Jump to content

kardan-kortning


Recommended Posts

vart hittar jag en firma i närheten av jkpg som kan korta min kardan?

annars är tanken att korta den själv jag har tillgång till maskinerna som behövs... ser någon problem i att göra det själv om man kan få det rakt och bra svets?

en liten till vilken ände kortar man ford-kardanen lättast? hur ser den ut i änden.. har inte sett det nämnligen.. dogde van kardan vet jag hur de ser ut.. har ju en fin stump som sitter med presspassning i röret...

Link to comment
Share on other sites

Hej tycker inte att det är värt tiden att göra det själv.

Jag fick nytt rör + balansering för 1000:- på Wargia vänersborg och tror inte att andra firmor är så mycket dyrare.

1000:- c:a 3 timmar jobb efter skatt med en normal lön tror jag.

Hur många timmar tar det att mätta mm då jag har kortat själv så fasade jag ner kanten på den minsta änden med en större svarv som man kan trä kardanen i genom sentrumet inget som alla har i garaget så att den passade in i den andra halvan och sen var det barra att kolla så att knutkors fästena satt i samma läge som innan sen barra svetsa i hop kardan.

tog nästan samma tid men mer jobb och ett gammalt rör.

MVH Ronny

Link to comment
Share on other sites

Värt tiden? Det tog ca en halv till en timme att korta den för mej. Jag satte upp den i en kallsåg och kapade av den. Raka fina snitt. Och sen svarvade jag en hylsa som passade på insidan av röret spände fast den mellan två vinkeljärn och punktade den , kollade så det blev rakt och helsvetsade den.

Link to comment
Share on other sites

Usen spänn med balansering är billigt!!

Svea motor här i Sthlm gör det för 4.500:- det tycker jag är värt...med 3" grovgodsrör och balans...själv brukade jag korta åt kunder förut för 800:_ men numer arbetar jag ej med sådant ....

mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja jag kortade den i den bakre delen så nära orginal svestsen som möjligt det vill säga den del som är ansluten i slutväxeln men du kanske får andra svar av bätre vetande personer

Jag kanske tar långtid på mig att uträtta sker men de blir nogrant.

de som käner mig kallar mig pedant

min info om kardankortnig kommer i från tvillingarna i Wargön

jag tror att de vet vad de syslar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

viken ände är bak då? har fått för mig att änden som det är så att säga ett rör instucket i det större är bakre änden.. och där finns juh inte mer än några centimeter att hämta.. jag behöver ha bort några decimeter...

;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det borde vara bäst att korta kardanen imot yoke:en i framkant mot vxl.lådan pga. den är mer "fast" monterad än vad bakaxeln är som rör sig mer än vad växellådan gör under körning och därmed lättare förstorar vibrationer. Jag har inte kortat någon kardan själv än men jag ska göra det när jag byter motor/vxllåda.

Mvh.

LasseS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...