Jump to content

Rambenet vid Torquebox:en passagerarsidan


Alin92

Recommended Posts

Jag är lite i "valet och kvalet"  Torqueboxens övre delar är ok, likaså golvet i kupan, men den undre delen mot gatan, har fått sig någon form av "kyss", så det har blivit lite av varje och rost.  jag har kapat bort stora delar av den. det är bara dessbättre ramar kvar, som är rätt friska(men jag vill byta ut dem.  Inne mot rambenet är det hål, rost. strax innan ramen viker uppåt. Jag måste kapa och fixa det, det är dessutom en lite spricka i rosten i nedre delen av ramebent mot gatan på samma ställe.

A) måste jag staga upp det här innan jag tar bort resten av torqueboxens golv-del, alltså det mot gatan under skärmslutet.  Om man tar bort hela torqueboxen vågar man ändå köra bilen? till och från workshop tex..?

B) jag tänker bygga en egen ram av fyrkantsrör att sätta torqueboxens  golv del på, det blir samtidigt en förstärkning.  Det är så svagt i original.  Alltså från rambenets böj(ca) till Rocker, längs rocker in i boxen och sen mot rambenet igen.  Är det någon som har förstärkt dessa delar själv, har erfarenhet?

C) jag tänker not "matcha" med det järn och de svetsar jag har och alltså inte köpa någon lös ram-bit att sätta/byta dit.  jag är ju ingen som bryr mig om original, men hur skall jag tänka.  Jag tänker ta bort den rost som fins och sätta dit sådant jag bockar själv.  Hur tror ni tänker ni om det?

Link to comment
Share on other sites

Det får väl bli try and error, men är det ingen vänlig själ, som åtminstone kan ge mig någon form av input.  Staga upp? Bygga en egen ramdel i botten av boxen 20x20 mm fyrkantsrör.  Jag kan lägga till att jag nu fattar vad som har hänt med själv botten på boxen, det är någon som har hissat upp hela bilen på plåten, med en spetsig, tunn domkraft.  jag hoppas de klarade sig.  Sen bygga från egna bitar plåt, erfarenhet?

Hemma har jag bilen i garage och bockar, det är bara så att jag har en vän med pelare jag får låna i två tre dagar, allt blir enklare då

 

 

Link to comment
Share on other sites

Boxen är gjord av 2 mm plåt och är en stöddig historia. Om den går sönder av att någon sätter en domkraft under är den nog rätt murken. Ny box finns hos VP för i runda slängar 900:-, väl spenderade pengar om du frågar mig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, JanneJ said:

Boxen är gjord av 2 mm plåt och är en stöddig historia. Om den går sönder av att någon sätter en domkraft under är den nog rätt murken. Ny box finns hos VP för i runda slängar 900:-, väl spenderade pengar om du frågar mig.

Jo den är rätt kraftig, bara mitt antagande, med domkraft. Men är det verkligen 2 mm, ser mer ut som 1,5.  Det kan ju även vara något någon kört på något skit. Den är liksom deformerad och satt kvar i fästet mot innerskärm, mot balken och delvis mot rocker.  Ev så kan den under delen var utbytt.  Men det är som sagt bara botten för nu då jag har kapat bort botten, så är hela boxen uppöver ok, ren och fin, ser faktiskt inte så gammal ut.  Det är det som gör mig lite förundrad..   Nu patch:ar jag och beställer en box och river och byter allt sen..... nästa vinter förmodligen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...