Jump to content

351w med c4 vibrerar Converter??


Recommended Posts

nu har jag nog kollat det mesta, bilen (HT -70) vibrerar nått hemskt 1200 rpm till 1450rpm även vid neutral. Ligger jag tex upp för en backe och ger lite gas så är den hyffsat lugn. går fint både över och under de varven, spelar ingen roll vilken växel eller hastighet jag har, det är varvet. har fått till mig att det kan vara Convertern? Vad tror ni, någon expert. motorn har nyslipad vev nya lager ringar mm. felet fanns innan oxå.... :( ingen jättelust att riva ner lådan å byta delar för 6000 kr om det är något enkelt fel...

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hela vevpartiet hoppas jag är dynamiskt balanserat annars är det inte så stor vits att ge råd.
YTTERST viktigt detta är gjort för tyvärr är det ju så att delar kan ha blandats från en annan motor

Exempelvis har motorn en damper eller flexplatta från en 85 eller nyare 302 så har du felet där. Dom motorerna kör en annan balans
Även dampern är ofta en felkälla och ska helst köpas ny...Detta misstag händer mycket ofta på Ford

Självklart kan convertern vara fel men som sagt vet du inget om vevpartiet så är det lite lotteri.
Skicka iväg convertern till EAT för renovering så är iallafall det gjort....Kostar runt 3500kr så det är relativt billigt.
Vibrerar det efter det så är det bara börja om med hela motorn.

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Hmm. Nej det är inte balanserat, bara slipad och kollad så den var rak, veven. Det skulle nog kanske vart invägt. Monterade det som det satt innan. Lätt å va efterklok, aldrig gjort sådant här förr... Hade ju inte vart mkt jobb att väga kolvar mm. Tycker det är konstigt att det bara kommer vid det varvet. Men det kanske är som med obalans i ett däck.. Flexplattan och svängdämparen tror jag ej det är då jag läst att det Vibrerar nått fruktansvärt.. Den var renoverad 1992 har jag fått kvitton på. Jag köpte den för två år Sedan.tar jag isär då byter jag flexplattan då där är lite småskav..

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, lmob said:

Hmm. Nej det är inte balanserat, bara slipad och kollad så den var rak, veven. Det skulle nog kanske vart invägt. Monterade det som det satt innan. Lätt å va efterklok, aldrig gjort sådant här förr... Hade ju inte vart mkt jobb att väga kolvar mm. Tycker det är konstigt att det bara kommer vid det varvet. Men det kanske är som med obalans i ett däck.. Flexplattan och svängdämparen tror jag ej det är då jag läst att det Vibrerar nått fruktansvärt.. Den var renoverad 1992 har jag fått kvitton på. Jag köpte den för två år Sedan.tar jag isär då byter jag flexplattan då där är lite småskav..

Det räcker inte med att "väga kolvarna" det är inget du kan klara av själv
Det behövs en dynamisk balanseringsmaskin som roterar vevaxeln tillsammans med flexplatta, damper samt man hänger på vikter som exakt matchar kolvar och stakars vikt.

Hämtade själv igår faktiskt min nya motor som fått den behandlingen och man får då ett balanseringskort som beskriver exakt vikten man jobbat med.

5a56f9730e4c8_Balansering2018avSpm.thumb.jpg.a9741f5c6ecdff36d4a99d6558c9a5fa.jpg

Det är totalt avgörande om det ska bli bra.
Även om man skulle haft en 100% original maskin och då gör en balansering på den så kan motorn gå mycket bättre efter det och extra effekt kommer på köpet.

 

Självklart kan du testa köra motorn utan turbinen men den går då helt utan last i det läget.
Min erfarenhet är att det ändå är mycket svårt att känna av vibrationer när allt snurrar fritt

Om du inte har erfarenhet låt någon annan känna på bilen.
Kan ju vara ett hjul, drivaxel, kardanknut eller liknande.

Även mycket vanligt du har fel vinkel på kardanaxeln för det kan ge en massa vibration i vissa hastigheter.

Testa ladda hem appen "Tremec Toolbox" som hjälper dig kolla upp kardanvinkel.

Så låt låt dig inte skrämmas för mycket av mitt inlägg om balansering!!!  :)

Som sagt låt någon erfaren få känna på bilen först!

 

Link to comment
Share on other sites

Kardan hjul mm är uteslutet då vibration kommer i neutral och stillastående oxå. Därför är jag inne på convertern. Killen på bilprovningen sade direkt, convertern,han har haft jänkare alltid.. Får dela och prova.. Det går nog lätt utan den extra vikten som ni säger, kan vara svårt att känna. Varför måste man ha en sprängkåpa på? 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Vågar man beställa innan man plockat isär den. Vp autopart har bara flexplattan hemma. Converter hup30-20 var beställningsvara. Hur vet jag om den är 24 eller 26 splines. Får leta märkningar, men var och vad... 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Det är omöjligt att veta hur många splines det är utan det är bara plocka ner och räkna på drivaxeln

VP är bara en krånglig mellanhand så gå direkt på källan

Beställ  från Summit! Mer än 1000spänn billigare direkt till din dörr

eller från bulkpart.com
Standard prylar brukar jag köpa på bulkpart.com

Du bör absolut även mäta C-C hål infästning mot flexplatta...Finns minst 4st olika 

 

 

 

 

Screendump_1635 2018-01-12.jpg

Screendump_1634 2018-01-12.jpg

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Finns ingen vikt på flexplattan, bara urborrat i ena sidan. 24 splines är det, 157 kugg. Men vilken stallspeed.... (Jag provade i höstas, full broms och gav full gas då kom han till ca 2000 rpm, är det stallspeed). Kan det vara flexplattan ändå... Bytar converter ändå. Men det blir ju inte mkt billigare med summit med tull å skit. Visst 1000 kr är 1000 kr. 

DSC_2407.JPG

DSC_2406.JPG

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Det du kallar "tull och skit" är inräknat och med VP får du dessutom betala en extra frakt i sverige hem till dig
Skulle inte förvåna mig om VP köper av summit då dom inte har varken tid eller kundunderlag för direktinköp

Från Summit blir det ungefär 3400kr totalt leverans hem till din dörr och VP ska ha 4350+frakt inrikes 
Från Summit har du det hemma på en vecka
Dessutom måste du köpa bult till denna turbin så även sådant behövs.

5a5b431b6b92c_Skarmavbild2018-01-14kl_12_43_22.thumb.png.c1d9f3b89598b4be022ef5213e4741f1.png

 

Nu när du upptäckt att det saknas balansvikt så har du fortfarande ett problem!
Vevpartiet kan mycket väl vara nollbalanserat så köper du en flexplatta med 28oz blir det fel ändå
Kan ju vara att det är främre damper som ska ha bort sin vikt

Men du kan ju alltid chansa köpa en 28oz platta dom är så pass billiga

Troligen kan det var a28oz men även 50oz och sen har du nollbalaserat som man ofta gör när man trimmar

Kör själv nollbalanserat

Sen är ju frågan varför du vill ha just den turbinen?

Link to comment
Share on other sites

ingen aning varför den convertern, kollade på bulkpart bra priser men är detta grejer som passar med stallspeed som jag inte vet vad jag skall ha. 

Shopping Cart

 
Estimated Total: $220.05
Link to comment
Share on other sites

Ok, utväxling bak är nog original odiffad. Kamaxel snarlik original skulle jag tro. Har bara nått kort på den ingen direkt betäckning. Den blir väl inte piggare med en annan converter när kammen är som den är. 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
11 minuter sedan, Per Berglund said:

Nix bilen behöver bara en original liknande turbin och finns ingen större nytta av nått vassare.
Original finns ändå en uppsjö olika turbiner men runt 1600rpm ligger de på

Så som jag provade med full broms och full gas, då hamnade jag på ca 2000rpm.är det stallspeed på den jag har ca då. Eller gå upp till 2400 verkar vanligare. Är det så kan jag beställa grejerna. Tidigare ägare sade den vibrera i alla år. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Du har gjort en så kallad "Foot brake Stall" 
En väldigt grov och inkorrekt sätt att ta reda på det.

Det riktiga stall värdet eller det tillverkarna kallar för "Flash stall" är det som gäller när du stampar till på gasen och släpper bromsen....Det är det värdet man anger i annonser
Varvet varvräknaren stannar upp på tillfälligt kallas för "flash stall" och är oftast högre än "foot brake stall"

På en originalmotor finns ingen vits öka varvet eller välja en kraftigare turbin.

 

Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, Per Berglund said:

Du har gjort en så kallad "Foot brake Stall" 
En väldigt grov och inkorrekt sätt att ta reda på det.

Det riktiga stall värdet eller det tillverkarna kallar för "Flash stall" är det som gäller när du stampar till på gasen och släpper bromsen....Det är det värdet man anger i annonser
Varvet varvräknaren stannar upp på tillfälligt kallas för "flash stall" och är oftast högre än "foot brake stall"

På en originalmotor finns ingen vits öka varvet eller välja en kraftigare turbin.

 

så för att komma till skott. då sitter det ca 2400 i nu? eller skall jag köra med 2000. fattar inte så mkt av detta. 

på bulkpart står det inget om stallspeed på convertrarna men prisvärda är de ju...

summit har lite mer info på sin sida. där har jag handlat förr.

Link to comment
Share on other sites

32 minuter sedan, lmob said:

så för att komma till skott. då sitter det ca 2400 i nu? eller skall jag köra med 2000. fattar inte så mkt av detta. 

på bulkpart står det inget om stallspeed på convertrarna men prisvärda är de ju...

summit har lite mer info på sin sida. där har jag handlat förr.

hittade en film på summit. där förklarar han en del, lite smartare blev man, foot break stall är lite lägre än flash stall. då är ju frågan 2400 eller 2000 på convertern.. Jag känner mig som en jobbig jäkel här.... :) 

för högt stall så slirar den i landsvägsfart , kommer ej ihåg vilket varv den ligger på då. runt 2000 i 70 kanske har rätt stora däck så hastighetsmätaren visar 15% för mkt -lägre motorvarv...

Link to comment
Share on other sites

Din turbin är säkert en original turbin och den ligger egentligen på 1600rpm eller lägre.
Att du fick 2000rpm kan bero på att den är utsliten eller ombyggd.

Har du en original motor så behöver du inget högre stall då den motorn är byggd att dra mellan 1200-5000rpm

En turbin drar nästan hela tiden så stall talar enbart om när den är som mest effektivast.

Har du ambitioner att kanske byta kamaxel eller utväxling så kan du passa på sätta i en turbin 2400-2800rpm.
Det funkar köra med originalmotor med du får ett smalt register att ta ut effekt på.
Det är alltid roligare med högre stall men bilen kommer dra mer bensin....Beror på hur du tänkt använda den

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Shopping CartCheckout

Part #PriceQtyTotal

Summit Racing SUM-G115SFI - Summit Racing® SFI-Approved Flexplates

Click here for more information about Summit Racing SUM-G115SFI - Summit Racing® SFI-Approved Flexplates

Flexplate, 157-Tooth, External Engine Balance, 28 oz. Imbalance, SFI 29.1, Ford, Small Block, Each

SUM-G115SFI

Estimated Ship Date: Tomorrow

$52.97

 
Update

$52.97

Remove  
 

TCI Auto 450600 - TCI Saturday Night Special Torque Converters

Click here for more information about TCI Auto 450600 - TCI Saturday Night Special Torque Converters

Torque Converter, Saturday Night Special, Ford, C-4, Each

TCI-450600

Estimated Ship Date: Tomorrow

$334.97

 
Update

$334.97

Remove  
 
Part Subtotal$387.94
detta hitta ja på summit, kan det funka den har 2000 i stall,http://www.tciauto.com/tc/c4-saturday-night-specialr-torque-converter-10-5-66-69html/ tror nog inte det kommer i en vassare kam i den i min ägo.  det står att till en smallblock hamnar stallet på 1600-1800 
This chart is a guideline. Your stall speed MAY vary in your specific application. Expected Stall RPM

Converter Series
Advertised  
Cam Duration
Rear 
Gear Ratio
Engine 
Characteristics
SMALL 
BLOCK
BIG 
BLOCK
Street Rodder™ Stock to 260° Stock to 3.23 Smooth Idle, Stock Compression 1500-
1700 
1700-
1900 
Saturday Night Special® Stock to 265°  Stock to 3.23  Smooth Idle, Stock Compression 1600-
1800 
1800-
2000 
Breakaway® 265° to 280° 3.00 to 3.73  Fair Idle, Mild Modifications  2200-
2400 
2400-
2600 
StreetFighter™ 280° to 300° 3.55 to 4.56  Rough Idle, Large Fuel System, 
Raised Compression
3000-
3400 
3400-
3600 
Super StreetFighter™ 280° to 310°  3.73 to 4.88 Rough Idle, Large Fuel System, 
Raised Compression, Top End Power
3500-
3800 
3800-
4000 
Ultimate StreetFighter™
 
290°+  3.73+  Up to 750 HP w/ Power Adders  3500+  3800+
Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...