Jump to content

X pipa


danesten

Recommended Posts

En insprutning är i princip bara en elektrisk förgasare så det är ingen skillnad annat än den extra effekt insprutningen ger då den detaljen är effektivare

Motorn är ju bara en luftpump så motståndet i avgasystemet är marginellt av att bara byta en detalj i själva avgassystemet.

För att det ska märkas överhuvudtaget måste allt bytas och inte ens då är det speciellt hissnande utan mest en ljudupplevelse.
En läkare skulle kalla det för "Placebo effekt" 

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat de tre varianterna och effektmässigt blev det ingen skillnad alls.

Original går för tyst.

X-pipe låter lagom, lite egenresonans i mellanregistret.

3” ger ”drone”, basresonans vid vissa varvtal men låter roligast och högst.

Har fått samma tider på strippen med samtliga.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-01-10 at 12:52, Tommy Cavallin said:

Jag bytte bakre ljuddämparn. Enbart för ljudets skull. Köpe först Pypes, blev för högt tyckte jag. Bytte till andra, minns inte märket. Blev nöjd, fick det dova V8 mullret som jag vill ha


Skickat från min iPad med Tapatalk

och den pipan är till en 2015+ modell?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Corvette: Kanske du har ett bra svar på min undran. :)  Jag har idag en GT -16 med ett Feritta system. Tycker att det låter helt ok, om jag smäller på en x pipe kommer ljudet bli högre har jag förstått. Men kommer jag bibehålla det dovare ljudet eller kommer det bli typ raspigare?

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Tobbe1977 said:

Corvette: Kanske du har ett bra svar på min undran. :)  Jag har idag en GT -16 med ett Feritta system. Tycker att det låter helt ok, om jag smäller på en x pipe kommer ljudet bli högre har jag förstått. Men kommer jag bibehålla det dovare ljudet eller kommer det bli typ raspigare?

Raspigare,  H-pipe är mer åt det dova

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Nja, sån skillnad är det väl ändå inte, största skillnaden är att ljudnivån stiger med både X och H och kanske kan man skönja en skillnad i ljudtyp, lite mer lunk i H och lite mer utjämnat i X men då måste man nog ha båda bredvid varandra för att höra skillnaden.

Med båda typerna får man ett mycket roligare ljud än med original resonator.

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Foose said:

Nja, sån skillnad är det väl ändå inte, största skillnaden är att ljudnivån stiger med både X och H och kanske kan man skönja en skillnad i ljudtyp, lite mer lunk i H och lite mer utjämnat i X men då måste man nog ha båda bredvid varandra för att höra skillnaden.

Med båda typerna får man ett mycket roligare ljud än med original resonator.

Jag har som sagt redan ett Ferrita från katten och bakåt. Hade velat ha lite högre dovare ljud, men det raspigare ljudet är jag inte intresserad av.

Visst kan jag prova montera x pipen jag har hemma men är inte så road av att kapa och sedan kanske inte ljudet inte alls är vad jag förväntade mig.

Hur kommer bilen uppföra utan original resonatorn ersatt av en x pipe?

Mer än högre ljudet då menar jag.. :)

Link to comment
Share on other sites

Tobbe, om du har ett ferrita cat-back har du ju redan ersatt resonatorn? Är det inte ett axle-back du har?

Sedan ger det ingen mätbar effektökning alls, iallafall inte på min bil.

Det går inte heller att provlyssna på youtube, låter för klent mot IRL.

Låter den för lite nu kommer den låta lagom med x-pipe.

När kompisens original GT stod på tomgång bredvid min och jag startade min och stod på tomgång hördes inte hans längre...

Kombinera med ett öppet filter så blir det ett riktigt skönt ljud, jag körde med Roush.

Jag har också en x-pipe till salu, den enda delen jag har kvar av mustangprylarna.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Snillen spekulerar eller hur var det :)

JA det blir skillnad på ljudet, HUR stor skillnad beror på övriga hårdvara. Jag rekommenderar det utmärkta mediet YouTube där
det finns mängder av ljudklipp med alla möjliga konfigurationer. Jag spenderade många timmar att lyssna på olika grejer (ja,
jag har nån störning) innan jag bestämde mig för den exakta kombinationen Roush axleback + Mustang Racing Tech H-pipe.

Vi tyckte att det var klar ljudskillnad på H mot X men ljudupplevelse är ju subjektivt. Därför ska man inte ta vad andra säger
för sanning utan lyssna själv tycker jag!

Såhär låter min (inomhus) men kanske ger en fingervisning om hur mycket mer mos det ger att plocka bort resonatorn.
Ganska rejäl blås tycker jag, plugga in i stora stereon och höj volymen!!! :D

https://www.garaget.org/video/153656

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...