Jump to content

Lagliga optimeringar och trim


kanske mustang

Recommended Posts

En svart bil med skinnsäten och så mycket utrustning man kan få och även automat, blir det att försöka finna lite senare. helst under 1000 mil. Startade min egen tråd istället för att ta över den andra tråden med ämne som inte hör dit.   Som  rubriken säger vad är tillåten optimering får man sätta ljuse  bakom emblem i grillen och därbak så det lyser ? Är det lagligt att byta avgasrör till något med bättre ljud ? heter de spacers för att få ut ljulen,  är de lagliga ?  Hur har ni löst det med saker som inte är ok enligt besiktningen som att få fler hästar ? håller bilen för trim ? Roush verkar kunna ge en hel del hästar i olika steg första steget är väl runt 700 hästar ?  Vad har ni för däck  för sommar körning ?

 

Tack för svar

Link to comment
Share on other sites

En bil som är helbilsgodkänd får du i princip inte byta något på om du vill vara ”laglig”.

Men i princip är det kanske bara vid besiktningen detta är ett problem men det är ju bara att byta tillbaka delarna då.

Trim håller den för, det är dock inte gratis, och de går ganska bra original.

Däck blir efter plånbok och smak, vid ren sommarkörning, torrt och hyfsat varmt funkar de flesta, med line-lock känns det onödigt att köpa Michelin för 8000 paret. (Jag körde Nankang 20” för 1000 kr styck och hade en 60-fot på 2,00 sek så även billiga däck funkar under de förhållanden jag körde.)

Lycka till med bilköpet!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag förstår.

Förslagsvis är det nog bättre att ta detaljfrågorna när du har köpt en bil eller har en på gång, det kanske är så att bilen du köper redan har andra delar monterade? Återkom då så får du svar på alla dina frågor.

Link to comment
Share on other sites

Ferrita har tagit fram ett avgassystem som Brandt Fordstore I Trestad (Trollhättan) monterar på nya bilar. Vad jag vet så ska det avgassystemet vara lagligt godkänt och brumma lite mer.

Mustang är den mest populära sportbilen I EU och marknaden för tillbehör I EU är mycket stor. Jag antar att eftermarknadstillbehör som är godkända I ett EU-land för att användas på Ford Mustang 2015 - 2017 även får användas för ett likadant fordon I ett annat EU-land Är det någon som har koll på detta ?
Det borde finnas en hel del tillbehör I Tyskland.

Det verkar finnas "vanliga" Mustang GT med eftermonterad compressor och som har importerats eller tagits in som flyttgods. De har Ford Racing kompressor på 600 - 750 Hkr eller motsvarande monterad och är registrerade och godkännda för trafik.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att chip är billigare för en diesel. Detta pga. den har turbo, mycket lätt att öka turbo trycket.

För en sug motor för att få mer hästar = mer luft som kan komma in och ut. Då kostar det pengar.

Link to comment
Share on other sites

36 minuter sedan, Tbird said:

Anledningen till att chip är billigare för en diesel. Detta pga. den har turbo, mycket lätt att öka turbo trycket.

För en sug motor för att få mer hästar = mer luft som kan komma in och ut. Då kostar det pengar.

Ja det är väl så. Måste väl finnas något motsvarade Roush för den svenska / europeiska marknaden ?  USA verka inte vilja frakta till Sverige heller ?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

26 minuter sedan, kanske mustang said:

Ja det är väl så. Måste väl finnas något motsvarade Roush för den svenska / europeiska marknaden ?  USA verka inte vilja frakta till Sverige heller ?

 

 

 

Vill man ha trimdelar så är det bara amerikanska tillverkare som gäller. Så det finns tyvärr inte mycket mer att välja på, kan gå att få hem via jetcarrier eller liknande. Men kostar nog därefter med :) 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, kanske mustang said:

Kan inte finna farthålla och om den finns som adaptive till EU  GT modellerna. fann däremot att launch control bara verkar finnas till manuell låda :(

 

Konstigt mustang har väl sålt några exemplar i EU och en del av de måste väl ha velat trimma......

Ja, men de har antingen tagit hem delarna från usa eller låtit någon återförsäljare ta hem :) Grufmanbil har bla en hel del grejer till mustanger :)

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, kanske mustang said:

Tolkar det lite som att Grufmanbil tar hem om man frågar snällt :)

 

M v h 

Du behöver inte fråga snällt, ok är ganska trevligt om du gör det.

Fixar hem vad du vill samt ordnar tuner med tune till vettig peng.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kanske mustang said:

:)

Vet inte vad tuner är programvara som får bilen att gå bättre jämnare ?

 

Mvh

Om du sätter på t.ex. ett öppet luftfilter kan det i vissa fall behövas en tune så bilen inte blir galen för att den plötsligt får mer luft.

Link to comment
Share on other sites

För den som absolut inte måste ha V8 så är kanske Eco Boost modellen det listiga valet för smidig trimming. Genom att programera om vaste gaten (BOV ?) så borde man snabbt trolla fram "sköna" hästar. Sen vid behov så kan man snabbt lägga tillbaka originalpeogramvaran (?).

Hur har ni gjort som har Eco Boost Mustanger ?

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Prime Mover said:

För den som absolut inte måste ha V8 så är kanske Eco Boost modellen det listiga valet för smidig trimming. Genom att programera om vaste gaten (BOV ?) så borde man snabbt trolla fram "sköna" hästar. Sen vid behov så kan man snabbt lägga tillbaka originalpeogramvaran (?).

Hur har ni gjort som har Eco Boost Mustanger ?

Eco boost motorn är tacksam att trimma och en firma i USA har lyckats skrämma upp motorn till 900 hk. Inte illa för den motorn, tycker jag.

Min är inte trimmad men har fått ca 10 hk extra tack vare ombyggd avgassystem och sport luftfilter. Jag hade gärna lagt in custom tune och öppet filter om inte det vore för nybilsgarantin.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Alltså som någon sa så får man ju inte tumma på helbilsgodkännandet, därmed kan du ju glömma att lägga på kompressor
om du inte vill riva ur det hela inför varje besiktning (därmed inte sagt att det inte finns folk som gör det, jag känner
åtminstone ett par grabbar som roar sig med det inför varje besiktningstillfälle...).

Dock kommer man ju undan med smärre ingrepp om det är på en rimlig nivå - nuförtiden när vi har avreglerad marknad
för besiktning och man inte nödvändigtvis behöver oroa sig över vad någon övernitisk, sur besiktningsgubbe tycker så
kan man väl känna sig ganska säker på att klara besiktning trots öppet avgas, cold air intake, resonator delete osv. så
länge du är säker på att du inte messar med emissionerna. Sen finns det ju altlid lite risk för någon paragrafryttare.

Vad gäller hur mycket stryk motorn tål (V8:an) så är svaret: MYCKET. Jag hänger en hel del på Mustang6g.com och där finns
massor med folk som kör kompressor eller turbokonverterat och plockar ut 800-900 hk med inga eller smärre justeringar.
Till och med automatlådan står pall för runt 800hk utan problem (detta enligt Ford, man kan ju då misstänka att de har en
del marginal i sina siffror).

Som sagt att köpa grejorna är ju inget problem, man får ju köpa vad man vill till sin bil (utom möjligen vapen! ha) men
problemet är som sagt främst vid besiktning.

 

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Hårdrock said:

Alltså som någon sa så får man ju inte tumma på helbilsgodkännandet, därmed kan du ju glömma att lägga på kompressor
om du inte vill riva ur det hela inför varje besiktning (därmed inte sagt att det inte finns folk som gör det, jag känner
åtminstone ett par grabbar som roar sig med det inför varje besiktningstillfälle...).

Dock kommer man ju undan med smärre ingrepp om det är på en rimlig nivå - nuförtiden när vi har avreglerad marknad
för besiktning och man inte nödvändigtvis behöver oroa sig över vad någon övernitisk, sur besiktningsgubbe tycker så
kan man väl känna sig ganska säker på att klara besiktning trots öppet avgas, cold air intake, resonator delete osv. så
länge du är säker på att du inte messar med emissionerna. Sen finns det ju altlid lite risk för någon paragrafryttare.

Vad gäller hur mycket stryk motorn tål (V8:an) så är svaret: MYCKET. Jag hänger en hel del på Mustang6g.com och där finns
massor med folk som kör kompressor eller turbokonverterat och plockar ut 800-900 hk med inga eller smärre justeringar.
Till och med automatlådan står pall för runt 800hk utan problem (detta enligt Ford, man kan ju då misstänka att de har en
del marginal i sina siffror).

Som sagt att köpa grejorna är ju inget problem, man får ju köpa vad man vill till sin bil (utom möjligen vapen! ha) men
problemet är som sagt främst vid besiktning.

 

så allt på bilen axlar och sånt håller väl för en trimning  som roush  runt 700 hk ?  loggar bilen trimningen så det blir problem med försäkring och garanti om olyckan skulle vara framme eller är det bara att plocka av det  då ?  Hur omständigt är det att bygga om bilen vid varje besiktning  ?  Är det något nästan alla kan göra eller  bör man vara mekaniker ? vad är det bästa trimmet för plånbok och bil för att få runt 700 hk ?  eller är det mycket dyrare än tex 670 hk ?

Vad går de efter på besiktningen är det ok att ha trimmet i bilen men inte inkopplat eller får det inte ens vara i bilen ?

 

Tack. Ha en bra dag alla i forumet.

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, kanske mustang said:

En annan fundering vad heter det vägbesiktning ?  när polisen gör en besiktning av bilen när de har någon kontroll ? Vad är straffet böter ?

vad ska du få böter för?

vi trimmar "aldrig" våra bilar, vi "optimerar" dem bara för bättre prestanda!

trimma är en dödssynd att säga = trubbel

Link to comment
Share on other sites

Ändring av motor inte godkänt på flygande besiktning ? vad jag har läst blir det föreläggande om regbesiktning är de på dåligt humör kan du kanske få besiktning av varje del av bilen = mycket dyrt.  Det är vad jag läst på garaget.com eller något sånt.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, kanske mustang said:

så allt på bilen axlar och sånt håller väl för en trimning  som roush  runt 700 hk ?  loggar bilen trimningen så det blir problem med försäkring och garanti om olyckan skulle vara framme eller är det bara att plocka av det  då ?  Hur omständigt är det att bygga om bilen vid varje besiktning  ?  Är det något nästan alla kan göra eller  bör man vara mekaniker ? vad är det bästa trimmet för plånbok och bil för att få runt 700 hk ?  eller är det mycket dyrare än tex 670 hk ?

Vad går de efter på besiktningen är det ok att ha trimmet i bilen men inte inkopplat eller får det inte ens vara i bilen ?

 

Tack. Ha en bra dag alla i forumet.

Jag skulle definitivt inte rekommendera vare sig montering eller demontering av kompressor eller turbokit. Jag har precis beställt
ett kompressorkit och de lokala verkstäderna här säger att det rör sig om cirka 15 timmar i monteringstid och då är det folk som
har ordentliga verktyg, massor av kunskap kring Mustang och dylika kit m.m. För en privatperson i eget garage med amatörverktyg
rör det sig rimligen om flera dagars arbete.

Att lägga på en kompressor eller turbo - och det är vad som måste göras för att uppnå den effekten - är ett stort ingrepp och
förutom hårdvaran så behövs ny mjukvara osv. Det framgår m.a.o rätt tydligt att här har men gjort något. Så - låt säga att du
krockar bilen - ditt försäkringsbolag hemma kan då säga, om det finns bevis där det framgår att du fifflat med kärran, att din
försäkring inte gäller eftersom bilen inte är i det skick du försäkrat den under. Frågan är då hur de får nys om det.

Ett kanske troligare scenario skulle kunna vara att något händer med kompressorn/turbon så att det blir motorras - då är det
ju rimligt att Ford kommer att säga att du själv orsakat raset eftersom de gissningsvis kan kolla relativt enkelt att man har varit
på motorn.

Alla besiktningsmän är olika - min erfarenhet är att de flesta inte rotar alltför djupt under motorhuven och de jag känner som roar
sig med av och på inför besiktning har lärt sig vad de kan låta sitta kvar (ej synligt eller gömt bakom nån heat shield eller så).

670hk eller 700hk är samma sak, Roush Steg 1 utlovar 670hk medans Whipple Steg 1 mer troligt kan landa runt 715hk, det är
ungefär samma pris. Finns dock ganska många lösningsleverantörer (förutom ovan är ProCharger, Kenne Belle, Edelbrock m.fl.
populära firmor som hållit på länge, du kan t.ex. kolla här: https://www.lethalperformance.com/ford-mustang-v8-gt/2015-2017-ford-mustang-gt/supercharger-upgrades
för prisidé osv.).

Effekten beror ju även på bilen i övrigt, är det helt original eller är andra delar uppgraderade? Hur mycket laddtryck vill du ta ur
kompressorn/turbon? Vilken mappning? Vilken soppa används? M.m. m.m.

Som sagt jag kör Mustang med automatlåda, kompressorn är beställd och förutom en mindre uppgradering på oljepumpen
så räknar jag med att allting håller med god marginal, dvs. inga övriga modifikationer skall behövas för  ca. 700hk effekt.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hårdrock said:

Jag skulle definitivt inte rekommendera vare sig montering eller demontering av kompressor eller turbokit. Jag har precis beställt
ett kompressorkit och de lokala verkstäderna här säger att det rör sig om cirka 15 timmar i monteringstid och då är det folk som
har ordentliga verktyg, massor av kunskap kring Mustang och dylika kit m.m. För en privatperson i eget garage med amatörverktyg
rör det sig rimligen om flera dagars arbete.

Att lägga på en kompressor eller turbo - och det är vad som måste göras för att uppnå den effekten - är ett stort ingrepp och
förutom hårdvaran så behövs ny mjukvara osv. Det framgår m.a.o rätt tydligt att här har men gjort något. Så - låt säga att du
krockar bilen - ditt försäkringsbolag hemma kan då säga, om det finns bevis där det framgår att du fifflat med kärran, att din
försäkring inte gäller eftersom bilen inte är i det skick du försäkrat den under. Frågan är då hur de får nys om det.

Ett kanske troligare scenario skulle kunna vara att något händer med kompressorn/turbon så att det blir motorras - då är det
ju rimligt att Ford kommer att säga att du själv orsakat raset eftersom de gissningsvis kan kolla relativt enkelt att man har varit
på motorn.

Alla besiktningsmän är olika - min erfarenhet är att de flesta inte rotar alltför djupt under motorhuven och de jag känner som roar
sig med av och på inför besiktning har lärt sig vad de kan låta sitta kvar (ej synligt eller gömt bakom nån heat shield eller så).

670hk eller 700hk är samma sak, Roush Steg 1 utlovar 670hk medans Whipple Steg 1 mer troligt kan landa runt 715hk, det är
ungefär samma pris. Finns dock ganska många lösningsleverantörer (förutom ovan är ProCharger, Kenne Belle, Edelbrock m.fl.
populära firmor som hållit på länge, du kan t.ex. kolla här: https://www.lethalperformance.com/ford-mustang-v8-gt/2015-2017-ford-mustang-gt/supercharger-upgrades
för prisidé osv.).

Effekten beror ju även på bilen i övrigt, är det helt original eller är andra delar uppgraderade? Hur mycket laddtryck vill du ta ur
kompressorn/turbon? Vilken mappning? Vilken soppa används? M.m. m.m.

Som sagt jag kör Mustang med automatlåda, kompressorn är beställd och förutom en mindre uppgradering på oljepumpen
så räknar jag med att allting håller med god marginal, dvs. inga övriga modifikationer skall behövas för  ca. 700hk effekt.

 

 

 

Hej 

Du är rädd för några påföljder av din optimering försäkring garantier ?  Och inte minst  flygande besiktning heter det väl när polisen vill kolla under huven, kan tro att det skulle vara mer vanligt att de gör så med  mustang som är ett sportmärke och som låter kanske lite extra med ett annat avgasrör. Än en vanlig BMW med trimchip. Läste i ett annat forum att de kan ge dig en regbesiktning eller värre inte så kul kanske, vet inte om det går att undgå ? 

 

Vill ha lite extra hästar och  priset är inte det som avskräcker mig mest utan besiktningen inte minst flygande sådan och försäkring garantier.

 

M v h 

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, kanske mustang said:

Hej 

Du är rädd för några påföljder av din optimering försäkring garantier ?  Och inte minst  flygande besiktning heter det väl när polisen vill kolla under huven, kan tro att det skulle vara mer vanligt att de gör så med  mustang som är ett sportmärke och som låter kanske lite extra med ett annat avgasrör. Än en vanlig BMW med trimchip. Läste i ett annat forum att de kan ge dig en regbesiktning eller värre inte så kul kanske, vet inte om det går att undgå ? 

 

Vill ha lite extra hästar och  priset är inte det som avskräcker mig mest utan besiktningen inte minst flygande sådan och försäkring garantier.

 

M v h 

Just för min del och på den här bilen kommer jag att ha lite speciella omständigheter, jag bor f.n. i USA och bilen kommer att modifieras här.
När jag flyttar över till Sverige igen nästa sommar så kommer jag att ta med bilen som flyttgods vilket innebär att den i Sverige blir godkänd
i det skick den ankommer landet i, sålänge jag kan påvisa att den var laglig i ursprungslandet. Dvs, den blir godkänd med kompressorn
och jag skall därför inte behöva fundera på besiktning.

En mindre angenäm effekt blir att jag inte kan nyttja garantin då den endast är giltig i det land bilen ursprungligen är såld (USA).

Försäkring får jag lösa när jag är hemma igen. Mer orolig för gas guzzler-skatt just nu ;)

Sen kan man säga såhär, jag har kört med en hel del mysko bilar moddade i olika grad i bra många år och jag har aldrig råkat ut
för någon flygande besiktning. Kanske är mer vanligt på landsbygden än i Stockholmsområdet där jag bor annars men ... det är
inget som skulle oroa mig så jättemycket.

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...