27 MajMaj 27 Author comment_187393 35 minuter sedan, THOMAS said:Jag skulle börja med att ta av högra ventilkåpan så jag verkligen är säker på att cyl 1 står i kompression. Och inte i växling .Det brukar vara den vanligaste orsaken när man har haft fördelaren ur monterad.( jag vet ju inte hur erfaren du är med detta ) så jag hoppas att jag inte förolämpar dig, 😬Inte alls, behöver alla idéer. Det var ju år sedan jag höll på med Fords V8:or. Annars är det bara VW som gäller. De är ju genialiskt enkla att hålla på med.Får börja med att försöka få av fördelaren igen. I morse kunde jag ta ur den och sätta tillbaka den lätt, men inte nu. Sen går jag igenom ventilerna igen. Tur att man har en till bil som fungerar.
28 MajMaj 28 Author comment_187399 Idag fick jag ut fördelaren. Har ställt cylinder 1 i TDC och justerat ventilerna igen enligt verkstadshandboken. Provar i morgon igen. Ändrade %s av %s (%s)
29 MajMaj 29 Author comment_187401 Gick igenom proceduren igen. Tack @THOMAS, fingret i tändstifthålet och säkrade att det denna gång var kompressionsfasen. Stannade vid markeringen 10° på dämparen. Måttade in cylinder 1 på fördelaren. Sen satte jag tillbaka fördelaren och fästet. På med tändstift, fördelarlock och tändhattar. Sen var det dags att koppla in batteriet. Startar och den går lite knackigt. Vred fördelaren i linje med vevaxeln och där står den bra. Låter motorn gå en stund och den verkar gå bra. Känns som lite rappare gasrespons. Ska köra med stroboskop senare för att finjustera och lite på luftskruvarna.Däremot låter det rejält mycket från H-pipan. Ska koppla på ljuddämparna temporärt innan det kommer ett nytt avgassystem. Så nu blir det till att passa in skärmar, byta fönsterhiss och beställa tid för framvagnsinställning 20250529_150115.mp4
29 MajMaj 29 comment_187403 👍 perfekt !Själv ställer jag alltid tdc när cyl 6 växlar, då vet jag att 1an är i kompression.Men det bygger på att ventilkåpan måste vara borta förstås.Men bra att du fått den att gå bra !
Söndag kl. 18:243 days Author comment_187414 Har inte tänkt färdigt vad gäller 2 1/4 avgassystem. Ta hem från USA är inte möjligt. Det kostar visseligen runt $240, men att frakta hem rörstumpar och dämpare går lös på $350 - 400 och sen har vi tull och moms, så det går bort. Funderar på att ändå hämta ett från RSB i Tyskland. Det går lös på €475 + frakt på €30. Ingen tull och ingen moms. Tar några dagar att få hem.Istället blev det lyxmek med att byta fönsterhiss på förarsidan. Tur att jag passat in allt tidigare. Men trångt naturligtvis, inte minst att få på det lilla låsclipset. Så nu åker den gamla hissen i soporna.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.