Jump to content

Blästring?!


Alin92

Recommended Posts

Vad har ni för erfarenhet av A) Sodablästring B) bunktblästring med sand?  Det gäller några mindre ytor, ev byter jag hela balken, eller så blästrar jag och lagar, men det är ett knölig ställe.  jag vet inte vad det heter, men balken längst fram den/de som sitter i främre tvärbalken och dit stagen för frontplåten är fäst, alltså längs fram under framskärmen.  Det är ett ställe på den vänstra/förar-sidan jag vill pillar med.  Förmodligen byter jag hela skiten, förr eller senare(bara jag fattar vad detaljen heter även där, hjälp tack)  Men tills dess kanske jag vill leka lite.  Det är en lång vinter om man bor i norrland!  Så Soda respektive Punkt, fins det andra alternativ ?

 

Link to comment
Share on other sites

26 minuter sedan, Alin92 said:

Vad har ni för erfarenhet av A) Sodablästring B) bunktblästring med sand?  Det gäller några mindre ytor, ev byter jag hela balken, eller så blästrar jag och lagar, men det är ett knölig ställe.  jag vet inte vad det heter, men balken längst fram den/de som sitter i främre tvärbalken och dit stagen för frontplåten är fäst, alltså längs fram under framskärmen.  Det är ett ställe på den vänstra/förar-sidan jag vill pillar med.  Förmodligen byter jag hela skiten, förr eller senare(bara jag fattar vad detaljen heter även där, hjälp tack)  Men tills dess kanske jag vill leka lite.  Det är en lång vinter om man bor i norrland!  Så Soda respektive Punkt, fins det andra alternativ ?

 

Jösses vad många autostavningar det blev.  Men ni fattar Soda eller Sand? och varför

Link to comment
Share on other sites

Jag har båda två.

a) Soda använder jag bara på ömtåligt material. Exempelvis aluminium, förgasare, plast och annat känsligt där man inte vill bearbeta bort materialet.
b) Sand på stål, gjutgods och annat kraftigt som är mekaniskt svårt.  Plåt undviker jag eftersom man riskerar både deformation och spännings förändring i materialet.

Blästring är för jävla skitigt så egentligten bara bra om man kan göra i slutet skåp eller rum.

 

Mekanisk rengöring gör jag i första hand.
Favoriten för mig är att använda slipmaskinen och montera på en radial borste typ denna....Finns även axiel borste men dom är jobbigare att hantera

1420361175_ScreenShot08-28-18at07_33AM.thumb.PNG.947b44d96b841a7a49a8caf8057f3cb2.PNG
Det gäller att använda ansikts visir och grova kläder för stålborsen skjuter iväg som bilar.
Inte heller köpa den billigaste sorten på Biltema eller Jula då dom snabbt tar slut och sprutar borst

Den bearbetar ner på bara metallen och gör det snabbt

 

Link to comment
Share on other sites

Jo jag är väl mest bekväm, även jag med mekaniskt bearbetning,  så det får nog framförallt bli det, tänkte bara pröva det andra.  jag skall testa Soda, bara för att det blir kul att se hur det funkar

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Alin92 said:

Jo jag är väl mest bekväm, även jag med mekaniskt bearbetning,  så det får nog framförallt bli det, tänkte bara pröva det andra.  jag skall testa Soda, bara för att det blir kul att se hur det funkar

Ja Soda blir grymt bra i de fall det lämpar sig men glöm det om det är väldigt rostigt då funkar det inte alls....Har inte alls samma bett som sand eller aluminiumoxid.
Rätt dyrt dessutom.
 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Per Berglund said:

Ja Soda blir grymt bra i de fall det lämpar sig men glöm det om det är väldigt rostigt då funkar det inte alls....Har inte alls samma bett som sand eller aluminiumoxid.
Rätt dyrt dessutom.
 

Jo jag fattar att det inte biter som sand/glas etc, men samtidigt är det nog det jag är ute efter vanlig bläster kan förstöra så mycket på vägen.(och kräva mycket isolering och rivning)  Att Bilen är rostig, tom mycket dito, det förutsätter jag även om jag bara sätt lite yta på kaross.  jag vill fixa några gamla fula lagningar ev byta ena sidan Torque box och göra rent på främre rambenen, vid där framvagnen är infäst och staget till front-underplåt är.  jag kommer säkert att upptäcka massor av problem, men oxå just därför vill jag inte skuta allt till en grushög av rost och blästersand, utan börja med lite försiktigt blåsande.  Det är mer jag försiktigt...

Link to comment
Share on other sites

Den rondellen som Per visar är grym, faktum är att Biltemas 125 mm variant är riktigt prisvärd, förvånansvärt bra livslängd jämfört med dubbelt så dyra rondeller.

Körde rent motorrummet för några veckor sedan:

Kaross-35.jpg

Link to comment
Share on other sites

20 minuter sedan, JanneJ said:

Den rondellen som Per visar är grym, faktum är att Biltemas 125 mm variant är riktigt prisvärd, förvånansvärt bra livslängd jämfört med dubbelt så dyra rondeller.

Körde rent motorrummet för några veckor sedan:

Kaross-35.jpg

Coolt, men det där är nog överkurs i min värld, men vist man skall inte förakta allt som fins hos Biltema,  jag har en böjbar ficklampa som jag är jättenöjd med, likaledes hade jag en period under sommaren då det var som varmast en extra lite 10" elfläkt från biltema monterad, funkade klockrent, till det den skulle göra.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, JanneJ said:

Den rondellen som Per visar är grym, faktum är att Biltemas 125 mm variant är riktigt prisvärd, förvånansvärt bra livslängd jämfört med dubbelt så dyra rondeller.

Körde rent motorrummet för några veckor sedan:

 

Härligt se du är igång igen Janne!! 
Ser bra ut passa på svetsa fast förstärkningarna i tornet om du ska svänga med bilen! 😉

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per Berglund said:

Härligt se du är igång igen Janne!! 
Ser bra ut passa på svetsa fast förstärkningarna i tornet om du ska svänga med bilen! 😉

Menar du, Per då förstärkningar utanför tornen i skärmhusen eller vart?  Fins det någon ide om att förstärka invändigt?

Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, Per Berglund said:

Härligt se du är igång igen Janne!! 
Ser bra ut passa på svetsa fast förstärkningarna i tornet om du ska svänga med bilen! 😉

Tackar!

Det kanske dyker upp en tråd om mitt projekt någon gång...

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Alin92 said:

Menar du, Per då förstärkningar utanför tornen i skärmhusen eller vart?  Fins det någon ide om att förstärka invändigt?

Många Mustanger speciellt 67-70 spricker väldigt ofta i nedre delen av fjädertornen av utmattning.
Det kommer av att motorerna blev både tyngre och starkare men även dålig konstruktion.
På 65-66 tror jag problemet är mer ovanligt.
Här ett exempel jag stött på i en vanlig 70 med 302 motor

370350683_ScreenShot08-29-18at06_57AM.thumb.PNG.d0918b6d1fa6908a1dde3bdb4e035fbc.PNG

Har man tänkt sig öka effekten så skall man förstärka fjädertornen.
Populärt är att svetsa ihop tornet med motorbalken så här

961228438_ScreenShot08-29-18at06_54AM.thumb.PNG.9174cdd38f242a79da99144f40191565.PNG

Stor hjälp för att motverka både sprickbildning och rörelser av tornen är att förstärka förbandet mellan tornen högst upp.
De små tunna plåt profilerna som sitter original är inte så stor hjälp men nödvändiga

Jag gillar rör då det är den optimala lösningen för hållfasthet.. Jag har en svetsad rör konstruktion från Global West som är en perfekt ryggrad för tornen.
Syns här

20180829_071116.thumb.jpg.6798f0bcf7a86d657122a1cb71361e32.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...