Jump to content

Recommended Posts

Hej på er!

Jag demonterar min 289 för att rengöra och byta packningar och kamkedja och det som behövs. Nu har jag lyft av insug och ena toppen. Jag skulle vilja ha lite åsikter på hur ni tycker att det ser ut än så länge? Jag har aldrig skruvat isär en motor förut och är dålig på att förstå och leta efter tecken på slitage och vad som kan behöva bytas. Här kommer lite bilder och förutom att det ser ut som att någon har hällt i en säck med lera i motorn så tycker jag att kolvarna ser ganska fräscha ut, men vad tycker ni som har erfarenhet?

Mvh kristian

IMG_20181124_171737.jpg

IMG_20181125_125656.jpg

IMG_20181125_165646.jpg

IMG_20181125_205406.jpg

IMG_20181125_205451.jpg

IMG_20181125_205415.jpg

Ser fullt normalt ut.
Vattenpumpen är eftermarknat och resten som väntat.
Bröstkåpan är det man bör titta närmare på efter korrosion men vad jag kan se full användbar.

Ford smallblock bör man alltid lämna in för kontroll och helst bearbeta både block och topp.
Blocken brukar vrida sig lite med åren och topparna också så både planing och linehoning är ofta ett måste.
Ford smallblock 289/302 skjuter lätt packningar pågrund av dels vridningarna men också på att det är så få topplocksbultar. (skall alltid bytas dom går ej använda igen)
Andra fabrikat har klart bättre bultning

Vevstakar brukar också vrida sig med åren.

Tecken att se är det vanliga.
-Vändkanter i cylindrar?
-Finns vändkanter var uppmärksam om det är jämt runt hela cylindern. Är det ojämt så är något snett!
-Titta på ramlagren...Finss där snett slitage så måste det kollas

Glöm vad ögat tycker!  Mätning är det som gäller och det gör en motorbyggare bäst

Lämna det för en diagnos och ta ställning senare

Bara byta kamkedja och packningar kan du får böta betydligt mycket mer för senare.
Gör rätt från början 

 

(redigerad)

Jag tyckte också att det såg bra ut, hade förväntat mig betydligt värre med tanke på allt klägg under ventilkåpa och bröstkåpa. Bilderna visar ju inga detaljer så det är ju svårt att se, men det verkar ju inte vara någon vattenläcka. Jag vet att det är fusk och att det kan komma tillbaka och bita mig i arslet men dels har jag nog inte pengar till att göra i ordning bottendelen, sen krävs det väl en del mätinstrument till cylindrar osv?

Jag har inte forskat något, men när jag lyfte på insuget så står det 302 instansat på blocket, men jag är rätt säker på att jag har en 289?

 

Ändrade %s av %s (%s)

Står det 302 så är det 302
Dom är blockmässigt lika utan skillnaden sitter i vevaxel och kolvar
Väldigt vanligt man bytte ut bottendelen eller att man satte 289toppar på 302block

Ta av oljetråget och titta på vevaxeln.
Är den märk 1M så har motorn en 289 vevparti
Märke 2M så är det 302 vevparti (vilket man helst vill ha)

Du kan inte mäta något själv och ingen ide köpa dyra verktyg....Därför lämna bort på diagnos för ett par 1000-lappar om du vill
Vet du om att motorn gick bra så finns ingen större anledning.
Ventilfärgerna ser iallafall bra ut!  
Innan man plockar isär en motor ska man komptesta...Komptest talar exakt om hur status är på toppar/kolvar
Men är det stora toleranser så "blåser" alla häskrafter bort i oljetråget istället för gallopera ut i bakdäcken....Effekten kommer enbart från kompression + bensin + luft...Tar du bort något av det så blir det bara pufffff
"Den fattige betalar dyrt" brukar jag säga......Det vill säga du kommer få göra om motorn rätt snart igen.
Det billigaste du kan göra är att göra allt nu...Ta ett lån!

Det minsta du skall göra om du ändå har bort kamkedja är att rycka ur kamaxeln och både okulärbesikta och mäta höjderna på loberna.
Extremt vanligt att någon lob är utsliten och det är som att motorn får astma och då spelar inga "packningsatser" i värden någon roll.
 

 

55 minuter sedan, Per Berglund said:

Står det 302 så är det 302
Dom är blockmässigt lika utan skillnaden sitter i vevaxel och kolvar
Väldigt vanligt man bytte ut bottendelen eller att man satte 289toppar på 302block

 

Det är väl inte helt sant att 289 och 302-blocken är lika, cylinder-loppen är lite längre på 302 för att klara det längre slaget. Det vill säga, det går att sätta 289 vevaxel och stakar i ett 302-block, men inte tvärtom. Rätta mig om jag har fel. Som jag förstod det fick Ford slut på 289-block vid nån tid så dom tog 302-block och satte i 289 vev och stakar, även jag har en sån motor.

Jepp stämmer att cylindern är en gnutta längre på 302
Har aldrig hört någon haft problem och inte ovanligt man gjort detta....Vi pratar om 3mm.
Skulle själv inte göra blandningen men som sagt det görs eller gjordes förr....Nu är man nog mer kräsen
Fortfarande gäller att man helst vill ha ett 302 block i botten och ett par 289 toppar i topp
 

Ja det var ju typiskt att jag inte gjorde ett kompressionstest innan jag tog ur motorn. Jag var för ivrig helt enkelt. Det där med 302 blocket var intressant. När jag tittar så har kolven vänt ca 5mm från toppen. Ska det vara så alltså? Jag trodde att det var viktigt att den gick hela vägen upp mot toppen för att det ska funka effektivt  Är det nån idé att vända på toppen och göra leak down test med vatten innan jag tar bort ventilerna? Det verkar som att retainersarna har fastnat i fjädrarna så det blir lite jobbigt att få loss dem. 

Går det att byta plats på topparna av misstag? Bör jag märka upp dem så jag inte av misstag byter plats på dem?

Kolven ska helst gå upp i topp och gärna nästan över "decken" för bästa tryck.
Här ett klipp med en 351a jag renoverar just nu och där ser du hur kolvarna nästan går över.
Vänder dina 5mm nedanför så verkar det väldigt skumt det har jag aldrig sett
Möjligen är det vändmärken i cylindrarna du menar för dom ligger säkert 5mm ner eftersom kolvarna är avsmalnade i toppen och vidrör inte cylindervägg

 


Ford har bollat med en massa olika låg/hög komp kolvar så det är omöjligt veta vad man har.

Vatten är inget bra att använda som läcktest i topparna eftersom det har en ytspänning och går ej genom små sprickor.
Bensin eller fotogen använder jag.
Häll soppa i insugs kanalen och kolla om det rinner ut i förbränningsrummet....Vilket är troligt eftersom topparna är gamla utan härdade säten som kan ha skadats av nya soppan.
 

Topparna har inget höger eller vänster det spelar ingen roll.
Däremot ser jag inte "styrningarna" för topparna med dom kanske du plockat bort?

 

Demontera retainers gör du med hammare + hylsa(typ 30mm) på förlängningsskaft
Sätt hylsan mot retainers och sen lappa till med hammaren på förlängaren....Kan behövas ett par smällar så hoppar knastren loss och retainers hoppar ur.
Typ

 

Man bör byta ventilfjädrarna om de verkar gamla...De tappar snabbt sin spänst och det försämrar drastiskt prestanda men även stor risk att motorn tappar ner en ventil i cylinder.
Nya fjärdrar + knaster ett måste nästan alltid! 
 

Hur många styrningar ska det sitta? Jag har en på varje kortsida tror jag. 

Smidigt sätt att få bort fjädrarna det där! Det ska jag genast gå ut och testa. Finns det ingen risk att man böjer ventilen mot bordet när man smackar till? 

Ja fjädrar och knaster hade jag nog tänkt att byta, det var ju ingen större kostnad. 

2st i varje topp

Nej jag har aldrig böjt någon.....Börja knacka försiktigt lite på sidan på retainern först så du märker att knastret sitter löst.
Ibland kan knastret "bäddat" in sig i ventilen och då sitter det som tusan...Ventilen måste ändå bytas i det fallet..

Märker du att det fjädrar undan så är det bara slå till.
 

Nu har jag skruvat av lite mer grejer. Allt som jag lossat från topparna har jag lagt i påsar så det kommer tillbaka på samma plats.

De flesta av ventilerna var lite stukade på toppen så att jag fick fika till dem så att de skulle åka ur guiderna. Undrar varför de har blivit det?

Nästa tillfälle lär jag väl ta ur kolvarna. Ska bli spännande att se slitaget på lagren. Om allt ser bra ut är det väl inga problem att sätta tillbaka allt med de gamla lagren, eller byter man alltid till nytt när man har det isär?IMG_20181201_200952.thumb.jpg.8cf3c6782faed323882887141190cd24.jpg

Här är lite bilder. Ni får gärna komma med synpunkter. 

 

IMG_20181201_201413.jpg

IMG_20181201_200959.jpg

IMG_20181201_200934.jpg

IMG_20181201_200851.jpg

IMG_20181201_195219.jpg

IMG_20181201_200900.jpg

Ser bra ut och var nöjd med att det ser både oskruvat och original.

Att ventilerna hammrats är rätt vanligt.
Antingen övervarvas en motor eller så blir det slappa ventilfjädrar....Eller bara tidens tand

Troligen behöver topparna en total renovering.

(redigerad)

Hej igen! 

Två frågor:

1: vad är det för grej som sticker ut ur blocket framför oljefiltret?

2: dessa igen-gunkade kanaler,  det stora hålet, är det en oljepassage eller vad är det till för? Det är alltså ytan mellan block och tråg  

 

mvh kristian

DFAEA0DB-1E7B-4286-BFD7-4BCEF185BCFB.jpeg

1AB61BEB-12E4-48AA-8EB6-51FD40B197BB.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)

fråga nr 1 elektrisk oljetryckskontakt med förlängningsrör .  nr 2 tomt hål peta med en liten mejsel. tror du får tvätta blocket mycket noga om oljan är koksad . kolla alla olja kanaler så att du inte har några pluggar. 

 

Som sagt hela blocket måste alltid tvättas vid sånna här operationer.
Du för in en massa skräp som fungerar som slippapper
Så ta bort alla blockpluggar och alla sexkant skruv som sitter runtom blocket dessutom.
Blockpluggarna rostar från baksidan så de skall alltid bytas då det är ett helvete göra det senare

Sexkantpluggarna kan vara tröga få bort så ett tips är att ge dom en chock smäll med hammaren så går det lättare

Eftersom du uppenbarligen varken har någon bok eller erfarenhet använd YouTube så får du massa tips.
Tex "Ford 302 removing core plugs"

 

Ok jag har nu själv insett att det inte går att ta den genvägen som jag hade tänkt, dvs att låta allt i blocket vara kvar. 

Går det att återanvända något? T.ex kolvringar, vevlager, ramlager, kamlager osv, eller måste man alltid köpa allting nytt om man en gång delat på det? 

Motorn gick ju bra när den togs ut och jag tog ju egentligen bara ut den för att rengöra den och motorrummet. 

Anledningen att jag frågar är att jag inte har budget för att byta varenda del i motorn. 

Jag ska ringa en verkstad och försöka få dit toppar och block på ultraljudstvätt så att det blir ordentligt rent, så får vi se vart det slutar😀

Väldigt sällan något gåt att återanvända och rent sagt dumt göra det.

Vad har du satt för budget? Har du inte råd låt bli!

Ta ett lån om du har möjlighet för göra det rätt.

Vad går att återanvända?
Kolvringar går bra men samtidigt det är det enda i hela motorn som får det att verkligen fungera.  Enbart nya ringar kan ge lite mer liv i maskineriet.
Kort sagt dumt att inte byta!

Kamlager går rätt ofta utmärkt att återanvända

Ram- vevlager går knappast återanvända och är ändå oftast skrot då det slits mest.

Lägga pengar på ultraljudstvätt är totalt onödigt och troligen rätt dyrt!

Vettigare att du tar block/toppar till en motorfirma som får göra en vanlig motortvätt och som jag skrev tidigare en "kontroll" vad som behöver göras.
Sitter du med ett block som gått över tolerans i cylindrarna står du inför större kostnader så det är bäst att bromsa innan du kommer längre i projektet

Ok jag trodde att ultraljudstvätt var det normala att göra. Då ska jag lämna in det för vanlig tvätt och kontroll. 

Det ser ju så enkelt ut i roadkill, de bara smäller ihop skiten och ut och gasar😉

Budget ja. Vore ju kul om det gick att lösa för 5000.  Ett måste är ju under 10.

44 minuter sedan, 68mustang said:

Det ser ju så enkelt ut i roadkill, de bara smäller ihop skiten och ut och gasar😉

Budget ja. Vore ju kul om det gick att lösa för 5000.  Ett måste är ju under 10.

Då har du inte tittat så noga på Road Kill

Nästan alla avsnitt så gör dom det maskinella rätt noggrant.
De avsnitt där dom inte "öppnar" hela motorn så är det rätt brutalt men ska ju bara funka i 1 avsnitt

Du har väll tänkt det ska hålla mer än 45min?

5000kr räcker för fixa topparna men inget annat. Kanske billigare om du har tur med styrningar och ventiler...   Dom är extremt viktiga få exakt rätt och täta!

För totalt 10,000 har du kanske fått med tvätt, kontroll och alla lager och ringar

Sen behöver du packningssats och nya toppbultar och övrigt du tänkt dig?

Nu har jag tagit ur kolvarna. På veclagren står det:

12——————-67

C50E-6211

Fomoco A

                B

              77

Kan någon läsa ut något av det? Det borde ju avslöja om motorn är borrad eller orginal  

jag har kontaktat en motorverkstad som ska ta in delarna för kontroll så får vi se vad det blir av det  

vevlagrens slitage är identiskt på alla kolvar  det lager som är närmast kolven är slitet ner till kopparn(?) medan det andra inte ser så slitet ut  

 

 

 

0B78F0CF-A848-42C4-978E-01E2AD61BFAE.jpeg

69E346FD-A5C2-4A61-9397-0D786A41E607.jpeg

8B66EF71-3723-4DE6-99C3-A5B732B12AC9.jpeg

E17A8DD1-B93B-4B37-A8C0-778F498F579E.jpeg

Ojoj helt slut!

Dessutom snedslitet så risk för en sned stake vilket är väldigt vanligt på smallblock

Veven ser fin ut så den går att använda

Som vanligt det kommer fram saker när man börjar gräva

Kolvarna original

Som sagt en kontroll så ger det information om det går att använda

Vilket är det bästa sättet att rengöra sotiga ventiler och kolvar och förbränningsrum? Kan man använda en roterande stålborste typ den på bilden? Eller ska man lägga dem i nåt bad?

A2C5413C-58D6-46B8-ACFF-6056882771E3.png

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...