JanneJ August 30, 2018 Report August 30, 2018 (redigerad) V8 och manuell låda har varit en önskan under lång tid, vilket bilmärke har egentligen varit oväsentligt bara det är rätt känsla. Efter 1½ års förvirrat letande bestämde jag mig till slut för vad som är viktigt: 60-tal 2-dörr liten ( allt är relativt ..) Modellen ska ha tävlingshistoria, helst ha en FIA-klassning om jag vill bygga historisk racer. Till slut landade jag i att det är en Mustang HT 1965 jag söker. Jakten på ett lämpligt objekt inleddes och efter ett tag dök en kandidat upp: HT -65 A-kod Svensksåld Nerplockad för rostlagning 1988, en hel del fixat, lite kvar, arbetet avstannat sedan många år tillbaka. Ingen motor, växellåda, framruta, stolar. Färden gick mot Norrköping. Ändrade %s av %s (%s) 1 Citera
JanneJ August 31, 2018 Author Report August 31, 2018 (redigerad) Helt rätt Per, det är syftet med bilen. Lite av karossen fattades: Bakskärm, bakstam och den bakre delen av koffertgolvet finns, tidigare ägare hade inte kommit så långt i renoveringen. Tanken är att detta ska bli min bil, precis som jag vill ha den, inga hänsyn till originalitet. Det enda som bromsar mig lite är att jag vill inte sabotera bilen så mycket att den är svår att återställa till en eventuell tävlingsbil för historic racing. Skicket ska bli lagom bra, ingen showlack så jag inte vågar köra i regn eller parkera i stan. Busbil är nog det ordet som är närmast till vad jag vill bygga. Väghållning, bromsar, drivlina ska vara riktigt bra, en dag på Knutstorp eller annan trevlig bana är ett givet användningssätt. Amerikanska bolt-on kit med allehanda delar lämnar mig oftast iskall, i min värld är det för mycket bling och för lite prestanda. Återbruk av begagnade delar där det passar gillar jag, skroten är en guldgruva. Delar från andra bilmärken är inget problem där jag ser att det kan bli en trevlig uppgradering. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund August 31, 2018 Report August 31, 2018 Våga leta upp en LS drivlina!! Eller måste det vara Ford? LS så hysteriskt bra att det börjar bli slagsmål om de begagnade Lyssna på professorn! Citera
JanneJ August 31, 2018 Author Report August 31, 2018 (redigerad) I detta fallet är jag konservativ, det kommer att vara en Fordmotor, hela projektet ska andas 60-tals racing med en varsam modern twist. Nu kommer inte allt att vara 100% klart den dagen jag börjar köra med bilen , vissa delar kommer att börja på en enklare nivå men under de kommande årens vintermånader kanske uppgraderas till mer exotiska lösningar. Att kunna besiktiga bilen ( för sista gången ) och inte dra på sig alltför mycket misstankar från besiktningsmannen är ett av de första delmålen. Ändrade %s av %s (%s) 1 Citera
Speedwell67 August 31, 2018 Report August 31, 2018 Det där blir schysst! Det blir så mycket lättare att ta beslu om man har klurat ut vad man vill göra med sin bil. Citera
JanneJ September 1, 2018 Author Report September 1, 2018 12 timmar sedan, Speedwell67 said: Det där blir schysst! Det blir så mycket lättare att ta beslut om man har klurat ut vad man vill göra med sin bil. Tackar. Jag rätt bra koll på vilken karaktär jag vill ha på bilen men allt är inte färdigplanerat in i minsta detalj. Vissa fundamentala delar behöver vara klara innan karossen lackeras så man slipper svetsa och slipa i en nylackad bil. Karossarbetet började med att jag körde rent hjulhus och innerstrukturer innan jag monterade bakskärmen. Hjulhusen är bytta av en tidigare ägare likaså balkarna bak och koffertgolvet. Ett lager svart primer åkte på också: Efter det var det inpassning av bakskärmen, började vid b-stolpen och såg till att karossvecken stämde hyggligt mot dörren. Sedan var det dags för bakstammen, tidigare ägare hade monterat höger bakskärm och där behövdes det en del övertalning med lilla slägghammaren och en träkloss för att få hyfsad passform. Bakluckan och hörnbitarna längst bak fick styra hur jag svetsade ihop bakstammen med skärmarna, det är ju roligt om springorna blir snygga. Citera
Per Berglund September 1, 2018 Report September 1, 2018 2 hours ago, JanneJ said: Hjulhusen är bytta av en tidigare ägare likaså balkarna bak och koffertgolvet. Ett lager svart primer åkte på också: Angående "koffert golvet" eller bensintanken som jag kallar det för så såg jag ett bra tips en annan race putte gjorde på en 65a. Säkerhets mässigt funkar inte originalet. Han hade delat på tanken och använt den övre delen av tanken och svetsat dit det som ett riktigt golv. Därefter monterat en ny tank under det..... Jag tyckte det såg både bra ut och det blir ju ett väldigt bra "koffert golv" Citera
JanneJ September 1, 2018 Author Report September 1, 2018 (redigerad) Bensintanken är något som jag har grubblat en hel del på redan, placeringen och framförallt påfyllningen känns verkligen inte säkert. Tankar för racing/rally är oftast relativt små och dyra, visst det finns stora med då kostar de både en arm och ett ben, dessutom är det oftast bäst före datum på dem. Har tittat en del på skroten efter något som kan passa, en plasttank med bra mått kan vara en lösning, tankar från nyare bilar är ofta rejält skräddarsydda för modellen med fasta påfyllningsrör så där är det svårt, får botanisera vidare så får vi se vad som dyker upp. Ändrade %s av %s (%s) Citera
JanneJ September 2, 2018 Author Report September 2, 2018 Resten av delarna runt bagaget monterade: Passade på att sömsvetsa balkarna under golvet för lite extra stabilitet: Citera
JanneJ September 2, 2018 Author Report September 2, 2018 Inköpet av bilen var den 13/6 2018 och bilderna ni ser är från sommaren, parallellt med karossjobbet letade jag andra delar. Här kommer motorn: Och det blev en 5.0 från en 1995 musse, sista windsorn i mustangens historia. Citera
JanneJ September 3, 2018 Author Report September 3, 2018 Efter ett tag hittade jag en T5 låda, ett standard svänghjul och en koppling: Kommer att börja med motor och växellåda precis som de är, trimning och uppgraderingar tar jag som kommande vinterprojekt. Citera
Per Berglund September 3, 2018 Report September 3, 2018 T5an skulle jag verkligen överväga så som du ska använda bilen....Den har en grymt stor nackdel för just bankörning Sync ringarna i 80-90 tal T5 är av en 3-delad konstruktion med friktionsmaterial av papper! På banan kommer de brinna upp relativt snabbt särskillt nu med åldern....Pappret tenderar att smula sönder och ramla av. Senare lådor en bit in på 2000-talet gick man över till kolfiber ringar. Såg en video om det jag kan leta upp. Citera
JanneJ September 3, 2018 Author Report September 3, 2018 Jag är snäll mot växellådan när jag kör: Du har definitivt en poäng Per, T5 har inget rykte om sig att vara oförstörbar. Fördelar: Jag har en Väldigt lätt Och antagligen inget mer I framtiden kanske det måste till en TKO500 eller något liknande. Kan bli ett intressant inlägg när jag demonterar en rasad T5 och innehållet ser ut som det kommit ur en dokumentförstörare! Citera
Per Berglund September 3, 2018 Report September 3, 2018 Rena rama söndagsutflykten!!! Jag hitta klippet! Det är Paul Cangialosi som är en total guru som du måste följa.....Har köpt delar av han också och han har flera skrivna verkstadshandböcker Här är klippet med start 4min in Gå igenom hans kanal!!! TKO är hållbar men tyvärr svårväxlad jämfört med T5.....TKO = TraKtOr låda Citera
JanneJ September 3, 2018 Author Report September 3, 2018 Tack Per, intressant kanal, den ska jag titta mer på! Tanken på en T5 renovering finns med i planeringen, har själv satt ihop lådor till mina gamla tävlingsbilar och tyckte det var riktigt roligt. Hur bra en växellåda pallar beror mycket på hur den hanteras och hur varm den blir, oljekylare kan vara en tänkbar ide i framtiden. Har även funderat på oljekylare till bakaxeln, min Cortina var glödhet i klumpen efter 20 minuters bankörning. Citera
JanneJ September 4, 2018 Author Report September 4, 2018 Gjorde rent golvet och lade på Ca primer på de ställen där jag ska kitta skarvar. Hade en krockskada i fronten Jobbade med glidhammare, hammare och mothåll en stund. Citera
JanneJ September 5, 2018 Author Report September 5, 2018 (redigerad) Gjorde rent motorutrymmet: Svetsade igen ett 20-tal skruvhål och lade på lite svart primer: Ändrade %s av %s (%s) Citera
JanneJ September 6, 2018 Author Report September 6, 2018 Plockade bort framvagnen för rengöring av innerskärmarna På med lite färg: Lite pyssel med torqueboxarna innan montering, här är den yttre delen klar för svets: Här sitter boxarna på plats: Citera
JanneJ September 7, 2018 Author Report September 7, 2018 Snickrade ihop förstärkningsplåtar till stötdämpartornen av 3 mm plåt: Citera
JanneJ September 7, 2018 Author Report September 7, 2018 (redigerad) Min tanke är som bekant 60-tals feeling med moderna inslag, därför har jag bestämt att det ska bli 15" hjul på bilen, visst hade 17" gjort valet av däck lättare men 65-66 mussarna passar så bra med mer gummi. Dessutom tänker jag försöka få in 8" breda fälgar runt om, något som kan ge mig lite av en utmaning i framvagn och skärmar. Fälgvalet är enkelt, Minilite eller American Racing TTD. Dunlop hade den goda smaken att börja producera en modern variant på däck från 60-talet, Dunlop Sport Classic. Mönster och utseende är oldschool, tekniken är ny. För att inte göra bort mig köpte jag bara 2 fälgar och däck till att börja med, blir det omöjligt fram får jag backa till 7" ( något jag absolut inte vill ) Dessa kommer det att bli: Ändrade %s av %s (%s) Citera
Tbird September 8, 2018 Report September 8, 2018 Snyggt, härligt det finns fler som gillar gummi på fälgarna. Är trött på att se ett varv eltejp på fälgarna. 1 Citera
JanneJ September 8, 2018 Author Report September 8, 2018 20 timmar sedan, Speedwell67 said: Snyggt! Tackar! 1 hour ago, Tbird said: Snyggt, härligt det finns fler som gillar gummi på fälgarna. Är trött på att se ett varv eltejp på fälgarna. Där tänker vi helt lika, rätt hjul på rätt bil och 18" är inte rätt på en tidig Musse är min åsikt. Valde att köpa nya länkarmar till hela framvagnen och när jag ändå höll på att kapa plåtar gjorde jag några förstärkningsplåtar till de undre länkarmarna: 1 Citera
JanneJ September 9, 2018 Author Report September 9, 2018 Plockade med lite grejor till hemmagaraget: Hade lagt höger och vänster i var sin gammal plastback som tidigare använts till oljebyten och deltvätt. Det bar sig inte bättre än att bägge två backarna sprack och sölade ner golvet med en blandning av olja och avfettningsmedel, sanering är inte roligt alls... Plockade isär alltsammans, gjorde rent och målade de delar jag ska använda i fortsättningen: Inte mycket kvar, bara spindeln och fästet till bromsoket, resten ska bli nytt men inte nödvändigtvis original. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.