Jump to content

Cold Air Intake till småtrimmad GT


Wallentin

Recommended Posts

(redigerad)

Hej!

Har just nu ett BBK cold air intake på bilen. Men har också lite andra saker monterat och funderar på om jag skulle tjäna på att byta cold air intake till ett annat märke. Då ett med större maf-sensorhus. Typ steeda, jlt eller c&l t ex.

Det som är gjort med bilen är: 

BBK shorty headers

Under drive pulley kit

Charge motion delete plates

127050 Comp cams

Borla Stingers 

BBK cold air intake.

Lättare svänghjul från Exedy

Sen har jag en email-tune efter dessa grejerna. Men frågan är om jag tjänar på att byta till ett kit med större MAF-hus. Om det nuvarande är för klent, det är nån mm eller två mindre än original. Tänkte om någon har erfarenhet av det 🙂🙂

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Ok, ja det stämmer nog 🙂 Har googlat och läst en hel del, men man får blandade svar. Har en teori om att några mm större än original inte skulle skada iaf. Eller så gör det inte någon skillnad alls 🙂

Link to comment
Share on other sites

Tvivlar på att du har en flaskhals i 95mm insuget med Shoty headders som väl innebär väl originalkattar?

Gissar att det möjligen behövs större vid max flöde och då på absoluta toppen om du höjt varvstoppet rejält.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte riktigt vad du menar, men BBK racekattar har betydligt högre flöde än original. Det märks om inte annat på ljudskillnaden. FR500 ljuddämparna var rätt trevliga men blev helt öronbedövande bullriga efter byte. Nu har jag riktiga dömpande burkar för att få ljudnivån acceptabel. Fullfödes men rejält med ull runt perforerade innerröret. XFORCE

Har även silent chice, inbyggda klaffar som tvingar avgaserna i en smal kringelkrokslinga genom ullen.

Ger även märkbart bättre bottenvrid i tysta läget.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
9 minuter sedan, Mustangmike said:

Vet inte riktigt vad du menar, men BBK racekattar har betydligt högre flöde än original. Det märks om inte annat på ljudskillnaden. FR500 ljuddämparna var rätt trevliga men blev helt öronbedövande bullriga efter byte. Nu har jag riktiga dömpande burkar för att få ljudnivån acceptabel. Fullfödes men rejält med ull runt perforerade innerröret. XFORCE

Har även silent chice, inbyggda klaffar som tvingar avgaserna i en smal kringelkrokslinga genom ullen.

Ger även märkbart bättre bottenvrid i tysta läget.

Syftade på mitt cold air intake, att det har 83mm maf-hus. Glömde skriva det 🙂

Så menade inte kattarna 🙂

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Idag monterade jag ett Steeda 90mm CAI. Lite erfarenheter med det:

Effekt

  • Märker inte av någon större effektökning. Syns kanske på Dynon.
  • Använde SCT´s egen förinstallerade tune som levereras med deras tuner.
  • Betydligt mjukare tomgång.
  • Kortare slag på gaspedalen innan gasen reagerar.
  • Mindre dån inne i cupe´n. Har Pypes bomber som dånade rejält. Bara detta var värt pengarna. 
  • Inte mycket högre insugsljud än tidigare.

Finish:

  • Skarvar från gjutningen vinner inget skönhetspris. 
  • MAF-huset var fullt av missfärgningar i aluminiumet. Målade det svart.

Montage

  • Tog en timme att montera.
  • Ok passform. Det vanliga amerikanska halvfabrikatet som måste trixas lite med. 
  • Slangklämmorna rejält för långa. Kortade av överskottet med en Dremel. Ser bedrövligt ut annars.
  • Insex-skruvarna som håller MAF-sensorn har en insex som jag aldrig fick en tumnyckel att passa ordentligt på. När ska de lära sig att man kan inte ha ett måttsystem som baseras på kroppsdelar.
  • Lite tight mot huven när den ska ner. Kommer att bli bättre med tiden.

Kort o gott så gillar jag kitet och ångrar inte inköpet.

steeda (1).jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kollade nogrannare på mitt BBK cai i helgen. Det var bara 80mm maf-hus. Original är 83mm. Till BBK cai behöver man inte någon ny tune/programvara. Men de har istället kompenserat det med att minska diametern och därmed lura datorn att ge fetare blandning. 

Blir ev ett nytt cai-kit med större maf-hus,  så får man se om det gör skillnad. Kanske suger i sig lite mer luft nu efter alla modifieringar 🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...