Jump to content

Bankörningspremiär med 2018 GT


kroegarn

Recommended Posts

Nu har jag med lite drygt 300 mil på mätaren även vågat att prova på lite bankörning. Måste säga att upplevelsen var riktigt riktigt trevlig. Van vid lättare bilar så kändes vikten utan tvekan men magneride gör ett lysande jobb på att försöka dölja det :). Hämtat ut mina sänkfjädrar och måste försöka få till med en montering för det var annars en detalj som kan förbättras att bilen gärna vill tilta lite innan dämparna stramar upp det hela. Däck och bromsar funkade riktigt bra. Det som funkade lite sisådär var ABS-systemet som jag tyckte fegade ur i vissa fall där man höll hög fart och gjorde en riktigt hård nerbromsning. 

Det som däremot funkade dåligt var att motorn verkade hamna i någon form av semi-limp-home-mode där den antingen klippte vid 5-5krpm eller bara tappade all effekt. Tog jag då ett halv, till helt varv lite lugnare så fick man gasa på igen innan det dök upp efter 5-8 varv igen.  😞

Men på det stora hela riktigt nöjd och törsten var stor hos både förare (3 liter vatten) och bil (drygt 4,7l/mil). Så nu varnar färddatorn trots att det är drygt halvtank att jag bara har 80 km var till tom tank 😄 

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara dåligt med kylning.
Ford har väl helt enkelt bestämt sig för att Mustangen inte är en sportbil....

Väghållningen är helt suverän och jag blir mer och mer imponerad för varje dag över känslan "ett med vägen"
Magneride ger en go känsla, börjar så smått även bli bra kompis med M6 lådan och strax höjer vi varvstoppet från 5000rpm.

Lite drygt 100mil på mätaren här
Bankörning kommer jag förmodligen aldrig göra men man vet ju aldrig....

 

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har en GT av 2016 års modell, så det är ju inte riktigt jämförbart, men ditt problem låter ju väldigt konstigt.

Bara som jämförelse så har jag iaf varit iväg på t bandagar på Mantorp arrangerade av Upplands Motor, och det har varit en riktig höjdare att få använda bilen på ett helt annat sätt än i vardagen. Vi körde 4-5 varv åt gången, mest för att arrangören ville säkra att man har bromsar, hela dagen... (och bromsarna var inget problem med GT-bilarna, däremot var det en och annan Ecoboost som fick gå in i depå för att bromsarna mattades tidigare).

Däremot upplevde jag inte alls det du nämner om att bil tappar kraften. Snarare kändes det som att bilen uppmanade till hård körning även i slutet av dagen. Nu fick vi ju ändå sluta då bensinen tog slut på e.m. (efter förbrukning på typ 4,5 l/mil).  Båda gångerna i September, med knappt 20 grader ute.

Du kanske kan hoppas på en tillfällig utmattning i värmen? 

Link to comment
Share on other sites

2015-2017 har inte sensorer för diffen och lådan har jag för mig eller den går inte in i nu på mode på samma sätt.

I US är de måttligt imponerade att Performance Pack 2 bilarna ej har kylarna då bilen kommer med 305 pilot super sport däck och del annat gott. Men de har påpekat att bilen inte är ämnad för bankörning.....

Link to comment
Share on other sites

Det jag undrar är om det finns någon möjlighet att gräva fram vad som ev. överhettat.... felkoder vid OBD?? För det dök inte upp något i instrumentklustret och kylvätsketempen var normal hela dagen.

Link to comment
Share on other sites

18 juli ska den in till verkstaden för check-up och byte av sänkfjädrarna. Men förmodligen byter jag sänkfjädrarna själv då Ford här i byn tyckte att jobbet var värt 7000:-????!?!?!?!!

En stor besvikelse rörande bankörningen var Track Apps och banläget. Trodde att det var integrerat med GPS, men NÄÄÄ där fick man själv vara på hugget och trycka ok på ratten samtidigt som man tyckte sig rulla över start-/mållinjen... blir rätt så kass noggrannhet + att man inte ens kom ihåg att trycka på ok vissa varv :(

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
On 2018-06-15 at 13:18, kroegarn said:

18 juli ska den in till verkstaden för check-up och byte av sänkfjädrarna. Men förmodligen byter jag sänkfjädrarna själv då Ford här i byn tyckte att jobbet var värt 7000:-????!?!?!?!!
 

Fick samma prisförslag av Ford Store i Sisjön.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 6/13/2018 at 9:30 AM, corvette said:

de skall kunna se den på ford vad som orsakade limp home 

Japp och nu har jag oxå fått svaret. Oljans temp blev för hög! Så blir det fler gånger får jag se till att byta olja till önskad specifikation enligt manualen och hoppas att det avhjälper problemet. Montera mer oljekylare känns inte aktuellt just nu iaf. 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-07-19 at 20:37, kroegarn said:

Japp och nu har jag oxå fått svaret. Oljans temp blev för hög! Så blir det fler gånger får jag se till att byta olja till önskad specifikation enligt manualen och hoppas att det avhjälper problemet. Montera mer oljekylare känns inte aktuellt just nu iaf. 

Vilken olja rekommenderas för bankörning?

Link to comment
Share on other sites

On 7/24/2018 at 5:17 PM, Norsted said:

Vilken olja rekommenderas för bankörning?

5w-30 för GT:n, som annars har 5w-20. Står också att man ska inför bankörning byta oljefilter och rätt viskositet och sedan efter bankörningen byta igen. Låter dyrt :).

Det som jag dock tycker är lite märkligt är att på Ecoboosten tar man i med 5w-50 för bankörning, varför inte samma viskositet till V8:n? Den andra siffran "säger" med högre siffra att oljan fortfarande håller för höga temperaturer men så högt som 50 vill man tydligen inte ha Coyoten?? 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
6 hours ago, Cyberknutte said:

Tänkte åka till det gröna helvetet med min GT -18 (mt6) om ett par veckor.

Vad skall man tänka på innan man drar dit och gasar? 

Behöver jag byta olja i motorn?

// Andreas

Nu har jag bara varit på Die Grüne Hölle i mina drömmar (och i datorspel + div. youtubeklipp :D), men givetvis skulle jag satsa på fräsch olja och följa instruktionen i handboken, jaa förutom att byta direkt efter :D.

Kanske ta med en liten dunk att kunna toppa upp med om det skulle behövas. Annars är ju det mesta nytt på bilen så det ska väl bara vara att ge sig ut och gasa med förstånd... en utmanande bana med korta/små avåkningszoner 🙂

Sänkningssatsen från Ford Performance skulle jag tipsa om... gör bilen betydligt stabilare i kurvor och "tiltar" inte lika mkt... MEN det är ju lite större operation och lite komfort får man försaka då, fast det tyckte inte jag gjorde något då det fanns så mycket av det innan. 

Annars är det väl mer praktiska pryttlar... grönt körkort (behövs det??) och kanske kolla upp med försäkringsbolaget, då jag hört att en del tagit med att de inte täcker bankörning inkl Nürburgring fast det är att anse som "vanlig" väg. Men för mer uttömmande svar så är nog detta en bättre källa än mitt svamlande 😄 😉https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=15

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, Cyberknutte said:

Tänkte åka till det gröna helvetet med min GT -18 (mt6) om ett par veckor.

Vad skall man tänka på innan man drar dit och gasar? 

Behöver jag byta olja i motorn?

// Andreas

Jag har ca 40 eget körda varv under bältet fördelat på 4 år så jag är väl inte expert på Ringen direkt (jämfört med kompisarnas hundratals), men under mina år där nere så byttes det inte ett dugg på de bilar jag körde då. Ta med lite extra olja men sen är det bara att tuta och köra med insidan på huvudet. Man får minnas att detta är en amerikansk bil med ganska mycket onödiga tillägg i instruktionsboken då de är livrädda för att bli stämda.

Sen, kör lungt. Det tar lång tid att lära känna banan med sina 2.1 mil i längd och det man inte märker när man kör den i ett tvspel är alla kompressioner och höjdskillnader. Ett annat gott råd är... regnar det, drick öl istället!

Försäkringar gäller inte, och du får betala per meter av Amcro-räcke du kör sönder vilket inte är billigt. Sen tillkommer bärgning med Bongard, och medlem i "Bongardklubben" vill man helst slippa att vara, speciellt eftersom man garanterat blir både fotad och filmad.

Dock är det en underbar bana och den är hemskt beroendeframkallande!

 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Slutar aldrig att förvånas fick ni med ratt en gång? på era tomhylsor till bilar 😉  som dom sålt som full utrustade. Jag har t.o.m temp givare orginal i min bakaxel. Hade min varit en coupé hade den passat; cabrioleten har ett annat golv bakom bakaxeln 

Link to comment
Share on other sites

15 minuter sedan, FastMagnus said:

Slutar aldrig att förvånas fick ni med ratt en gång? på era tomhylsor till bilar 😉  som dom sålt som full utrustade. Jag har t.o.m temp givare orginal i min bakaxel. Hade min varit en coupé hade den passat; cabrioleten har ett annat golv bakom bakaxeln 

Oljekyl finns väl det är diff och växellådskylare som inte finns som standard eller. Finns bara på GT350/R

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...