Jump to content

Centerforce koppling


Ingo

Recommended Posts

Fick problem med Den nya Centerforce kopplingen bak min 351 cleveland .när den köptes så påstod man att original urtrampningslager skulle fungera till ZF lådan bak panteran. men när jag trampar ner får jag oljud. trodde det var lagret jag kollat för dåligt ,så beställde nytt slet ut transen och bytte.men samma oljud nu.

Panterafolk jag snackat med påstår att vissa kopplingar kan komma nära kopplingsarmen så den måste svarvas av lite/fräsas ur? jämför man med orginal koppling så är det helt klart tightare och så sticker ju vikterna ut något dessutom. som det verkar är det samma typ av urtrampninglager och fäste till panteran som Mustangen ,men kan inte svära på det dock?

min fråga är skiljer sig Centerforce urtrampningslager mot orginal på något vis? är det djupare tex? ,mindre diameter?  Kopplingen hette DF 0210575 ,men verkar inte finnas längre? så är det när projekt tar lång tid.. 😞 får nog låna eller köpa en snspektionskamer så ma ser vad som händer när man trycker in kopplingen..

DUALFRICTION-thumb.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jo får försöka kolla med Centerforce ,men tänkte någon som jobbat med kopplingarna har något tips?

Var ju helt inställd på att jag kollat utrampningslagret för dåligt,så jag delade bara så pass mycket att jag kunde rycka ut hållaren ,och pressa på ett nytt lager på den..

Link to comment
Share on other sites

Armen kan mycket väl vara orsaken.
Har sett att Ford dessutom har haft lite olika vinklar på själva gaffeln så det kan bli fel.

Skrota gaffeln! 
Skicka in ett hydraulisk cylinder istället dom är grymt enkla att justera in och så får du på köpet en bättre koppling

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag gick in med en inspektionskamera i dag  och frun fick trycka in kopplingen(vilket hon inte direkt gillade 🙂 ) men kan inte egentligen se att armen skulle vara problemet? samtiidgt är det ju inte så fantastskt enkelt att få inspektionskameran precis dit ,man vill. Grubblade ju på hydrauliskt urtrampningslager när jag beställde kopplingen,och diskuterade idag med speedshopen varför vi inte köpte centerforce eget urtrampningslager,men han mindes inte heller,men hur vet man vad man behöver,och hur det ska ställas in?,hydraulledningen borde man ju kunna dra in i hålet där axeln lagras.Man börjar vara rejält less nu..

Link to comment
Share on other sites

Varför då less??

Är det en ny bil??

Klart det blir motgångar med udda bilar.

Pantera, då har den väl en 351 Clevaland (vet inte stavningen)  motor. Den användes av Ford ca. 6 år så den är ganska ovanlig i dagens läge.

Det behöver inte bli så udda innan problem uppstår, jag vet.

FOX Thunderbird och FOX Mustang har många, många saker som skiljer dem åt.

Dyra men lärorika misstag har gjorts.

Link to comment
Share on other sites

Fick svar från centerforce,kopplingen jag har är avsedd för orginal urtrampningslager,så det var därför vi inget annat lager köpt. minns även att jag väntade nästan 3 år på svänghjulet..,och då stämde inte bulthålen ändå utan balansfirman fick borra upp och gänga några nya.

Så då torde det alltså vara armen som tar i av någon anledning?

läste att vissa mustangkopplingar har vikter som kan ta i kopplingskåpan på panteran ,men det ska gälla trefingerkopplingar.

Tja då är det bara att riva igen..

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-09-08 at 11:26, Per Berglund said:

Armen kan mycket väl vara orsaken.
Har sett att Ford dessutom har haft lite olika vinklar på själva gaffeln så det kan bli fel.

Skrota gaffeln! 
Skicka in ett hydraulisk cylinder istället dom är grymt enkla att justera in och så får du på köpet en bättre koppling

Har du något bra tips på Hydrauliskt urtrampningslager? ,centerforce kunde inte ge något bra tips?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har rivit igen ,och blev inte klokare,ser inget egentligen som  verkar ha tagit i.Eventuellt kan fjädern som går igenom vikterna tagit i något då den sticker ut några millimeter utanför vikterna.att armens vingar ska nå ner och ta iverkar dock  rätt så långsökt när man börjar mäta ,och vad skulle det eljest vara? ,är jag för känslig brukar centerforcekopplingar slamra när dom är nedtryckta?

IMG_20181005_101757[1].jpg

IMG_20181005_101838[1].jpg

IMG_20181005_101857[1].jpg

IMG_20181005_102244[1].jpg

IMG_20181005_102506[1].jpg

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Tapp den sitter ju i trans/växellåda och är med på två bilder. lagret hålls på plats med ett gardena spolmunstycke på en bild. är det bussningen i vevaxeln du menar så finns den där och är just menar du centreringen mellan block och trans syns den på bilden till höger ,plåten mellan låda och block har hoppat ner på vänster sida..

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Ja dom enda tapparna som finns är de 2 i blocket men då finns de alltså.

Det ser ju lite udda ut med en liten koppling på ett stort modifierat svänghjul

Har du kollat upp centreringen på allt?
Är det inte centrerat ordentligt så är det givet med oljud

Känns ju som en rätt stor felkälla att svänghjulet är omborrat.
Om inte balansfirmat lyckat indexera svarvet korrekt och fått hålbilden några 1/10 fel så betyder det att fingrarna kastar så mycket mot urtrampningslagret.
Indexeringen av svänghjulet måste göras i det invändiga hålet som styr in mot vevaxel.

Jag vet inte hur mycket lådan tillåter att urtrampningslagret kan följa med i den rörelsen.

 

Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, Per Berglund said:

Ja dom enda tapparna som finns är de 2 i blocket men då finns de alltså.

Det ser ju lite udda ut med en liten koppling på ett stort modifierat svänghjul

Har du kollat upp centreringen på allt?
Är det inte centrerat ordentligt så är det givet med oljud

Känns ju som en rätt stor felkälla att svänghjulet är omborrat.
Om inte balansfirmat lyckat indexera svarvet korrekt och fått hålbilden några 1/10 fel så betyder det att fingrarna kastar så mycket mot urtrampningslagret.
Indexeringen av svänghjulet måste göras i det invändiga hålet som styr in mot vevaxel.

Jag vet inte hur mycket lådan tillåter att urtrampningslagret kan följa med i den rörelsen.  Balanseringsfirman kollade nog allt noggrant och man hade ju alla prylar samtidigt och det intressanta var att man tydligen inte behövde borra alla hål heller ,så där var det nog någon fabriksmiss,men vet en panteraägare som fick obalans och trodde det berodde på kopplingen på grund av att den var borrad fast senare,men då var det i motorn obalansen var. vitsen med mindre kopplingar är ju för att gå ner i periferihastighet,och vikt,men ändå klara rejält med effekt.men har ju som sagt inte upplevt någon obalans..

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, THOMAS said:

Har du mätt axiallagrets spel (vevaxeln) så det inte är den  som flyttar sig vid ned trampad koppling ?

Kan orsaka missljud !

Jo tänkte på det när  jag monterade ihop och tyckte då att spelet var ok,men man kanske ska vara mer petig? ,men verkar konstigt egentligen..

Link to comment
Share on other sites

När du har en sådan blandning av delar så är det inte lätt hitta orsaker.
Man måste hålla en hög standard av både kontroller och montering av koppling.
Mer känsligt än man tror när man avviker från originalet

Exempelvis min egen låda får absolut inte kasta över 1/10 då blir det problem med både lager som kan påverkas och annat.

Jag justerade in kopplingskåpan till 5/100 som låg precis på recommendation

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 minuter sedan, THOMAS said:

Fäst bultarna till tryckplattan går dom igenom (ut på baksidan) av svänghjulet ?

låter osannolikt men är ju inte  så lätt att  att kolla,kanske går att se underifrån då? Tryckplattan är ju monterad med ARP bultarna som följde med kopplingen..

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 minuter sedan, Per Berglund said:

När du har en sådan blandning av delar så är det inte lätt hitta orsaker.
Man måste hålla en hög standard av både kontroller och montering av koppling.
Mer känsligt än man tror när man avviker från originalet

Exempelvis min egen låda får absolut inte kasta över 1/10 då blir det problem med både lager som kan påverkas och annat.

Jag justerade in kopplingskåpan till 5/100 som låg precis på recommendation

 

 

men egentligen har jag inte så stora avvikelser ett aluminiumsvänghjul som är balanserat och  en koppling som  på grund av mindre diameter bör vara mindre känslig trots allt ,och man märkte ju ingenting förrän jag började försöka använda kopplingen ,och då var ju motorn redan varmkörd flera gånger. jag hade lite spel på kopplingen första gången jag provade och misstänkte  att man kanske trampade ur för djupt ,men sista gången hade jag rejält spel så det var då inte det heller. har kollat så gått jag kan spelet mellan utgående axeln och centrumbussningen i vevaxeln .är lite kinkigt att komma åt på motorn utan att riva bort kopplingen,men har en vevaxel till och hittade ett munstycke som håller ganska samma dimension som axeln ,och märkte ingen skillnad direkt mellan lösa vevaxeln och den i motorn när man provade spelet..

Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, Ingo said:

men egentligen har jag inte så stora avvikelser ett aluminiumsvänghjul som är balanserat och  en koppling som  på grund av mindre diameter bör vara mindre känslig trots allt ,och man märkte ju ingenting förrän jag började försöka använda kopplingen ,och då var ju motorn redan varmkörd flera gånger. jag hade lite spel på kopplingen första gången jag provade och misstänkte  att man kanske trampade ur för djupt ,men sista gången hade jag rejält spel så det var då inte det heller. har kollat så gått jag kan spelet mellan utgående axeln och centrumbussningen i vevaxeln .är lite kinkigt att komma åt på motorn utan att riva bort kopplingen,men har en vevaxel till och hittade ett munstycke som håller ganska samma dimension som axeln ,och märkte ingen skillnad direkt mellan lösa vevaxeln och den i motorn när man provade spelet..

Men är många pantera ägare som monterat en bigblock ford eller Cheva bigblock och tom hemi. till cheva tror jag det finns en transkåpa som passar ,men eljest sågar man av mäter upp och svetsar ihop,och det verkar fungera visst är man säkert så noga man kan vara men misstänker att det då lätt kan bli avvikelser. Vi har en annan i klubben hans koppling rasslar också när den är kall,frågan är om Centerforcekopplingar med vikter är ljudlösa  egentligen?

Link to comment
Share on other sites

Har centerforce på både min B9 och B2 och dom låter inget vad jag märkt.

Däremot fick jag problem med org urtr lager (missljud) på B2,an köpte centerforce´s lager och det blev tyst.

Vet inte riktigt vad dom menar när det sades att det lagret var självcentrerande ??

Men nu är det tyst så jag är nöjd. 

Link to comment
Share on other sites

Min koppling är ju avsedd för original urtrampningslager ,och fick inget tips om något Centerforcelager heller i svaret jag fick. hade du missljud hela tiden eller bara när du trampade ur? Såg du någon skillnad på hur lagren såg jämfört med original? detaljnummer på centerforcelagret?

Link to comment
Share on other sites

Bultarna till kopplingen går inte igenom svänghjulet utan slutar något gängvarv före. bytte du hållare till lagret också med centerforcelagret? eller pressade du på det på originalhållaren?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...