west70 August 13, 2018 Report August 13, 2018 Jag har en -70 HT med 3-vxl manuell kopplad till en 289 (eftermonterad). Lådan låter bra på 1’an och 3’an men i tvåans växel skorrar den väldigt mycket, försvinner när man släpper gasen, återkommer vid gas. Några tankar? En bekant trodde oljebyte i lådan kunde hjälpa, inte hunnit testa. Citera
Per Berglund August 13, 2018 Report August 13, 2018 50år gammal så får dom skorra. När lager och kuggar tappar toleranser så måste det låta någonstans. Att det försvinner när du släpper gasen beror på att kuggarna är snedskurna och belastas åt det andra hållet som inte slits. Byta ut oljan kan du väll pröva med och funkar inte det är garanterat en helronovering nödvändig. Är den rökt så får du ta ställning. Renovera vilket i mitt eget tycke är bortkastat då 3 växlad är så oatraktiv. Den nästan drar ner värdet Byt ut till en 4 växlad toploader eller 5 växlad T5 är det vettiga valet. Citera
west70 August 13, 2018 Author Report August 13, 2018 1 hour ago, Per Berglund said: 50år gammal så får dom skorra. När lager och kuggar tappar toleranser så måste det låta någonstans. Att det försvinner när du släpper gasen beror på att kuggarna är snedskurna och belastas åt det andra hållet som inte slits. Byta ut oljan kan du väll pröva med och funkar inte det är garanterat en helronovering nödvändig. Är den rökt så får du ta ställning. Renovera vilket i mitt eget tycke är bortkastat då 3 växlad är så oatraktiv. Den nästan drar ner värdet Byt ut till en 4 växlad toploader eller 5 växlad T5 är det vettiga valet. Tack för svar! Har en uppgradering till T5 på listan, frågan e bara om det är bråttom eller kan vänta nån säsong Hur vet man om T5’an passar in på befintlig koppling osv? Den har ju fått 8” bakaxel och vid bytet till 289’an lär ju en del saker ha bytts för att passa. Citera
Tbird August 13, 2018 Report August 13, 2018 Det är bara att kasta befintlig koppling över axeln, inte ens värt att behålla. Citera
west70 August 13, 2018 Author Report August 13, 2018 6 minuter sedan, Tbird said: Det är bara att kasta befintlig koppling över axeln, inte ens värt att behålla. Ok, tänkte fel, såklart ska det vara ny koppling Men i övrigt, hur vet man vad som krävs utöver låda och koppling? Vid konvertering från automat till manuell krävs ju en massa prylar t ex. Citera
Per Berglund August 13, 2018 Report August 13, 2018 2 hours ago, west70 said: Ok, tänkte fel, såklart ska det vara ny koppling Men i övrigt, hur vet man vad som krävs utöver låda och koppling? Vid konvertering från automat till manuell krävs ju en massa prylar t ex. Vad är din budget? 20k 40k 60k ??? Citera
west70 August 13, 2018 Author Report August 13, 2018 6 minuter sedan, Per Berglund said: Vad är din budget? 20k 40k 60k ??? Snarare 60k eftersom jag vill ha helt ny låda, men själva lådan kan ju kosta mellan 25-50k beroende på var man letar/frågar, och då blir ju frågan vilka övriga extragrejor som är nödvändiga vs nice-to-have. Citera
Per Berglund August 13, 2018 Report August 13, 2018 Kontakta http://www.moderndriveline.com/ för ett förslag som passar dig En vanlig T5 med konventionell koppling är inte så häftigt och en väldigt trevlig låda Då du redan har manuell är inte jobbet särskillt omfattande Jag har gått den jobbiga vägen från Automat till 5 växlad TKO600 Citera
John August 13, 2018 Report August 13, 2018 https://www.blocket.se/goteborg/Tremec_T5_FORD_World_Class_vaxellada_79594622.htm?ca=14&w=3 1 Citera
Per Berglund August 13, 2018 Report August 13, 2018 4 minutes ago, John said: https://www.blocket.se/goteborg/Tremec_T5_FORD_World_Class_vaxellada_79594622.htm?ca=14&w=3 Där har du det mesta av vikten! Bara tala om vad du sedan har för Moderndriveline så du får resterande delar,,,Svänghjul, kåpa, koppling mekanism, växelförare etc etc Citera
west70 August 13, 2018 Author Report August 13, 2018 15 minuter sedan, Per Berglund said: Där har du det mesta av vikten! Bara tala om vad du sedan har för Moderndriveline så du får resterande delar,,,Svänghjul, kåpa, koppling mekanism, växelförare etc etc Tack, har sneglat på den där lådan på blocket ett tag, behöver bara övriga prylar. Är det bättre att beställa från moderndriveline än t ex VP Autoparts eller liknande svenska shopar? Citera
Per Berglund August 13, 2018 Report August 13, 2018 Det är upp till dig om du vill betala extra till en mellanhand Dom får inga rabatter från Moderndriveline utan det blir rätt mycket dyrare bara för dig och du lär få vänta bra länge VP har ingen aning om vad det är dom säljer dessutom så får du fel är det en massa bök Har själv enbart goda erfarenheter av handel direkt med jänkarna och de få gånger det strulat har det alltid slutat väl. Vet du exakt vilka delar du behöver så är Summit Racing min favorit...Snabba leveranser och grym service när det går fel. I detta fall skulle jag går direkt till Modern driveline Har köpt kit från Silver Sport Transmission men dom jobbar bara med nästa nivå av manuella lådor av TKO och Magnum 6 speed Grym service från dom och dessutom Svensk ättlingar! Men det är lite dyrare grejer än från Modern Driveline Citera
west70 August 13, 2018 Author Report August 13, 2018 Aha, tack för heads-up om VP! Har kontaktat Modern driveline för förslag så får vi se. Citera
west70 August 13, 2018 Author Report August 13, 2018 Fick snabbt svar från Modern driveline, verkar kanonbra! Jag har en mek som sannolikt kan göra jobbet (saknar själv garage) men vet ni annars någon i Stockholmstrakten som skulle göra bytet bra? Citera
inge. August 14, 2018 Report August 14, 2018 ring mig på us car serv ice 08 744 47 64 varför inte en automat låda? mycket lätt att byta till. Citera
Per Berglund August 14, 2018 Report August 14, 2018 7 hours ago, west70 said: Fick snabbt svar från Modern driveline, verkar kanonbra! Jag har en mek som sannolikt kan göra jobbet (saknar själv garage) men vet ni annars någon i Stockholmstrakten som skulle göra bytet bra? Ja min erfarenhet av dom är mycket kunniga samt service minded. VP kan artikelnummer men växellådor över lag ska man vända sig till experterna De har en mycket fin hydraulisk koppling som jag tycker du ska fundera på istället för kabel koppling Den förbättrar hävarmen på pedaltrycket som som får kopplingskänslan vara lika lätt som på en modern bil. Min är som att kliva i en lerklump så även jag planerar för just den i vinter Citera
west70 August 14, 2018 Author Report August 14, 2018 2 timmar sedan, inge. said: ring mig på us car serv ice 08 744 47 64 varför inte en automat låda? mycket lätt att byta till. Hej Inge, hade tänkt 5-vxl manuell för att det är roligare att köra Gör ni även detta? Citera
west70 August 14, 2018 Author Report August 14, 2018 1 timme sedan, Per Berglund said: Ja min erfarenhet av dom är mycket kunniga samt service minded. VP kan artikelnummer men växellådor över lag ska man vända sig till experterna De har en mycket fin hydraulisk koppling som jag tycker du ska fundera på istället för kabel koppling Den förbättrar hävarmen på pedaltrycket som som får kopplingskänslan vara lika lätt som på en modern bil. Min är som att kliva i en lerklump så även jag planerar för just den i vinter Ja den är helt klart intressant. Jag fick en quote där de utgick ifrån att jag behöll befintligt bellhousing och flywheel, finns det någon poäng att byta även dessa delar? Citera
Per Berglund August 14, 2018 Report August 14, 2018 Kåpan kan du nog behålla om du vet den är fin och sprickfri. Flywheel skulle jag alltid byta ut. Är ett jävla jobb om det blir fel och du måste börja om.... Nästan den viktigaste detaljerna att få rätt är flywheel och koppling för rätt funktion Ford har dessutom varit expert på varianter och du har ju ingen aning om vad som sitter i just nu.. Hur kul är det att upptäcka det är nått udda som inte kopplingen sedan passar på! Citera
west70 August 14, 2018 Author Report August 14, 2018 Tjahapp, fick quote från MDL; ca 55k inklusive frakt, tull och moms. Ca 30 om man skippar lådan och bellhousing, men lådan går ju på minst 20 ändå. Sen tillkommer jobb, antar 10-20k beroende på vem som gör det? Tål att klura på. Citera
Per Berglund August 15, 2018 Report August 15, 2018 Transmissions jobb över lag är dyrt nästan oavsett vad du väljer .. Priset låter fultl rimligt om allt är med som jag tror. Kronans dålig värde gör ju inte livet lättare just nu. Att välja överväxel är något du aldrig kommer ångra oavsett manuell låda eller automatlåda. Begagnat kan man ju leta också men skulle inte rekommendera det! Minsta grej som är knas blir väldigt dyrt i slutändan Särskilt om du som du skriver måste anlita någon för arbetet....Dä tuggar timmarna upp kalkylen ändå! Nya grejjer går fort i timmar att installera. Det är inte ens 1 dags arbete med rätt person. Kolla om kardanaxel är med i offerten annars måste du troligen lägga till det också i kalkylen Citera
west70 August 15, 2018 Author Report August 15, 2018 (redigerad) 58 minuter sedan, Per Berglund said: Transmissions jobb över lag är dyrt nästan oavsett vad du väljer .. Priset låter fultl rimligt om allt är med som jag tror. Kronans dålig värde gör ju inte livet lättare just nu. Att välja överväxel är något du aldrig kommer ångra oavsett manuell låda eller automatlåda. Begagnat kan man ju leta också men skulle inte rekommendera det! Minsta grej som är knas blir väldigt dyrt i slutändan Särskilt om du som du skriver måste anlita någon för arbetet....Dä tuggar timmarna upp kalkylen ändå! Nya grejjer går fort i timmar att installera. Det är inte ens 1 dags arbete med rätt person. Kolla om kardanaxel är med i offerten annars måste du troligen lägga till det också i kalkylen Jag skulle kunna göra det själv men har inget garage tyvärr.... Jag kollade både MDL och CJ Ponyparts, det blev faktiskt billigare från CJ då deras frakt bara gick på 200 USD (conversion kit exklusive T-5 lådan, 400 USD inkl.) jämfört med 750 USD från MDL oavsett med eller utan lådan, men kanske ska be MDL kolla upp det en gång till.. Det som ingår från CJP är följande, plus att jag får lägga till mini starter: Supreme T5 Conversion Kit Includes: - New Ford T5 bellhousing - Late model clutch fork - Separator plate - Clutch fork cover for bellhousing - Billet steel flywheel (28oz. balance) - 10.5" CJPP King Cobra Clutch Kit (clutch, pressure plate, throwout bearing, pilot bearing & alignment tool) - ARP flywheel bolts - Pressure plate bolts and alignment dowels - Cable clutch conversion kit - Transmission mount - T5 transmission crossmember (T5C8) - T5 transmission to bellhousing bolts - T5 conversion driveshaft with u-joints - T5 driveshaft yoke - Original style shifter handle for T5 - Original style 5 speed pattern shift knob - 18/20/23 tooth speedo gears for a starting variety Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund August 15, 2018 Report August 15, 2018 Frakter alltid svårt! De flesta har fraktfritt inrikes i USA Ett tips för dig är att skaffa en "Shop USA" adress. Väldigt smidigt om man inte har bråttom samt har man tunga saker så blir frakten billigare. Med den tjänsten kan man då också köpa saker som finns på Amazon och annat som inte går från Sverige Jag har använt det flertal gånger och funkat klockrent! Citera
Per Berglund August 15, 2018 Report August 15, 2018 Gällande jämföra priser läs noga vad som skiljer MDL och CJ Ser att CJ har en vanlig kabel koppling Är det det MDL offererar också..De brukar annars offerera hydraulisk koppling vilket är mycket bättre och enklare hantera Citera
west70 August 15, 2018 Author Report August 15, 2018 13 minuter sedan, Per Berglund said: Gällande jämföra priser läs noga vad som skiljer MDL och CJ Ser att CJ har en vanlig kabel koppling Är det det MDL offererar också..De brukar annars offerera hydraulisk koppling vilket är mycket bättre och enklare hantera MDL offererar hydraul, enligt följande: Citera
Recommended Posts