mustangjohan March 25, 2018 Report March 25, 2018 Hallå. Är det någon som vet vad dom 4 kablar går till och om man kan köpa ett kablage? Har en fråga till. Någon som vet vad det ska vara för olja till en C4 automatlåda? Är det samma olja till styrservon? Med vänlig hälsning Johan Citera
66musse March 25, 2018 Report March 25, 2018 Hej, denna går till startspärr och backljus. startspärr= det går bara att starta bilen i ”P” eller i ”N” alltså inte med nån växel i. kolla med rolands mustang i filipstad, http://www.rolandsmustang.com/ han har det mesta hemma och skickar snabbt. olja ska du ha Atf/f Jag köper Gulf oljan på Hansen racing. /Mattias Citera
mustangjohan March 25, 2018 Author Report March 25, 2018 13 minuter sedan, 66musse said: Hej, denna går till startspärr och backljus. startspärr= det går bara att starta bilen i ”P” eller i ”N” alltså inte med nån växel i. kolla med rolands mustang i filipstad, http://www.rolandsmustang.com/ han har det mesta hemma och skickar snabbt. olja ska du ha Atf/f Jag köper Gulf oljan på Hansen racing. /Mattias Stort tack för snabbt svar. Vet du om det finns någon länk där man ser hur dom ska kopplas? Med vänlig hälsning Johan Citera
66musse March 25, 2018 Report March 25, 2018 Vad har du för årsmodell? så kan ja kolla i mina scheman. Citera
66musse March 25, 2018 Report March 25, 2018 Kollade lite snabbt men det ser inte ut att stämma med färgerna på kablarna för 66:an. den du la ut bild på, kommer den nerifrån c4 lådan? Där växelarmen är monterad så sitter det en kontakt (en halvmåneformad) som styr start och backljus, kommer kabeln därifrån? Så vi menar samma kabel 😁 Citera
mustangjohan April 2, 2018 Author Report April 2, 2018 Har fixat det nu. Det var till back lampan och startspärren. Tack så mycket för hjälpen. Med vänlig hälsning johan Citera
Guest nho1 April 2, 2018 Report April 2, 2018 Lånar tråden. Bytt från en C4 till en T5, så ny behöver jag koppla backlampan till T5 lådan och kablarna för startspärr får jag kortsluta. Någon som vet vilka färger som är vad? Har en 65'a. Citera
66musse April 2, 2018 Report April 2, 2018 Hej. Enligt schema för -65 så är backljus svart/röd och startspärr röd/blå. Ja tycker inte du ska koppla ihop trådarna för startspärren, det är en säkerhetsgrej för att inte kunna starta med spaken i något växelläge så den inte drar iväg när man startar. Sätt istället en brytare uppe vid spaken så det bara går att starta med spaken i ”P” gjorde det åt en kompis förra året och det funkade bra. Förklarande bild kommer. Citera
66musse April 2, 2018 Report April 2, 2018 Här är strömbrytaren opåverkad = stänger man av bilen så går det inte starta. Citera
66musse April 2, 2018 Report April 2, 2018 Här är den påverkad, när spaken är i ”P” så pressar den vippbrytaren framåt och kretsen sluts och bilen går att starta. En enkel lösning och 2 flatstift för anslutning av kablarna. hoppas du förstod hur jag menade. Citera
Guest nho1 April 3, 2018 Report April 3, 2018 9 timmar sedan, John said: Behövs inte startspärr på man växellådor (T5 ) Den är inte förberedd för det, inte Tremec T5 WC i alla fall. Citera
66musse April 3, 2018 Report April 3, 2018 Sorry. Tänkte bara c4 när ja skrev, svårtänkt efter påskhelgen du vet... 🙄😁 Citera
J&K Johansson April 3, 2018 Report April 3, 2018 Har man tråkigt så kan man ju sätta brytaren vid kopplingspedalen så går det bara att starta med kopplingen nedtryckt :) Som på en hemsk modern bil Citera
Alin92 September 12, 2018 Report September 12, 2018 On 2018-04-02 at 20:51, 66musse said: Här är den påverkad, när spaken är i ”P” så pressar den vippbrytaren framåt och kretsen sluts och bilen går att starta. En enkel lösning och 2 flatstift för anslutning av kablarna. hoppas du förstod hur jag menade. jag måste kolla om förra ägaren har byggt dylikt på min. jag har ställt startspärren på lådan, men den krånglar ändå, ibland får man hålla växelföraren framåt samtidigt som man vrider nyckel, ibland dra föraren fram och åter någon gån och i bland är den bara död, då får man vänta en stund, eller gå fram och tjuvkoppla mellan sonoloiden och batteri. Vapör mina problem, är det glapp i kontakten, kabelaret, är det mekaniskt slitet i växelarm eller i väljare/spärr i lådan?? jag vill gärna ha lite hjälp! Citera
66musse September 13, 2018 Report September 13, 2018 Skruva loss kåpan som sitter över växelväljaren (4skruv) lyft upp den och kolla så spaken kommer längst fram i läge P varje gång. Det kan vara slitet i läget och kanske kärva så den inte hamnar längst fram. när du vet att den hamnar längst fram så får du be nån hålla spaken still framåt medans du kryper under och känner efter glapp i fästpunkterna på armen från spak till väljaren på lådan, kan vara glappt där så inte väljaren på lådan hamnar i rätt läge varje gång, det kan även vara så att du är på gränsen när du lägger i P så att det kanske skulle behöva justeras lite i infästningen förlängningsarm mot spaken. (Ovalt hål i armen vid spaken på undersidan bilen) när du vet att det är ok så är det att justera startspärren som du skriver att du gjort, annars kan det ju vara den som är gammal och sliten och då är lösningen med en vippbrytare billig och fullt fungerande. good luck //Mattias 1 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.