Jump to content

Featured Replies

  • Author
comment_187393
35 minuter sedan, THOMAS said:

Jag skulle börja med att ta av högra ventilkåpan så jag verkligen är säker på att cyl 1 står i kompression. Och inte i växling .

Det brukar vara den vanligaste orsaken när man har haft fördelaren ur monterad.

( jag vet ju inte hur erfaren du är med detta ) så jag hoppas att jag inte förolämpar dig, 😬

Inte alls, behöver alla idéer. Det var ju år sedan jag höll på med Fords V8:or. Annars är det bara VW som gäller. De är ju genialiskt enkla att hålla på med.

Får börja med att försöka få av fördelaren igen. I morse kunde jag ta ur den och sätta tillbaka den lätt, men inte nu. Sen går jag igenom ventilerna igen. Tur att man har en till bil som fungerar.

IMG_3282.jpeg

  • Svar 254
  • Visingar 15,7k
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Speedwell67
    Speedwell67

    Då var första provturen gjord runt flygfältet. Det verkar fungera bra trots 30 gradig värme. Körde fram och tillbaka på gårdsplanen för att låta självjusteringen göra sitt jobb. Och nu är det gott om

  • Speedwell67
    Speedwell67

    Åkte ut till garaget med den nya vacciumklockan som ska justeras med passande insexnyckel enligt instruktionen. Avskyr sådant! Som tur hade jag en mejsel så jag kunde justera den till rätt inställning

  • Speedwell67
    Speedwell67

    Äntligen är insuget på plats och tack för alla tips. Det som kvarstår innan provstart är: 1. Värmeslangar. 2. Gasstaget ska monteras. 3. PCV-anslutning till karburatorn. Den behöver ju sitta på frams

Posted Images

  • Author
comment_187401

Gick igenom proceduren igen. Tack @THOMAS, fingret i tändstifthålet och säkrade att det denna gång var kompressionsfasen. Stannade vid markeringen 10° på dämparen. Måttade in cylinder 1 på fördelaren. Sen satte jag tillbaka fördelaren och fästet. På med tändstift, fördelarlock och tändhattar. Sen var det dags att koppla in batteriet. Startar och den går lite knackigt. Vred fördelaren i linje med vevaxeln och där står den bra. Låter motorn gå en stund och den verkar gå bra. Känns som lite rappare gasrespons. Ska köra med stroboskop senare för att finjustera och lite på luftskruvarna.

Däremot låter det rejält mycket från H-pipan. Ska koppla på ljuddämparna temporärt innan det kommer ett nytt avgassystem. Så nu blir det till att passa in skärmar, byta fönsterhiss och beställa tid för framvagnsinställning

  • Author
comment_187414

Har inte tänkt färdigt vad gäller 2 1/4 avgassystem. Ta hem från USA är inte möjligt. Det kostar visseligen runt $240, men att frakta hem rörstumpar och dämpare går lös på $350 - 400 och sen har vi tull och moms, så det går bort. Funderar på att ändå hämta ett från RSB i Tyskland. Det går lös på €475 + frakt på €30. Ingen tull och ingen moms. Tar några dagar att få hem.

Istället blev det lyxmek med att byta fönsterhiss på förarsidan. Tur att jag passat in allt tidigare. Men trångt naturligtvis, inte minst att få på det lilla låsclipset. Så nu åker den gamla hissen i soporna.

20250601_152544.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...