Jump to content

Generatorproblem


datmbn

Recommended Posts

Problemet är att generatorn med vissa ojämna mellanrum laddar med över 16 volt i någon sekund för att sedan gå ner till rätt värde igen.
Jag upptäkte problemet genom att min androidstereo startade om till synes omotiverat.
Jag kopplade då in en voltmätare så jag kunde övervaka systemet och man ser då att det beter sig helt enligt förväntan (kanske någon tiondel för hög spänning)
för att plötsligt ge 16+ volt i någon sekund kanske en ggr/ vecka eller två ggr på en timme.
Är det någon som vet vad som kan orsaka detta?
Link to comment
Share on other sites

Bestälde en ny av märket Remy från Rockauto för 142 dollar ink frakt.
Jag valde Remy för det är samma som Delco och dem har jag god erfarenhet av (sitter en på min citroen C6 som gått över 300000 km)
Under tiden tills den nya generatorn kommer hängde jag dit ett överspänningsskydd över batteripolerna.
Det verkar faktiskt som överspänningsskyddet stabilicerar generatorn, så det är mycket troligt att den sprider AC spikar = dioder på väg att gå sönder.
 

Link to comment
Share on other sites

Lite info om den inbyggda ladninsregulatorn , så här har jag förståt att det fungerar:
Det är en laddningsregulator med 3 ledningar 1+ , 1com och 1 mon
om du kopplar com till jord så funkar den som en vanlig och ger ca 14 V
ECU kontrollerar spänningen genom att pulsa spänning på denna port så att regulatorn inte mäter mellan + och jord utan mella + och ett förhöjt värde.
mon porten används som återbackning så att ECU vet vad generatorn gör
Link to comment
Share on other sites

Låter som en canbus-styrning :) Men kanske är lite vågat att köra med överspänningsskyddet under tiden. Du får 12v men frågan är om det är ren likström. Elektronik funkar ett tag om det är likström med lite störningar, men efter ett tag så bränns kretsar, dioder osv. Ren växelspänning kommer balla ur allt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Jag får ett rött batteri som lyser korta stunder ibland, tänds nån minut efter start och check charging system i medelande displayen. Komer och går och sedan lungt flera dagar innan det börjar igen.

Känns det igen?

 

Link to comment
Share on other sites

Nej jag hade inga felmeddelanden, men ditt problem verkar mera som ett klassiskt (utslitna kol) problem.
Hur långt har generatorn gått?
I ditt läge skulle jag gjort 2 saker 
1. anslutit en voltmeter (en billig enkel i cigguttaget) funkar för att se spänning under drift.
2. På bilens högra ventilkåpa sitter ett kontaktstycke med 3 sladdar som går till generatorn, en sladd med + 12-15V, en COM som datorn använder för att styra generatorn, 
   en MON som talar om för datorn vad generatorn gör, för att mäta COM och MON skall man helst ha ett orsiloskop men det går att få en bra uppfattning med en digital multimeter.
   Både COM och MON skall ha en låg spänning, tex om man inte får någon signal på MON så kommer troligen generatorn att ladda normalt
   men datorn kommer att tända varningen.

Du kan ju också ha en diodbrygga som är på väg att gå sönder, men då borde det finnas ganska mycket ACbrus i elsystemet, 
sätt multimetern på AC växelspänning och mät mellan jord och + så nära generatorn som möjligt upp till 0.3V kan vara ok, men skall helst vara 0.0X .

Om allt detta verkar ok så tror jag det är utslitna kol och då kan man ju köpa en regulatorm med kolhållare för ca 200 kr, eller så köper 
man helt enkelt en ny generator (1500 från rockauto är ju inte så farligt).

mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

Tack för grymt bra info, ska mäta lite vid tillfälle och även kolla rippelnivån. Inget missljud i stereon iallafall som jag hört kan vara ett symptom på acrippel. Generatorn har inte gått många tusen mil, men lite oklart exakt hur många. Grufmans bytte till ny under förra ägarens tid  Gissningsvis max 3000mil. AC rippel är ju inte bra för batteriet , Upp till 5% brukar vi ha som maxnivå på UPS anläggningar. Menar du att datorn skulle känna av detta och tända lampan eller som bieffkt av glappande kol och ojämn kommunikation? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att datorn kan misstolka AC rippel som ojämn kommunikation vid vissa varvtal (något lägre än tomgång) 

Mina fel kom företrädesvis vid inbromsning precis innan stopp då bilen la i ettan.

Annars tror jag lamptändningen beror på glappande kommunikation eller faktiskt för låg spänning.

Link to comment
Share on other sites

Liten uppdatering, felet kommer och går, i onsdags väldigt frekvent, 10ggr fram å tillbaka på 2mil motorväg. Har inte hunnit kika föränn igår. Upptäckte då lite grön ärj på ett av stiften i den trepoliga kontakten.

Kan det vara alla mina motortvättar som orsakat det möjligen, det blir ju dammigt och pollen under huven 🙂

Marinerade allt i 5-56 och juckade några ggr, förhoppningsvis var det problemet men återkommer efter mer körtid.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
(redigerad)

Problemet verkar förekomma mer vid motorvägsfart än 50-80 körning. Mer och mer nu sista dagarna. Kopplade in en multimetr i kupen och spänningen är lite låg 14,2 volt. Kan variera mellan 14,1-,3 Ingen skillnad när lampan tänds.

Ska mäta ac ripplet på jobbet, mitt instrument är för dåligt.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Ja något skumt är det, mätte nu på lunchen med lite bättre instrument.

Laddningsnivån ligger på 14,35 Volt +/- 0,05  AC rippel 233 HZ 0,03 Volt vid tomgång. 

Mätte strömmen ut från generator till batteri 15A och strömförbrukningen vid elcentralen 14A, ca 1A till batteriet i underhållsladdning vilket verkar helt normalt.

Slår jag på lite förbrukare i form av halvljus, stiger strömmen till 26A, ökar på med elbakruta och värmen i stolarna levererade generatorn 55A och 14,3 volt på batteriet vid tomgång.

Även nu vid tomgångskörning tändes felmeddelandet flera ggr.

Får börja spjälka upp och mäta kablaget.   

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det är problem med "MON" anslutningen. 
Kontaktstycket till generatorn är känt för att bli dåligt kontakterat (sitter ju 
illa till i värmen bakom generatorn. Kontakten på ventilkåpan kanske också mår bra av att bli isärplockad och omlödd.
Annars har du ju kontakt C175E på PCM modulen 

Link to comment
Share on other sites

Tack för tips, jag tror på din teori, har bara inte hunnit följa upp detta. Bilen funkar ju och verkar ladda bra dessutom så detta åker ofta ner på priolistan.

Blir till att riva ut generatorn och kolla, vilken dag som helst nu 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...