Jump to content

Fel storlek på huvudbromscylinder?


Recommended Posts

Hej.

Har ganska hård bromspedal, måste trycka till ordentligt för att få stopp på bilen.

Är det nån som  har koll på storleken på huvudbromscylindern, den som sitter i nu är på 1".

Det verkar ju finnas olika storlekar beroende på trumma, skivor ,manuell eller servo. Men när jag kolla på tex VP så verkar

alla vara med 1" cylinder.

Jag har kollat oken och dom verka bra (enkolvs ok).

Backventilen för vakuum funkar.

Bromsen sjunker när man startar motorn som den ska, dock sjunker den för lite tycker jag.

Bilen är ombyggd från 4 bult till 5 bult och från trumma till skivor ifram. Detta är gjort i USA innan den kom hit

jag har därför ingen koll på exakt vad som är bytt,  det kan vara ett kit ifrån Scott Drake?

Pedalen har jag bytt eftersom det satt en pedal till manuell broms i innan.

Kan jag ha fel storlek, finns det ens olika eller har jag fattat fel?

Va härligt det är när någon annan har byggt om och man inte vet vad som är gjort :).

 

Mvh

Kalle

 

1967 ht 302

Link to comment
Share on other sites

Nej oken kärvar inte, den drar inte snett utan det bromsar lika dåligt på båda sidorna. Provade att bromsa lite på garageuppfarten i går och när jag tar i riktigt mycket så lyckas jag låsa bakhjulen!!! så jag börjar misstänka distrubitionsventilen (se bild)  eller vad den nu kallas.Har läst att när man luftar bromsarna kan cylindern i ventilen som indikerar fel i bromssystemet flytta sig och orsaka problem. Med tanke på att bakhjulen låser sig före framhjulen så bör väl inte bromsservot vara problemet? Har även kollat anslutningarna hur det är kopplat från huvubromscylinder och till distrubitionsventilen och det stämmer. Kan slitage i huvudbromscylinders innanmäte göra så att jag får tryck till bakre kretsen men inte till främre?

propvalve.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 7/5/2018 at 10:59 PM, Kalle.h said:

Boostern håller vakuumet och motor vakuumet ligger på 17 -17.5 borde räcka eller?

Edit!  Jo vakuum bör räcka men på Ford är det extra känsligt så helst ännu mera. 

Är den tämligen original är 20" inget ovanligt och det påverkar direkt positivt bromsservo
Justera in motorn mot högsta vakuum till en börja med.... Både tomgångskruvar och tändning och testa igen.

Gällande fördelningsblocket så är det eftermarknadsblock så kan det mycket väl vara fel på det.
Jag gillar dom inte alls och haft strul så jag sätter hellre en justerbar ventil på bakre krets

Det krävs betydligt mindre kraft att låsa trumbromsar än skivbromsar.  Trumbromsar låser effektivare och måste därför reduceras trycket till dom.
Jag har läst någonstans att skivbromsar kräver ett hydraultryck på minst 700psi medans trummor kräver 400psi

Eftersom du beskriver hård pedal så är det tecken på en dålig booster dessutom!

Link to comment
Share on other sites

Per. Tror du att boostern kan vara trasig trots att jag kan känna en liten rörelse i pedalen när jag startar motorn?

 

Plockade igår ur fördelningsblocket  för att se om jag kunde hitta något synbart fel på det vilket jag inte gjorde. När jag sedan tar ur boostern så är den inte lik någon booster som jag sett som ska passsa till  mustang 67!  inte heller är tryckstången rätt för min 67:a. Nog för att det är eftermarknadsgrejor men den ser inte ut att passa och när tryckstången är helt ihopjusterad är ändå pedalen hög. Även hålen i torpeden är uppborrade och  c-c måttet något ändrat! Det blir till att beställa en ny/rätt trots allt. Kolla bilderna och se vad ni tror.

 

Per . när du sätter justerbar ventil på bakre kretsen tar du då bort fördelningsblocket helt och går från huvudcylindern direkt till främre?

 

//Kalle

 

IMG_5111.JPG

IMG_5114.JPG

IMG_5115.JPG

IMG_5112.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ok. det förklarar ju att pedalen har konstigt läge. Jag har ju bytt till servopedal i tron att det satt fel pedal där från början! Alltså kanske jag ska börja med att sätta tillbaka den gamla manuella pedalen. är detta någon nödlösning att inte byta pedal eller är det vanligt att man gör så? Om jag inte har fel mig så bytte jag pedalen just för att bromsen var för mjuk och trodde det berodde på fel pedal! Detta var ett tag sedan, jag har knappt kört med bilen senaste året pga andra problem som är lösta nu.

Rören är kopplade så att från bakre behållaren på huvudcylinder (den stora) går det till frambromsarna via fördelningsblockets 3/8 anslutning och ut till respektive frambroms, och den främre behållaren på huvudcylindern går så klart till bak via 7/16 anslutningen.

Link to comment
Share on other sites

när jag jagat delar på nätet såg jag att fanns servos med många möjligheter. rekommenderar  original typ då passar det som det ska, så skaffa rätt servo,  pedal har du rätt då, och vilket jävla skitjobb de e o byta.

Link to comment
Share on other sites

Bytte tillbaka till gamla manuella pedalen, nu är bromsen mjukare igen ,för mjuk. Och bromsverkan är tveksam. Ska prova att besiktiga imorgon men är tveksam!

Jag har redan beställt ett originalservo som kommer att monteras med rätt pedal sen får jag se om det hjälper. Då vet jag åtminstone vad jag har för komponenter monterade. (Nästa gång jag ska byta servo och pedal åker nog stolen ut så slipper man bryta ryggen).

Link to comment
Share on other sites

Har du enktrets eller tvåkrets system på bilen nu? Du vet väl att trumbromsar och skivbromsar har helt olika huvudcylindrar. Ta ett par bilder på din huvudcylinder med locket avtahet.

Mvh CMC 342 Bosse Sewallius 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...