Jump to content

Centerforce koppling


Ingo

Recommended Posts

Skulle vara intressant att jämföra Mustang och Pantera lager och hållare? skulle misstänka att det är ganska lika,dock vet man ju hur Ford genom åren trixat med grovlek på gliddelen på växellådor etc,men till mustang 71 -73 borde sannolikheten vara rätt så stor att grejerna överensstämmer kan man tycka? får försöka finna någon med lös växellåda att jämföra  med..

 

Link to comment
Share on other sites

Då vet vi att det inte är likadana grejer i varje fall även om dom är "liknande". Man lär sig alltid något. Då är frågan varför ditt lager bullrade och centerforcelagret inte gjorde det?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
(redigerad)

Problemet är löst. Men först blev det värre.

När jag skulle starta upp motorn igen så skramlade det direkt jag vred på startnyckeln, så då kröp ja under slet lös start motorn igen och kollade med riktig belysning.

Jag hittade ju ingen plåt mellan motor och låda till en manuell bil så jag satte dit en till en automatbil,är ju plåten nertill som skiljer vad man man se. MEN tydligen så är den manuella starmotorn något vidare så jag hade tryckt in plåten något med starmotorrn som alltså inte glidit igenom korrekt runt hela hålet. att jag använt nylock muttrar gjorde ju att man inte tänkte på att den gick in tungt. men med vanliga mutrrar som man drog för hand syntes ju problemet direkt,så jag slipade upp hålet i plåten(vilket var ett elände då man även måste hålla ett skydd under för att inte skada svänghjulet. efter några försök gled startmotorn in korrekt ,och jag hade även justerat ut plåten där den deformerats av startmotorn. Då slutade det låta när jag startade bilen,MEN även när jag tryckte in kopplingen. Troligen har det legat så nära hela tiden så vikterna baktill på svänghjulet har tagit lite när man trampat ur ,och trycker in vevaxeln någon tiondel/hundradelar. Stämmer även med en annan Pantera som slamrar när den är kall ,men är tyst varm ,då vevaxeln troligen expanderar något..

Men det var så dags när det kommit en decimeter snö..

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...