Jump to content

Recommended Posts

Har nu kört med en Grant ratt i trä i många år. Gillar inte att tutan är trög, man får trycka som f-n och ibland lossnar centrumkåpan, samt att den är lite stor, 15 tum. Har svårt att krångla mig in i bilen med denna ratt. Som 70+ är man ju inte så vig längre. Nu hittade jag denna Volante ratt hos CJ Pony Parts, den är 14 tum och verkar helt OK med lite större grepp i läder. Läste recensionerna och det man klagade på var dålig installations instruktion samt om man inte kopplade tutan rätt så tutade det när man svängde. "So what" nu är den beställd i alla fall. Hoppas jag blir nöjd. Någon annan som provat denna?

https://www.cjponyparts.com/volante-steering-wheel-kit-14-black-leather-polished-aluminum-3-spoke-with-telescoping-adapter-and-horn-button-1967-1973/p/STW17KB/

https://www.youtube.com/watch?v=j7LjzZ29J6U

 

Jag har den Bosse!

Har ett videoklipp där du ser den här

Hade själv den klassiska gamla trä Grant ratten tidigare som gav lite båt känsla och väldigt dåligt grepp.

Nya är betydligt bättre än tidigare och framförallt tutan...Nu är den trygg.....Gamla Grant ratten var ett rent skämt och var dålig även splitter ny.

Kan inte riktigt förstå att ratten var svår att installera. tyckte det var plätt lätt.
 

 

 

  • Like 1
(redigerad)

Plätt lätt sa du, nja. Har kört fast.  Bilderna visar det nav jag fick med, men det går inte på. Rattaxeln är för kort. Kanske man även skall ta bort den inre plattan på rattaxeln? Det verkar så men vill kolla först så jag inte förstör något.

IMG_1725.JPG

IMG_1726.JPG

IMG_1727.JPG

IMG_1728.JPG

Ändrade %s av %s (%s)

Gamla navet hade tre bultar, så avdragaren hamnar snett, men ditt tips hjälpte Robbe. Nya ratten är nu på plats, men tutan funkar inte. Det fanns ingen monteringsinstruktion med, så man fick gissa sig till hur den skulle sitta. Nu hittade jag till slut en bild och då visar det sig att den ring, som skall sitta mellan adaptern och ratten, nr 2 på bilden, har jag satt på andra sidan ratten mellan ratten och nr 4, annars fick jag inte dit tutknappen. Kan det vara orsaken?

 

S6%20Sport.jpg

Det var det inte. Har nu flyttat nr 2 till rätt ställe. De korta skruvarna nr 6 var bara att glömma. Som tur är följde det med längre skruvar då allt måste monteras samtidigt. Önskar man hade fler händer. Kablarna till tutan från navet kopplade jag till anslutningarna på tutknappen, men tutan funkar fortfarande inte. Kan ju inte vara på något annat sätt. (??) Fick lite grejor över, se bild, men det kanske är för andra rattnav än på min bil? Ser på din film Per att du hade en annan ratt, som du kunde montera separat och sen tutknappen. I mitt kit skulle allt monteras på en gång. Det var ett helsike att lina upp alla hål på en gång.

IMG_1729.JPG

1 hour ago, NackaBosse said:

Det var det inte. Har nu flyttat nr 2 till rätt ställe. De korta skruvarna nr 6 var bara att glömma. Som tur är följde det med längre skruvar då allt måste monteras samtidigt. Önskar man hade fler händer. Kablarna till tutan från navet kopplade jag till anslutningarna på tutknappen, men tutan funkar fortfarande inte. Kan ju inte vara på något annat sätt. (??) Fick lite grejor över, se bild, men det kanske är för andra rattnav än på min bil? Ser på din film Per att du hade en annan ratt, som du kunde montera separat och sen tutknappen. I mitt kit skulle allt monteras på en gång. Det var ett helsike att lina upp alla hål på en gång.

 

Ser helt annorlunda ut än min faktiskt.

Tutan på min var en egen enhet som man bara tryckte fast....Var bara ansluta 2st kablar 

Problemet löst. Säkring nr 7 enligt instruktionsboken hade brunnit av, den längs ned till vänster. För att ni inte ska tro att jag är helt tappad bakom en vagn, som inte kollat det, skall säkring nr 7 bara gå till varningsblinkers. Varför den måste vara på 20 amp är för mig en gåta. Två termosäkringar skall gå till parkeringsljus och tuta och då parkeringsljuset funkade uteslöt jag säkringarna. Men.....någon måste gjort nån omkoppling en gång i tiden och även kopplat tuta och radio till 7:an. Upptäckte det då radion också var död. Måste klantat mig när jag fipplade med ratten och kortslutit varningsblinkersen. Skumt egentligen då batteriet var urkopplat under hela manövern med ratten.

Säg den glädje som varar. I morse när jag tog ut bilen var radion och tutan döda igen! Hann inte kolla då men vid samlingen på OKQ8 i Upplands Väsby köpte jag nya säkringar. Framme vid flygfältet i Vallentuna visade det sig att säkringen löst ut igen.  Bytte, men nu till en på 25 amp då de inte hade 20. Då uppträdde det konstiga att tutan och radion var fortfarande döda men säkringen hel.(???). Tänk, tänk……om det nu är så att tutan och radion går på samma slinga är min teori att det måste finnas en säkring till, kanske bakom radion, som löst ut. Då jag inte hade de spadar med mig, som man skall trycka in på var sida om radion för att få ut den, fick det vara för nu. Har ni någon annan teori så kom igen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...