 kg och det märks när du gasar, bromsar och svänger.

Skivorna är så tunga att de känns som brunnslock.. typ 15 kg st

Mina original 20” vägde 30 kg med däck.

Som att spela fotboll med blyskor.

Gäller det trim är det bara kompressor eller turbo som funkar, det är så hög trimningsgrad redan original att joxa med insug mm ger trevligt ljud men inga 50 hk.

Men de går faktiskt riktigt bra original, fullt tillräckligt för de flesta😎

Vad kostar sånt här till 2015-2017 ?

 

Grattis Junkers :)   är den svart med automat med och det var något tillval till man kunde göra på den bilen jag ville bygga /ha bara pengarna som ska finnas med :)

Link to comment
Share on other sites

On 12/7/2017 at 20:28, Foose said:

Det bästa prestandahöjande att göra med bilen är att köpa nya lätta smidda fälgar och även byta främre bromsskivorna mot lättare. Du får ner den ofjädrade vikten med kanske 50 kg och det märks när du gasar, bromsar och svänger.

Skivorna är så tunga att de känns som brunnslock.. typ 15 kg st

Mina original 20” vägde 30 kg med däck.

Som att spela fotboll med blyskor.

Gäller det trim är det bara kompressor eller turbo som funkar, det är så hög trimningsgrad redan original att joxa med insug mm ger trevligt ljud men inga 50 hk.

Men de går faktiskt riktigt bra original, fullt tillräckligt för de flesta😎

Tur jag har turbo på min när det gäller vikt. Den är lättare än GT modellen och det märks skillnad mellan båda modellerna vid körning på krokvägar samt undanmanövrar.

Link to comment
Share on other sites

Tjena

Ford performance svenska sida är uppe med en del avgas och lite andra pryttlar.

Vad jag sett på den engelska samt tyska ford performance-sidorna så har de power pack 1-3, kompressor etc. Kommer detta att erbjudas till de svenska marknaden? 

Har en 2018 GT på ingång, intresserad utav vad som kommer att gå att få till den.

Lund racing har ju få fått rätt bra fnutt på 2018-modellerna. 

En fråga till är det mjukvara eller hårdvara som gör att vi får 40NM lägre i EU.

Link to comment
Share on other sites

Om alternative delar är godkända I ett EU land (exempelvis Tyskland, men inte England efter Brexit) och uppfyller EU bestämmelserna så ska de normalt gå att använda I de andra EU länderna. Man får förstås se upp med visa specialregler som fins i visa länder som exempelvis våra SFRO regler för amatörbyggda fordon. Det borde vara OK att åka ner till Tyskland och via Tyska Ford eller en annan leverantör och få monterat godkända delar på sin Svenska bil.  Glöm inte intyg på EU godkännande.

Jag ställde följande fråga till Transportstyrelsen och fick svar, se nedan:

TSTF 2016:22 är ganska omfattande och hänvisar till andra direktiv men är intressant läsning. Med andra ord så kan Ford visa att Ford Performance delarna uppfyller EU kraven för helgodkända fordon så är det bara att skruva på  dem och kanske ibland göra en extrabesiktning, om Ford anger det. Spännande !

 

Fråga:

Angående reparation av nyare helgodkännda fordon. Är det möjligt att reparera en bil av exempelvis 2016 års modell med reservdelar från exakt samma bilmodell men som förekom först på årsmodellen 2017 ? Kan andra tillverkare tillhandahålla reservdelar som inte har tillverkats av företaget som tillverkade bilen ? Exempel: Får stötdämpare, bromsskivor, avgassystem från senare årsmodell som har förbättrad funktion användas när övriga fordonskomponenter är identiska ? Får komponenter från exempelvis Mekonomen som har tillverkats av en alternativ tillverkare som GKN, exempelvis en drivaxel, användas. Ska man kräva någon typ av intyg ?

 

Svar:

Bilen är typgodkänd och uppfyller som ny de aktuella kraven för det fordonet. Byts någon del ska därför utbyteskomponenten av dess tillverkare vara avsedd att vara just en sådan komponent till den typen av fordon, och minst motsvara den ordinarie delen i prestanda och funktion. Oftast ska komponenten vara typgodkänd (E- eller e-märkt) för att garantera funktionen alternativt uppfylla kraven motsvarande typgodkännandet.

 

Det finns alltså inget som hindrar att använda andra än originaldelar så länge delarna minst motsvarar originaldelen. Är man tveksam kan man fråga säljaren/tillverkaren och kan de inte visa någon teknisk specifikation kanske man ska välja annan tillverkare. Se gärna föreskriften för bilar tagna i bruk efter juni 2010 TSFS 2016:22 och exempelvis bilaga 1 punkt 9C, ersättningsbromsskivor.

 

https://transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202016_22k.pdf

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-12-12 at 17:38, Prime Mover said:

Om alternative delar är godkända I ett EU land (exempelvis Tyskland, men inte England efter Brexit) och uppfyller EU bestämmelserna så ska de normalt gå att använda I de andra EU länderna. Man får förstås se upp med visa specialregler som fins i visa länder som exempelvis våra SFRO regler för amatörbyggda fordon. Det borde vara OK att åka ner till Tyskland och via Tyska Ford eller en annan leverantör och få monterat godkända delar på sin Svenska bil.  Glöm inte intyg på EU godkännande.

Jag ställde följande fråga till Transportstyrelsen och fick svar, se nedan:

TSTF 2016:22 är ganska omfattande och hänvisar till andra direktiv men är intressant läsning. Med andra ord så kan Ford visa att Ford Performance delarna uppfyller EU kraven för helgodkända fordon så är det bara att skruva på  dem och kanske ibland göra en extrabesiktning, om Ford anger det. Spännande !

 

Fråga:

Angående reparation av nyare helgodkännda fordon. Är det möjligt att reparera en bil av exempelvis 2016 års modell med reservdelar från exakt samma bilmodell men som förekom först på årsmodellen 2017 ? Kan andra tillverkare tillhandahålla reservdelar som inte har tillverkats av företaget som tillverkade bilen ? Exempel: Får stötdämpare, bromsskivor, avgassystem från senare årsmodell som har förbättrad funktion användas när övriga fordonskomponenter är identiska ? Får komponenter från exempelvis Mekonomen som har tillverkats av en alternativ tillverkare som GKN, exempelvis en drivaxel, användas. Ska man kräva någon typ av intyg ?

 

Svar:

Bilen är typgodkänd och uppfyller som ny de aktuella kraven för det fordonet. Byts någon del ska därför utbyteskomponenten av dess tillverkare vara avsedd att vara just en sådan komponent till den typen av fordon, och minst motsvara den ordinarie delen i prestanda och funktion. Oftast ska komponenten vara typgodkänd (E- eller e-märkt) för att garantera funktionen alternativt uppfylla kraven motsvarande typgodkännandet.

 

Det finns alltså inget som hindrar att använda andra än originaldelar så länge delarna minst motsvarar originaldelen. Är man tveksam kan man fråga säljaren/tillverkaren och kan de inte visa någon teknisk specifikation kanske man ska välja annan tillverkare. Se gärna föreskriften för bilar tagna i bruk efter juni 2010 TSFS 2016:22 och exempelvis bilaga 1 punkt 9C, ersättningsbromsskivor.

 

https://transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202016_22k.pdf

 

 

 

Var får man intyg på Eu godkännande ?  Du menar att man kan åka ner tillTyskland och få bilen optimerad med kompressor och få det lagligt i Sverige ?  Fast kanske inte med garantier som gäller alltså nybilsgarantin ?

 

Vad menas med bättre delar samma kvalitet och godkända fast inte som optimerar bilen, tex man får ha någon piratkopia som är bättre eller minst lika bra som orginalet tex stötdämpare. Fast det kanske inte får göra bilen lägre än orginal och  inte så den avviker på annat sätt än orginal tex genom högre utsläpp ?

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, kanske mustang said:

Var får man intyg på Eu godkännande ?  Du menar att man kan åka ner tillTyskland och få bilen optimerad med kompressor och få det lagligt i Sverige ?  Fast kanske inte med garantier som gäller alltså nybilsgarantin ?

 

Vad menas med bättre delar samma kvalitet och godkända fast inte som optimerar bilen, tex man får ha någon piratkopia som är bättre eller minst lika bra som orginalet tex stötdämpare. Fast det kanske inte får göra bilen lägre än orginal och  inte så den avviker på annat sätt än orginal tex genom högre utsläpp ?

Högre effekt innebär inte alltid mer utsläpp, vi har ju precis haft diesel gate, där tillverkarna trycker i speciell programvara och tejpar dörrspringor o.s.v . Det finns gott om modifieringar som man kan göra som inte syns för blotta ögat, 

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte läst hela 2010 TSFS 2016:22 eller alla de specifikationer den hänvisar till I de olika delarna. Om man har resurser för att satsa på att godkänna egentillverkade delar eller delar som någon annan tillverkat och som man I egen regi önskar få godkännda så ska man börja med att titta I 2010 TSFS 2016:22 för att se vad som gäller för den komponenten man önskar få godkänd. Man kan även behöva få tag I testprotokoll från när den bilen (Mustang) godkändes för bruk I EU (kanske går att få via Ford eller Transportstyrelsen). Den som är på gång med ett seriöst försök skulle jag rekommendera att ta kontakt med transportstyrelsen, men var beredd på att tester för att intyga att kraven uppfylls kostar minst 10.000 tals kronor eller mer (om man inte jobbar med sådana tester proffessionellt och kan göra dem "vid sidan av" på jobbet).

Jag har inte full koll på detta då jag aldrig själv försökt få någon komponent godkänd eller har sett ett intyg på någon komponent godkännd för bruk på ett inom EU godkänt fordon. Så som jag förstår att EU:s inre marknad fungerar så ska du ha möjlighet att köpa bildelar och reparationer även från ett annat EU land förutsatt att delarna är godkända för bruk inom EU på ditt fordon (kolla med Transportstyrelsen för att vara säker). Jag kan givetvis inte garantera att det finns någon nu I Tyskland som kan leverera en kompressor för Mustang M6 som är godkänd för bruk på allmän väg I Sverige. Men det som Ford I Tyskland kan erbjuda för den Tyska marknaden borde Ford Sverige kunna erbjuda för den svenska marknaden.

Företag som erbjuder reservdelar eller alternativa delar till ett helgodkännt fordon där reservdelen inte är en original del ska kunna visa ett intyg på att deras del uppfyller ställda krav och är godkänd för bruk på det avsedda fordonet för bruk på allmän väg.

Om jag tänkte köpa exempelvis en kompressor via Ford, en annan svensk leverantör eller en leverantör I annat EU land så skulle jag noga titta på de intyg och garantier som finns innan ett köp för att vara helt säker på att kompressorn kommer att vara laglig för bruk på allmän väg I Sverige. Om jag var det minsta osäker så skulle jag kontakta bilbesiktningen eller Transportstyrelsen för att se om intygen är äkta och att de också anser att de gäller för min bil. Verkar det fortfarande osäkert så skulle jag givetvis dra mig ur snarast. En kompressor som ökar motoreffekten 200 - 300 hästkrafter lär kräva en ombesiktning för att fordonet ska få den ökade effekten inskriven I registreringsbeviset. Intyg som krävs om att bilen (Mustang GT S550) är byggd för att klara den högre motoreffekten är det få förutom Ford som kan intyga. Om nybilsgarantin gäller med en viss kompressor monterad för Svensksålda fordon är det bara Ford I sverige som kan svara på.

Den som är intresserad att kolla om en komponent har intyg och hur ett sådant ser ut kan förslagsvis gå till Biltema och titta på exempelvis en bromsskiva till en Volvo V70 D4 2015, den har artikelnummer 64482 och kostar 499:-. På Mekonomen finns motsvarande skiva med artikelnummer 02-P004271 för 769:-. En Volvo V70 D4 2015 är ett helgodkänt fordon précis som en 2015 Mustang och jag tror inte någon av de två bromsskivorna som Biltema eller Mekonomen erbjuder är Volvo original. Frågar man Biltema eller Mekonomen så ska de kunna visa intyg på att dessa förmodade "pirat" bromsskivor uppfyller samma krav som ställts på motsvarande Volvo originaldel. (Tyvärr har de ju inte så många Mustang M6 delar)

Är det någon som har koll på vilka intyg som importfirmorna använt för Shelby GT350 2016 eller någon Mustang GT med kompressor för att få dem godkännda I Sverige?
 

Link to comment
Share on other sites

Om du vill importera en Shelby torde det räcka med bullerintyg, kostar typ 3000 kr, gäller de flesta nyare bilar.

En bil med eftermonterad kompressor går nog bara att ta in dom flyttgods fast undantag finns säkert.

Angående delar och CE-märkning mm tycker jag att vi stoppar här, det finns massor att läsa om detta, sök på gruppundantag bilsweden mm.

Det är i ropet igen då tillverkarna nu vill ta bort OBD och i princip göra det omöjligt att serva bilen utan deras utrustning.

Men den diskussionen kan vi ta den dagen...

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har fått fram så gäller bara garantin på delen inte något på motor och växellåda i övrigt om du optimerar bilen.

 

Har pratat med bilprovningen och det verkar vara omöjligt att trimma lagligt en bil efter -75, undantag flyttgods. Du kan även få problem om du har ett annat avgasrör än original, då de kan fråga efter bulllertest. 

M v h 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...